تیم های فوتبال استقلال و سپاهان در نیمه نهایی جام حذفی با شرایطی برگزار خواهد شد که در تاریخ دیدارهای دو تیم بی سابقه است. با این حال آمار حکایت از شانس بالای زردپوشان برای پیروزی دارد.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: بعد از خارج شدن فوتبال ایران از وضعیت دوقطبی پرسپولیس - استقلال؛ سپاهان در دهه ۸۰ شمسی به سرعت به ضلع سوم تبدیل شد و با قهرمانی های خود در لیگ تازه برتری که به تازگی تأسیس شده بود وسط معرکه آمد.

سپاهان علیرغم ریشه تاریخی، افتخار آفرینی خود را در همین دهه آغاز کرد و با چند قهرمانی در لیگ برتر، صعود به فینال و نایب لیگ قهرمانان آسیا و حضور در جام باشگاه های جهان (به لطف میزبانی تیم ژاپن) به عنوان یک تیم قابل احترام در لیگ ایران حضور پیدا می کرد.

شاید بعد از دربی تهران، یکی از بزرگترین هماوردی های استقلال، تقابل با سپاهان است. این دو تیم تاکنون، ۷۵ بار مقابل هم قرار گرفته اند که ۲۸ برد سهم استقلال و ۲۰ بازی مساوی و ۲۷ بازی هم با برتری سپاهان به اتمام رسیده است. آن ها در لیگ برتر ۳۸ بار مقابل هم صف آرایی کرده اند که ۱۵ بار استقلال برنده شده است و ۱۱ بازی را سپاهان برده است و ۱۲ تقابل آن ها هم به تساوی رسیده است. آمار متفاوت این دو تیم در مصاف آن در جام حذفی است که در ۷ رویارویی آن ها ۵ بار سپاهان به پیروزی رسیده است، یک بازی مساوی و یک بازی هم استقلال پیروز شده است.

نگاهی به تقابل های خاطر انگیز دو تیم در جام حذفی می پردازیم:

جام حذفی ۸۱-۱۳۸۰: هت تریک لئون و اشتباه طباطبایی

در اولین سال های راه اندازی لیگ برتر ایران (لیگ خلیج فارس)، جام حذفی مثل سایر کشورهای صاحب فوتبال، به صورت رفت و برگشت برگزار می شد. استقلال و سپاهان در نیمه نهایی به هم رسیدند. خردادماه ۱۳۸۱ در بازی رفت روی چمن ناهموار ورزشگاه نقش جهان، سپاهان با نتیجه ۴ بر ۲ استقلال را شکست داد. در این بازی لئون استپانیان هت تریک کرد که یکی از گل های او روی اشتباه هادی طباطبایی سنگربان محبوب آبی ها به ثمر رسید. هادی در حالی که می خواست توپ را به آغوش بکشد، از دست او رها شد و از بین پاهای او وارد دروازه شد. محمود کریمی گل دیگر را به ثمر رساند. احمد مؤمن زاده که به تازگی از سپاهان به استقلال پیوسته بود به همراه فراز فاطمی گل های استقلال را به ثمر رساندند که همین دو گل به استقلال کمک کرد تا به لطف قانون گل زده در خانه به فینال صعود کند. در بازی برگشت در ورزشگاه تختی، استقلال با نتیجه ۳ بر ۱ و گل های یدالله اکبری، فراز فاطمی و احمد مؤمن زاده در مقابل تک گل ادموند بزیک، سپاهان را شکست داد و راهی فینال شد و در نهایت استقلال با شکست فجر سپاسی در فینال، قهرمان جام حذفی آن فصل شد.

جام حذفی فصل ۸۲-۱۳۸۱: برد چهار بر صفر طلایی پوشان

سپاهان که در آن سال ها با فرهاد کاظمی یکه تازی می کرد، در بازی رفت در اصفهان، با دو گل ناصر فرشباف و یک گل سید صالحی استقلال رولند کخ را مات کرد. در بازی برگشت همان بازی هم در تهران، زمانی که کخ اخراج و هدایت استقلال به مرحوم پورحیدی سپرده شده بود، استقلال باتک گل سید صالحی بازی را واگذار کرد و تا یکی از یک طرفه ترین تقابل های دو تیم در مجموع رفت و برگشت یک بازی حذفی رقم بخورد. سپاهان در مراحل بالاتر مغلوب رقیب همشهری خود، ذوب آهن شد و در نهایت ذوبی ها با رسول کربکندی قهرمان شدند.

