سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: اعتقاد دارم در ۱۲۹ روز باقی مانده تا جام جهانی می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در خصوص اینکه ۱۲۹ روز تا جام جهانی باقی مانده و در این مدت دغدغه او  چیست گفت: دغدغه من ساده و شفاف است چرا که ما می‌خواهیم د ر مسابقات سطح بالایی مثل جام جهانی شرکت کنیم و فقط یک راه داریم و آن این است که برنامه آماده‌سازی خوبی تدوین کنیم تا بتوانیم در این مسابقات بهترین بازی‌ها را مقابل تیم‌های خوب برگزار کنیم.

وی در خصوص اینکه در این ۲۹ روز باقیمانده تا جام جهانی چه باید بکنیم، افزود: من اعتقاد دارم هنوز هم می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. قبول دارم که برنامه ما بهترین نبوده و اگر برنامه خودمان ر ا با کره جنوبی مقایسه کنیم متوجه خیلی از مسائل می‌شویم اما باز هم می‌توان امیدوار بود. اگر بخواهیم خودمان را با کره جنوبی مقایسه کنیم این تیم بعد از دیدار با ما ۱۲ بازی انجام داد که  ۹تای آن با تیم‌های صعود کرده به جام جهانی بود. وقتی صحبت این موضوع به میان می‌آید و ما هنوز یک بازی تدارکاتی هم برگزار نکرده‌ایم متوجه می‌شویم که مشکل داریم اما اعتقاد داریم در این  ۱۲۹ روز باقی مانده می‌توان امیدها را زنده نگه داشت و می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.

کارلوس کی‌روش اظهار داشت: اگر دنبال راه حل هستیم باید خیلی سریع راه را پیدا کنیم و قدمی رو به جلو و جادویی برداریم؛ کاری مانند شعبده بازی دیوید کاپرفیلد باید انجام دهیم تا بتوانیم ایران و ایرانی را در جام‌جهانی حوشحال کنیم. قدم جادویی این است که محکم باشیم و تصمیمات هوشمند و درست در زمان مناسب بگیریم. دنبال معجزه بزرگ نیستیم، بلکه معجره ما برنامه‌ریزی درست است.

سرمربی تیم ملی گفت: واقعا به بازیکنانم اعتماد دارم و با یک برنامه مناسب و بازی‌های مناسب و ایجاد یک فضای خوب می‌توان این کار را انجام داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان انگیزه‌اش را برای حضور در جام جهانی حفظ کرده است یا خیر گفت: امیدوارانه به دنیا آمده‌ام و همین طور هم خواهم مرد. این طبیعت من است و طوری به دنیا آمده‌ام که هیچ بازی و هیچ دیداری برای تفریح و لذت نیست و مسابقه نمی‌دهم که ببازم بلکه به زمین می‌روم تا برنده بیرون بیایم. برایم مهم نیست اگر می‌گویند این یک مأموریت غیرمنتظره و رویایی و فانتزی بیش نیست بلکه مهم این است که یک هدف را در ذهن بازیکنانم که به برزیل می‌روند القاء کنند که آنها می‌توانند به مرحله دوم بروند. اگر احتیاج باشد که پرواز کنیم، شنا کنیم و به هر طریقی این مسیر را برویم باید دست به دست هم بدهیم و اگر می‌خواهیم خوشحالی کنیم و آواز بخوانیم و هر کار دیگری را هم انجام بدهیم فقط باید برویم و به مرحله دوم برسیم که برای رسیدن به این هدف فقط یک راه وجود دارد و آن هم آماده‌سازی خوب و یک برنامه‌ریزی مناسب است.

وی افزود: وقتی در سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ در پرتغال به عنوان مربی انتخاب شدم کسی فکر نمی‌کرد کشور کوچکی با ۳۰۰ هزار نفر بتواند قهرمان جهان شود اما ما قهرمان زیر ۲۰ سال جهان شدیم. از اول هم می‌دانستم این یک رویای بزرگ است اما دیدید که به واقعیت پیوست آن هم با یک برنامه صحیح و مناسب چون ما بازیکنانی مثل بازیکنان آرژانتینی و برزیلی نداشتیم. به همین دلیل مجبور شدم تا بهترین برنامه‌ریزی جهان را برای رسیدن به هدفم پیاده کنم.

کی‌روش افزود: ما قهرمان جهان شدیم اما یک سری از افراد در کشور من نوشتند که این قهرمانی شانسی بود. در آن زمان ۱۰ برابر پول فدراسیون پرتغال به من پیشنهاداتی شد اما چون گفته بودم قهرمانی‌ام شانسی است باید می‌ماندم و در ادامه در سال ۹۱ نیز دوباره با پرتغال قهرمان جهان شدیم که پس از آن با آرامش خاطر کشورم را ترک کردم.

