بررسی فصول گذشته لیگ برتر فوتبال حاکی از این است که هر تیمی بتواند حدود ۵۵ امتیاز به دست آورد، می‌تواند سهمیه آسیا را تصاحب کند و در پایین جدول نیز، تقریبا رسیدن به ۲۵ تا ۲۷ امتیاز، تضمین کننده بقا در این مسابقات است.

به گزارش ایسنا، لیگ برتر ایران رفته رفته به روزهای حساس خود نزدیک‌تر می‌شود. اگرچه پرسپولیس با اختلاف ۱۴ امتیازی در صدرجدول قرار گرفته و چه بسا اگر از امروز همه بازی‌هایش را هم ببازد، قهرمانی لیگ برتر را به دست بیاورد، اما در صدر و انتهای جدول رده‌بندی رقابت نزدیکی میان تیم‌ها وجود دارد.

به جز عنوان قهرمانی لیگ که پرسپولیس بیش از ۹۵ درصد راه آن را طی کرده است، چندین تیم برای کسب سهمیه آسیا و هم‌چنین چندین تیم در انتهای جدول برای بقا در لیگ برتر تلاش می‌کنند و شش هفته باقی مانده از فصل جاری این فرصت را به تیم‌ها می‌دهد که بدون توجه به عملکرد رقیبان‌شان برای موفقیت تلاش کنند.

در لیگ برتر ایران که تیم‌ها معمولا رقابت نزدیکی با هم دارند و در مواقع اندکی توانسته‌اند سیر پیروزهای متوالی خود را ادامه دهند، تیمی که بتواند در سه یا چهار بازی متوالی به پیروزی برسد، پایان خوبی را برای خود رقم خواهد شد.

در فصول گذشته، همواره تیم‌ها با امتیاز تقریبی مشخصی توانسته‌اند سهمیه آسیا را کسب کنند یا در لیگ برتر بمانند. این قصه که هر تیمی ۵۰ تا ۵۵ امتیاز برای کسب سهمیه آسیا و همین‌طور ۲۳ تا ۲۷ امتیاز برای بقا در لیگ نیاز دارد در فصول گذشته صادق بوده است.

در فصل جاری هنوز تیم‌ها تا رسیدن به این حد نصاب برای موفقیت فاصله دارند اما همان‌طور که گفته شد، همه چیز بستگی به تلاش و شاید شانس تیم‌ها دارد تا در روز پایانی رقابت‌ها، همای سعادت روی دوش این قبیل تیم‌ها بنشیند.

*کدام تیم‌ها سهمیه آسیا می‌گیرند؟

نگاهی به چهار فصل گذشته، حاکی از این است که تیم‌ها با رسیدن به ۵۰ امتیاز شانس خود را برای کسب سهمیه آسیا افزایش داده‌اند. در جدول فعلی لیگ که تیم‌ها در حدود امتیاز ۳۷ تا ۴۲ هستند، نیاز به برتری در چهار تا پنج بازی است تا سهمیه آسیا به طور قطعی برای فصل آینده رزرو شود.

جدول فعلی لیگ نوزدهم

حال به بررسی وضعیت تیم‌هایی که در فصول گذشته از طریق تصاحب رتبه‌های دوم و سوم و بعضا رتبه چهارم به آسیا صعود کردند، می‌پردازیم:

لیگ هجدهم:

۲- سپاهان ۵۸ امتیاز / ۳ - استقلال ۵۷ امتیاز / ۴- شهرخودرو ۵۶ امتیاز

لیگ هفدهم:

۲- ذوب آهن ۵۵ امتیاز/ ۳ - استقلال ۵۴ امتیاز / ۴- سایپا ۵۴ امتیاز

لیگ شانزدهم:

۲ – استقلال ۵۷ امتیاز/ ۳- تراکتور ۵۶ امتیاز/ ۴- ذوب آهن ۴۶ امتیاز

لیگ پانزدهم:

۲- پرسپولیس ۵۷ امتیاز/ ۳- استقلال ۵۲ امتیاز/ ۴- تراکتور ۵۱ امتیاز

با توجه به این که به جز استقلال و فولاد سایر تیم‌ها ۶ بازی دیگر از فصل جاری خواهند داشت، به نظر می‌رسد، تیمی که بتواند به امتیاز ۵۵ برسد، تقریبا سهمیه آسیا را در سال آینده برای خود رزرو خواهد کرد.

*کدام تیم‌ها در لیگ برتر می‌مانند؟

طبق جدول چهار فصل گذشته از فوتبال ایران، تیم‌ها برای بقا در لیگ برتر باید در حدود ۲۵ تا ۲۸ امتیاز را کسب کنند. البته نمونه‌های نقض هم وجود داشته و بعضا تیم‌ها با ۲۱ امتیاز هم در لیگ برتر مانده‌اند اما فصل جاری نشان می‌دهد رقابت در پایین جدول بسیار نزدیک است و تیم‌ها از آمادگی یکسانی برخوردار هستند.

*جدول فعلی لیگ نوزدهم

حال برای بررسی وضعیت تیم‌هایی که در فصول گذشته با قرار گرفتن در انتهای جدول، به لیگ دسته یک سقوط کردند می‌پردازیم:

لیگ هجدهم:

۱۵- سپیدرود ۲۰ امتیاز/ ۱۶- استقلال خوزستان ۱۲ امتیاز

لیگ هفدهم:

۱۵- نفت تهران ۲۴ امتیاز/ ۱۶- سیاه جامگان ۱۵ امتیاز

لیگ شانزدهم:

۱۵- صبای قم ۲۲ امتیاز/ ۱۶- ماشین سازی ۱۸ امتیاز

لیگ پانزدهم:

۱۴ - ملوان ۲۷ امتیاز/ ۱۵- راه آهن ۲۵ امتیاز/ ۱۶ - استقلال اهواز ۱۳ امتیاز

جدول فعلی لیگ ایران حاکی از این است که هر تیمی بتواند تقریبا ۲۵ تا ۲۷ امتیاز را کسب کند، به طور قطع جزو بخت‌های بقا در فصل جاری است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.