جام حذفی فصل ۸۳-۱۳۸۲: فینال رفت و برگشت

سال هایی آغازین ماجراجویی قلعه نویی در استقلال در سال های طلایی فرهاد کاظمی همزمان شده بود. این دو که قافله لیگ را به مجید جلالی واگذار کرده بودند به شدت در پی بردن جام حذفی بودند. دو تیم رقبای خود را یکی پس از دیگر حذف کردند و در فینال مقابل هم قرار گرفتند. فینال که به صورت رفت و برگشت برگزار می شد، بازی رفت به میزبانی سپاهان در ورزشگاه نقش جهان با حضور ۳۰ هزار تماشاگر با درخشش لئون استپانیان با نتیجه ۳ بر ۲ به سود طلایی پوشان خاتمه یافت. قلعه جنجال سازی کرد و از نیمکت به سکو تبعید شد و یدالله اکبری و رضا عنایتی با گل های خود امید استقلالی ها را برای بازی برگشت زنده نگه داشتند.

اما سورپرایز واقعی در بازی برگشت بود. در مقابل ۸۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی با داوری مسعود مرادی، در حالی که قلعه نویی از روی سکوها تیم خود را هدایت می کرد، یدالله اکبری پنالتی استقلال را هدر داد و شاگردان فرهاد کاظمی با دو گل سیدمهدی سیدصالحی استقلال را شکست دادند و در مقابل دیدگان چند ده هزار نفری استقلالی های جام را بالای سر بردند.

نیمه نهایی فصل ۹۲-۱۳۹۱: پنالتی زدن رحمتی و حذف استقلال

یکی از تقابل های جذاب دو تیم در جام حذفی، در سال ۱۳۹۲ رقم خود. در فصل ۲-۹۱ بار دیگر سپاهان و استقلال به هم خوردند و در تک بازی نیمه نهایی در ورزشگاه آزادی با داوری علیرضا فغانی به مصاف هم رفتند. استقلال با امیر قلعه نویی و جمع فرهاد مجیدی، مجتبی جباری و نکونام در پی قهرمانی لیگ (که در نهایت در آن فصل قهرمان شدند) و حذفی بود. سپاهان هم با کرانچار در اوج بود و بازیکنانی مانند محرم نویدکیا، شهاب گردان، امید ابراهیمی و احسان حاج صفی را داشت.

در نیمه اول فرشید طالبی با کارت قرمز مستقیم فغانی اخراج شد اما این سپاهان بود که با گل خلعتبری جلو افتاد. در نیمه دوم خسرو حیدری هم کارت زرد دودم را دریافت کرد و از زمین بازی اخراج شد که با ده نفره شدن او استقلال گل مساوی را زد. در نهایت وقت اضافه هم گلی رد و بدل نشد تا کار به پنالتی بکشد. همه پنالتی ها گل شد تا اینکه امیرحسین صادقی توپ را به آسمان فرستاد اما احمد جمشیدیان توپ را به پای رحمتی کوبید تا وضعیت مساوی بماند.

این بار نوبت به رحمتی رسید که هوس پنالتی زدن کرده بود، او توپ را به شکل عجیبی بیرون زد اما با مهار پنالتی ایران نژاد خود را از کابوس نجات داد. در نهایت گردان پنالتی فرزاد حاتمی را مهار کرد و سپاهان پنالتی را گل کرد و مقابل هزاران هوادار آبی استقلال حذف شد. این آخرین تقابل دو تیم در جام حذفی و جامی غیر از لیگ برتر بود.

دیدار روز دوشنبه هشتمین تقابل دو تیم در جام حذفی است که سپاهان برتری قابل توجهی در مصاف های حذفی مقابل استقلال داشته است اما به توجه به نتایج اخیر دو تیم به نظر می رسید یک روز غیر قابل پیش بینی در انتظار است. چند روز پیش با اشتباهات بیژن حیدری و شایان مصلح در ورزشگاه خالی استقلال سپاهان را بدون امیر قلعه نویی شکست داد، روز دوشنبه در همین ورزشگاه خالی و با حضور قلعه نویی (بعد از بازگشت او از چند روز استراحت به خاطر مشکلات عصبی که به آن دچار شده بود) چه نتیجه ای رقم خواهد خورد!؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.