کی‌روش یادآور شد: دقیقا نکته اینجاست و بازیکنان احتیاج به برنامه آماده‌سازی مناسبی دارند. که اینجا یک سؤال پیش می‌آید، آیا می‌توانید برنامه آماده‌سازی مناسبی داشته باشید؟

سرمربی تیم ملی با بیان اینکه امروز به خاطر تندی‌های وزیر ورزش در شرایط خوبی قرار گرفته‌ایم، افزود: در جلسه‌ای که داشتیم آقایان با یک برنامه شفاف به ما گفتند برنامه‌هایتان را برای یک حرکت رو به جلو اعلام کنید پس زمان این است که دست به دست هم بدهیم و با انجام این برنامه رو به جلو حرکت کنیم.

به گزارش فارس، کی‌روش در ادامه در پاسخ به این سؤال که پتانسیل لیگ برتر فوتبال ایران را در چه اندازه‌ای می‌داند، گفت: از ابتدا هم می‌دانستم که پتانسیل بازیکنان ایرانی بسیار بالاست اما این پتانسیل مثل  این است که زیر درخت نارگیل نشسته و هیچ حرکتی انجام ندهی و این دقیقا می‌تواند مثل این موضوع باشد که به امید افتادن نارگیل زیر این درخت بنشینی. این نقطه نظر من درباره بازیکنان ایرانی است که نمی‌بینم حرکت رو به جلویی داشته باشند.

 

وی ادامه داد: در بسیاری از جاهای دنیا افراد متخصص زیادی هستند که عنوان می‌کنند ۲۰ تا ۲۵ سال تجربه دارند اما در واقع آنها یک سال تجربه دارند و ۲۰ سال دیگر آن را تکرار کردند.

 

سرمربی تیم ملی گفت: پرتغال کشور کوچکی است اما مردم آن مثل ایرانی‌ها عاشق فوتبال هستند. امروز از  ۱۰ میلیون جمعیت پرتغال ۹۰ هزار نفر فوتبال بازی می‌کنند.

 

کی‌روش در پاسخ به این سؤال که آیا در پرتغال هم ورزشگاه‌ها خالی است، گفت: اگر تیم‌ها موفق عمل کنند استادیوم‌ها پر می‌شود در غیر این صورت در پرتغال هواداران هم ناراحت می‌شوند. سوال من اینجاست وقتی پرتغال صد هزار نفر بازیکن دارد در مقابل هلند که یک میلیون و فرانسه که ۲.۵ میلیون و انگلیس که  ۴ میلیون بازیکن ثبت شده دارد چگونه باید بهتر بود. اگر منطقی فکر کنیم باید عملکردت بهتر باشد تا موفق‌تر باشی. من ۱۰ سال با لوئیز فیگویی کار کردم که توانست بهترین بازیکن جهان شود و سپس ۸ سال هم با رونالدو کار کردم که او هم بهترین بازیکن جهان شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رونالدو از کشفیات او بود یا نه، گفت: وقتی او ۹ سالش بود ما او را به اسپورتینگ لیسبون آوردیم و وقتی به منچستر رفتم تلاش زیادی کردم تا او را به این تیم بیاورم و او در ۱۸ سالگی به منچستر آمد. من در دو برهه با رونالدو کار کردم و امروز فکر می‌کنم پس از سالیان دراز همه جهان او را می‌شناسند.

کی‌روش عنوان کرد: اما ‌آیا فکر می‌کنی تمرین و نوع تمرین فیگو مثل رونالدو بود؟ پاسخ شما خیر است و تمرین این دو  کاملا متفاوت بود چون فوتبال هم در آن زمان متفاوت بود. پس برای رسیدن به موفقیت باید دایم خودمان را تغییر دهیم و به روز کنیم.

وی ادامه داد: پیغامی که برای فوتبال ایران دارم این است که به صورت خاضعانه و صادقانه می‌گویم باید تغییر را به وجود بیاوریم. اگر می‌خواهید با تکنولوژی روز دنیا حرکت کنید باید همیشه خود را به روز کرده و رو به جلو باشید. اگر هر سال به طور مداوم لیگ‌تان را به صورت یکسان برگزار کنید تنها دستاوردش یک بیهودگی و درجا زدن است. وقتی در جام جهانی بازیکنانی وجود دارند که ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر می‌دوند چگونه می‌توان آنها را با بازیکنان لیگی که ۸ کیلومتر می‌دوند مقایسه کرد. بازیکنانی که در جام جهانی هستند سرعت، فیزیک و حتی از لحاظ ذهنی با ما متفاوت هستند و به خاطر همین موضوع می‌گویم که آماده‌تر باید به جام جهانی برویم.

