یک کارشناس حقوقی می‌گوید، بازیکنان فوتبالی که در حال حاضر به خاطر برگزاری مسابقات لیگ به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند می توانند اقامه دعوی کنند و خساراتی مثل دیه را مطالبه کنند.

غلامرضا رفیعی، کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره برگزاری لیگ برتر در شرایطی که آمار مبتلایان به کرونا بیشتر می‌شود، اظهار کرد: وضعیت ابتلای بازیکنان و کادر فنی و مربیان تیم‌ها به بیماری کرونا خیلی وخیم است و حتی ستاد کرونا هم تصمیم گیری در مورد برگزاری مسابقات را با توجه به شرایط به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ واگذار کرده است. به نظر من بازیکنانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، چه یک سال بعد و چه سه سال بعد می توانند در مراجع قضایی علیه سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و فدراسیون پزشکی-ورزشی و حتی ایفمارک، اقامه دعوی کنند و خساراتشان اعم از دیه را مطالبه کنند. همچنین از باب مسئولیت کیفری و مدنی، این سازمان ها مسئولیت خواهند داشت.

او ادامه داد: آثار و تبعات کرونا فقط کشندگی نیست. الان همه پزشکان و متخصصان می‌گویند که دامنه خسارات کرونا به بدن انسان تا سال‌ها طول می‌کشد. بازیکن فوتبال زندگی حرفه‌ای‌اش با یک فصل تمام نمی شود و این بازیکن باید این کار را باز هم انجام دهد. من اگر جای کمیته انضباطی بودم باشگاه و بازیکنان فولاد را با جریمه و تنبیه مواجه نمی کردم. به نظر من حفظ جان بازیکنان و کادر مربیان واجب‌تر از هر چیزی است. همچنین اعلام نکردن برگزار نشدن بازی توسط سازمان لیگ، نمی‌تواند مبنایی بر ۳ بر صفر شدن نتیجه بازی نساجی- فولاد به نفع نساجی باشد.

رفیعی درباره اینکه کمیته برگزاری مسابقات با علم بر درست بودن ادعای فولادی‌ها مبنی بر ابتلای بیش از ۲۵ درصد از اعضای تیم فوتبالشان به کرونا، بازی این تیم با نساجی را لغو نکرده است هم توضیح داد: سازمان لیگ و خود آقای مهدی که رییس کمیته برگزاری مسابقات است از انجام وظایفشان خودداری کردند. فولاد کار خوبی کرد. اگر فولاد قصد بازی کردن نداشت در ساری حاضر نمی‌شد. اگر فولاد سوء نیت داشت تا آنجا نمی رفت. به نظر من فولاد کاری کرد که فیفا و AFC و عرف حقوق بین الملل ورزشی آن را بدون شک و تردید تایید می کند.

این کارشناس حقوقی درباره برگزاری مسابقات در چنین شرایطی هم گفت: به نظر من باید تمام مسابقات لیگ قبل از اینکه شرایط بدتر شود، لغو شود. امروز سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کرده است که ۶۰ درصد از ۶۰ میلیون نفری که در جهان به کرونا مبتلا شده اند مربوط به یک ماه اخیر است.

او اضافه کرد: بنابراین من اعلام می کنم هر کسی در این شرایط به هر دلیل و منطقی اعلام کند که باشگاه ها باید بازی کنند و این باید به بازیکنان تسری پیدا کند، اعم از اینکه بگویند بازیکن ناقل بوده یا بیمار بوده است، مسئول است. کسی که مبتلا به کروناست، مبتلا به کروناست. کسی که تستش ثابت شده، ثابت شده.

رفیعی خطاب به رییس ایفمارک هم بیان کرد: من از همین جا به همکار و دوست عزیزمان خانم هراتیان می گویم که تفسیری که شما از بیمار کرونا با ناقل کرونا دارید در حقوق و عرصه قانون قابلیت استناد ندارد. وقتی می گویند کسی تست کرونایش ثابت شد و باید به قرنطیه برود، چطور باید ثابت کنند؟ طرف باید بستری شود تا شما بگویید که بیمار یا ناقل است؟ شخص خانم هراتیان و ایفمارک هم در این خصوص و در آینده مسئول خواهند بود.

او افزود: اگر یک بازیکن در حال بازی کردن باشد و سوای اینکه در استخدام چه باشگاهی باشد، اگر خدای نخواسته عمر بازیگری اش خاتمه پیدا کند می تواند علیه تک‌تک این‌ها در دادگستری اقامه دعوی مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری کند. حفظ جان بازیکنان که سرمایه های ملی هستند واجب‌تر است. چه کسی گفته شما ابتلا به کرونا را به ناقل یا منقول تفکیک کنید. این تفسیر من‌درآوردی است و در محکمه صالح قابلیت استناد ندارد.

او در پایان گفت: هیات رییسه سازمان لیگ و هر کسی که در سازمان لیگ و فدراسیون، به ادامه بازی‌ها اصرار می کند، در آینده دور و نزدیک در انتظار دعاوی باشد که متهم و خوانده دعوی مسئولیت مدنی، دیه و ارش قرار بگیرد. یادتان باشد کسی به شما این مسئولیت قانونی، حقوقی و کیفری را یادآوری کرد.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۴ )