اجازه مصاحبه نکردن یکی از قوانینی است که فیفا برای داوران وضع کرده تا آن‌ها حق صحبت درباره عملکرد خود را نداشته باشند؛ قانونی که باعث می‌شود یک داور در مقابله با هر تهمتی، مجبور به سکوت باشد.

به گزارش ایسنا، شروع مجدد لیگ نوزدهم فوتبال برای داوران دوباره با حاشیه همراه بود؛ از اشتباهات عجیب داوری تا تهمت زدن به یک داور توسط سرمربی یکی از تیم‌های لیگ برتری. این اتفاقات در حالی رخ داده که تنها دو هفته از آغاز مجدد بالاترین سطح فوتبال ایران گذشته و به نظر می‌رسد هر چه لیگ جلوتر می‌رود، لیگ نوزدهم شاهد حاشیه‌های بیشتری خواهد بود.

این حواشی در حالی برای داوران رخ داده که یک قانون، دست و پای داوران را بسته و در واقع آن‌ها حق دفاع از عملکرد خود در رسانه‌ها ندارند و تنها باید شاهد قضاوت کارشناسان و تهمت‌های سایر اعضای فوتبال باشند؛ قانونی که ابتدا فیفا بنیان‌گذار آن بود و فدراسیون فوتبال کشورهای مختلف به تابعیت از فیفا، آن را در آیین‌نامه خود گنجاندند.

فرهنگ فوتبال در ایران نسبت به سایر کشورها به خصوص در اروپا متفاوت است. مدت‌هاست که اعتراض به داور پس از هر تصمیمش چه اشتباه و چه درست از مد افتاده اما در ایران کافی است داور سوت بزند تا عده‌ زیادی از تیمی که سوت علیه آن‌ها زده شده به داور حمله و به او اعتراض کنند. برایشان فرقی هم ندارد این مساله سر یک خطا در میانه میدان باشد یا اعلام خطای پنالتی. اگر داور در یکی دو صحنه حتی کوچک، به ضرر تیمی سوت بزند و همان تیم بازی را با شکست پشت سر بگذارد، مقصر اصلی شکست، داور است و مسائل فنی هیچ ربطی در شکست آن تیم ندارد؛ کوچک و بزرگ آن تیم هم مقصر را تیم داوری اعلام می‌کنند و اگر جای تهمت باشد، یک تهمت هم مبنی بر تبانی یا رفاقت داور با سرمریی تیم حریف می‌زنند. داور هم که حق دفاع از عملکرد خود در رسانه‌ها را ندارد، باید پای قضاوت این کارشناس و آن کارشناس بنشیند و زبان به اعتراض باز نکند.

در واقع این قانون شاید مانع دخالت داور در حاشیه‌ها شود اما فشار ناشی از سکوت در برابر بی‌عدالتی را روی داور افزایش می‌دهد و در بسیاری از موارد داور در بازی‌های دیگر تمرکز خود را از دست می‌دهد و اشتباه بزرگی انجام می‌دهد.

در فوتبال ایران صحبت از داوران همیشه وجود دارد و بخش مهمی از سوالات خبرنگاران است و نکته جالب‌تر این است که همه به خود این اجازه را می‌دهند که درباره عملکرد داور نظر بدهند؛ اجازه‌ای که خود داوران ندارند و اگر یک کلمه درباره تصمیمات خود در بازی صحبت کنند، با بدترین جریمه‌ها روبرو می‌شوند.

کاش حالا که با الگو گرفتن از فیفا به داوران برای مصاحبه در خصوص عملکرد خود مجوز داده نمی‌شود، طبق قانون همان فیفا با سرمربیان و بازیکنان و سایر اعضای باشگاه‌ها که بی‌پروا علیه داوران صحبت می‌کنند و به آنها تهمت می‌زنند هم برخورد شدید صورت بگیرد. اگر کسی به یک داور تهمتی زد، سریع آن را بررسی کنند. اگر راست بود، داور را جریمه و توبیخ کنند و اگر دروغ بود، تهمت‌زننده را محروم کنند تا دامنه شایعه و شائبه روز به روز گسترده‌تر نشود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.