 

سرمربی تیم ملی ایران گفت: می‌خواهم یک نمونه برای شما بیاورم. زمان فعال بازی در فوتبال مدرن دنیا ۶۴ دقیقه است یعنی از ۹۰ دقیقه توپ  ۶۴ دقیقه در جریان است که در لیگ قهرمانان آسیا این زمان تنها ۵۲ دقیقه است. حال این سؤال من است که چه کسی باید این ۱۲ دقیقه را جبران کند، من یا نبی یا مدیر تدارکات ۷۲ ساله تیم ملی؟ آیا باید به او بگویم که این ۱۲ دقیقه را بازی کند. افرادی که باید این تایم را پر کنند آندو، نکونام و منتظری هستند بنابراین احتیاج دارم تا آنها از لحاظ ذهنی و فیزیکی و سایر مسائل کار کنند.

کی‌روش گفت: بازیکنان نیجریه، آرژانتین و بوسنی در لیگ‌های انگلیس، ایتالیا، آلمان و اسپانیا بازی می‌کنند و ما بهترین بازیکنانمان با تمام احترامی که برایشان قائلم در کویت و قطر هستند. آیا اینها بازیکنان بدی هستند به هیچ وجه، چون تمام مربیانی که در دو سال و نیم اخیر به ایران آمده‌اند می‌گویند این بازیکنان پتانسیل خوبی دارند اما ناراحتم که آنها در این سطح بازی می‌کنند.

کی‌روش در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرد: به نظر شما آیا مربیان اروپایی احمق هستند، آنها از همه جای دنیا حتی از کشورهایی مثل سومالی، گینه و کشورهایی در این سطح بازیکن می‌گیرند اما ایران را نمی‌بینند؛ آیا آنها احمق هستند بنابراین احتیاج است تا بیشتر کارکنیم. بازیکنان ایرانی پتانسیل دارند اما اگر سالها زیر درخت پسته بنشینیم به هیچ جا نخواهیم رسید.

وی یادآور شد: اگر قراردادم ادامه پیدا کند فارسی را به خوبی یاد خواهم گرفت البته تا امروز به زبان‌های عربی، ترکی و فارسی تسلط خوبی پیدا کرده‌ام.

کارلوس کی‌روش در خصوص حریفان تیم ملی در جام جهانی گفت: تیم ملی نیجریه قوی و مستحکم است و واقعیت این است که از۲۴ ملی‌پوشی که دارد ۲۲نفر آنها تجربه بین‌المللی دارند. این تیم در دور قبلی قهرمان آفریقا شد و در مرحله مقدماتی رقابت‌های امسال جام ملت‌های آفریقا بسیار خوب عمل کرد. پس ما باید در اولین دیدارمان هرچه در توان داریم مقابل این تیم بگذاریم. پس از آن در بازی‌های بعدی مقابل آرژانتین و بوسنی به میدان می‌رویم با این حال تمام تمرکزمان روی این تیم آفریقایی است.

وی گفت: نقطه ضعف ما این است که بازیکنان کمتری از ایران در اروپا بازی می‌کنند که این می‌تواند به نقطه قوت ما تبدیل شود. چون فوتبال یک بازی گروهی است و ما ۷۰ درصد این نیروهایمان را در داخل داریم که اعتقاد داریم می‌توانیم برای هماهنگی بازیکنان بیشتری را در اختیار داشته باشیم.

کی‌روش گفت: فکر می‌کنید قوانین فیفا برای کشورهایی مثل موزامبیک و ایران ارزشی قائل است. خیر چون این قوانین توسط کشورهای بزرگ دنیا نوشته شده است.نمی‌خواهم به مربیان فشاری بیاورم. سوال اینجاست که باید این برخورد و راهکار هوشمندانه را انتخاب کنیم یا برنامه‌ای‌ که در این مدت داشته‌ایم.

 

در ادامه برخی شنوندگان رادیو جوان سوالاتی را از سرمربی تیم ملی پرسیدند که در زیر می‌خوانید:

 

علی کریمی شانسی برای حضور در جام جهانی دارد؟

 

بله هنوز درها بر روی علی کریمی باز است.

 

قرار است به تیم های دیگری بروید؟ از تیم‌های دیگر پیشنهاد دارید؟

نخیر کاملا گمانه زنی رسانه‌هاست. نمی‌توانم تکذیب کنم که خوشبختانه پیشنهاد ندارم اما همان طور که گفتم ذهنم متمرکز به جام جهانی است فقط به این فکر می‌کنم که ایران را به جام جهانی ببرم و در آنجا موفق باشم. تا آن زمان به این پیشنهادها افتخار می‌کنم اما به آن فکر نمی‌کنم.

