یک کارشناس فوتبال ایران معتقد است تیم‌های ایرانی در آسیا از رقبای عربی خود عقب‌تر هستند. او این وضعیت را به مسابقه ژیان و پورشه تشبیه می‌کند.

ابراهیم‌ قاسم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نتایج تیم‌های ایرانی در هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا و عملکرد سه تیم شهرخودرو، پرسپولیس و سپاهان مقابل رقبای اماراتی و عربستانی گفت: من از پرسپولیس شروع می‌کنم که دیشب با تغییراتی زیادی وارد زمین شد. نفرات جدید در ترکیب اولیه حضور داشتند اما خیلی هماهنگ نبودند. در نتیجه خط هافبک به خوبی خط حمله را تغذیه نکرد و به طور کلی چند موقعیت بیشتر نصیب پرسپولیس نشد اما التعاون به مراتب بهتر و منسجم‌تر عمل کرد.

وی با اشاره به عملکرد هر سه تیم ایرانی خاطرنشان کرد: به طور کلی در هر سه بازی عملکرد خوبی نداشتیم و در دو بازی هم شکست خوردیم. فوتبال ما مشکل دارد. ما قابل قیاس با تیم‌های عربی و آسیایی نیستیم که سخت‌افزار و نرم‌افزار را در اختیار دارند. مربیان خارجی با سطح فنی بالا در این تیم ها حضور دارند و با طرح و برنامه تیمشان را روانه میدان می‌کنند. نمی توان با ژیان با پورشه و مرسدس بنز مسابقه داد.

این کارشناس فوتبال موفقیت‌های مقطعی در گذشته را به غیرت و تعصب بازیکنان و مربیان ایرانی نسبت داد و افزود: شاید همه با من موافق نباشند اما فکر می‌کنم نتایج ما مقطعی و گذرا بود و در باد همین اتفاقات خوابیدیم و فکری برای آینده نداریم. واقعیت فوتبال ما چیزی است که نمی‌خواهیم ببینیم.

قاسم‌پور درباره ارزیابی خود از عملکرد تیم‌های ایرانی در آسیا نسبت به لیگ ایران تاکید کرد: با یک بازی نمی‌توان به این سوال پاسخ داد اما مطمئنا در آسیا نمی‌توانند مانند لیگ ایران بازی کنند. البته بعد از وقفه‌ای که به وجود آمد، تیم‌های ما بازی تدارکاتی زیادی نداشتند و به مرور بهتر می‌شوند اما شرایط در این رقابت‌ها برایشان سخت‌تر است.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به حضور مربیان جوان و کم‌تجربه در راس کادرفنی تیم‌های ایرانی گفت: تیم‌های ما مربیان جوان را که تجربه مربیگری در باشگاه‌های آسیا را ندارند به این رقابت‌ها فرستادند. به نظر می‌رسد مدیران ما خیلی به این مسابقات اهمیت نمی‌دهند یا خیلی در کارشان وارد نیستند. دو مربی یعنی نویدکیا و رحمتی که اصلا تجربه مربیگری ندارند. مجید نامجو مطلق هم در گذشته در لیگ دو و لیگ یک مربیگری کرده اما در آسیا سابقه سرمربیگری ندارد. ما نمی‌توانیم فوتبال را که هیچ چیزی در آن سر جای خود نیست به کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مقایسه کنیم.

او با بیان اینکه مربیگری توجه به جزییات و نکات کوچک اما با اهمیت است، گفت: این جزییات در حین مربیگری به دست می‌آید. شما برای رسیدن به این مسائل باید مدت‌ها کار مربیگری کنید. در حال حاضر نویدکیا و رحمتی را به عنوان سرمربی انتخاب کردیم و طول می‌کشد تا آن‌ها با این ریزه‌کاری‌ها آشنا شوند. استفاده از بازیکن به عنوان مربی یعنی از یک جوان خام استفاده کردید.

وی ادامه داد: مدیران ما هم تحمل ندارند و فرصت لازم را به مربیان نمی‌دهند. ما در زمان نامناسب مربیان جوان را به کار می‌گیریم. وقتی از علی دایی و امیر قلعه‌نویی استفاده کردیم که تجربه امروز را نداشتند و الان هیچ سمتی در تیم‌های ملی ندارند.

قاسم‌پور با بیان اینکه در ۸۵ درصد از مواقع مربیان براساس رابطه انتخاب می‌شوند گفت: بحث من نویدکیا و رحمتی نیست. به طور کلی می‌گویم که یک مربی براساس حمایت از سوی یک فرد با نفوذ یا یک ارگان و سازمان هدایت تیمی را بر عهده می‌گیرد. البته این موضوع مختص به فوتبال نیست و ما شاهدیم که چطور برخی‌ها سمت‌های ریاست و وزارت را بر عده می‌گیرند.

وی درباره سرنوشت تیم‌های ایرانی در این دوره از مسابقات اظهار کرد: در بهترین حالت شاید بتوانیم نایب قهرمان شویم. ممکن است قهرمان هم شویم اما نشان دهنده توان و برنامه‌ریزی نیست. شاید به المپیک هم برویم اما مداوم نخواهد بود. موفقیت‌های گذرا و مانند قهرمانی یونان و دانمارک در جام ملت‌های اروپاست که در یک دوره عوامل مختلف دست به دست هم داد تا این اتفاقات رقم بخورند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.