چقدر امید به صعود دارید؟

تا زمانی که جواب شفافی برای آماده سازی نداشته باشم نمی توانم پاسخ دهم اگر بازیکنان مناسب و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشم اعتقاد دارم می‌توانیم موفق باشیم.

اگر جوانگرایی کنید برای پیشرفت فوتبال ایران خوب نیست؟

بله دقیقا همین طور است. بازی‌های اسیایی یک سال پیش با بازیکنان جوانی چون صادقیان رفتیم و این را باید بگویم که وظیفه باشگاه‌ها هم هست. چرا در لیگ قهرمانان اسیا از بازیکنان جوان استفاده نکنند؟!

نظرتان در مورد سیدمهدی رحمتی چیست؟

قدردانی فراوانی برای تمامی عملکرد های او دارم و اولین شخصی بودم که از او تشکر کردم نقطه نظر من هم هنوز مثل گذشته است که بهترین دروازه ایران است.

پس چرا او را دعوت نمی‌کنید؟

مطلبی که دو سه روز گذشته گفتم مهم است که هم‌اکنون بار دیگر بگویم. متاسفانه اشتباه بازیکنان نیست مشکل مدیریتی است. بعضی از بازیکنان نگرش اشتباه دارند و فکر می کنند لباس تیم ملی متعلق به آنها است. سعی کردم که به همه بگویم با توجه به تجربه بین المللی لباس تیم ملی متعلق به بازیکن نیست. جز املاک هیچ بازیکنی نیست. ولی باید بگویم که مسئله من و رحمتی شخصی نیست هیچگاه زحمات او را نادیده نمی گیرم.

پس رحمتی را در برزیل نداریم؟

صحبت شما تا زمانی که لیست معرفی نشود نمی توانم بگویم زیرا من فقط تصمیم می‌گیرم. واقعا اعتقاد دارم رسانه‌ها باید به چالش بکشند زیرا فوتبال بدون آنها وجود ندارد اما ما مربیان نمی توانیم وارد این بازی شویم و بدون این بازی رسانه ای هم هم نمی توانیم به کارمان ادامه دهیم.

عقل سلیم می‌گوید بازیکنان هم‌اکنون باید در اختیار تیم ملی باشند!؟

واقعا شرایط بسیار حساسی است تعادل را برقرار کردن سخت است. تعادل برقرار کردن بین باشگاه و تیم ملی دشوار است. نیمی از تجربه خود را در باشگاه به دست آوردم و نیمی را در تیم‌های ملی. تلاش کردیم لیگ خوبی داشته باشیم و سعی بکنیم بازیکنان بهترین عملکرد را داشته باشند و ما آنها را در اختیار داشته باشیم و بعد در لیگ قهرمانان آسیا با سایر بازیکنان ادامه دهند تصمیم گیری در مورد این مسئله در اختیار من نیست نظر شخصی من است.

حاضرید در آینده به سوالات مردم فقط جواب دهید؟

بله هیچ مشکلی ندارم در اروپا جاافتاده است زیرا برای مردم فعالیت می‌کنیم.

چند واژه می‌گویم درباره آنها توضیح دهید:

جام جهانی: می‌خواهم موفق باشم

مسی: بازیکنی است که انسان نیست ماورای انسان است

نیجریه: جام جهانی ما

رونالدو: بازیکن دیگری که انسان نیست خواهش می کنم درباره انسان صحبت کنید او هم ماورای انسان است

فرگوسن: بهترین دوست من بالاترین شخصی که برای او احترام قائلم

نکونام: کاپیتان عالی بود تاثیرگذارترین بازیکن بود شرم‌آور بود اتفاقی که برای او افتاد و مجبور شد ایران را ترک کند

دایی: همیشه طرفدار او بودم و بازی‌های او را در آلمان فراموش نمی کنم. او مرد فوتبال نیست بلکه چکیده فوتبال است

دایی آدم که هست؟

یکی از خاص‌هاست. در ذهن داشتم او را برای آماده سازی جام جهانی در اختیار داشته باشم.

کفاشیان: رئیس فدراسیون صبورترین و با انگیزه‌ترین انسانی است که در طول زندگی دیدم. احترام بزرگی برای او قائلم با تمام سختی‌هایی که داشته نمی دانم چگونه این ۳ سال را گذرانده است. کشور ایران باید از او قدردانی کند.

نبی: قسمتی بزرگی از موفقیت به او مربوط می‌شود.

تاج: واقعا بیشترین تلاش را کرده اما می‌شد ارتباط بهتری داشته باشیم برنامه مناسبت‌تری داشته باشیم. در هر صورت همیشه از ما حمایت کرده است.

 

منچستر: قسمتی از زندگی من است که قلبم هم‌اکنون به خاطر عملکرد ضعیفش ناراحت است تنها باشگاه است در جهان که مثل هوادار مرا به ورزشگاه می برد.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۸ )