رئیس کمیته پزشکی سازمان لیگ تاکید کرد که شرایط فوتبال با وجود کرونا عادی نیست و باید برای سه سال آینده پروتکل نوشته شود.

رئیس کمیته پزشکی سازمان لیگ تاکید کرد که شرایط فوتبال با وجود کرونا عادی نیست و باید برای سه سال آینده پروتکل نوشته شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، دکتر زهره هراتیان، رئیس کمیته پزشکی سازمان لیگ فوتبال و مرکز پزشکی ایفمارک با حضور در برنامه فوتبال برتر گفت: ستاد اجرایی برای مبارزه با کرونا در فوتبال تشکیل شده است که افراد مهم از جمله دبیرکل، سازمان لیگ و... حضور دارند.

وی در خصوص اینکه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال چقدر دیر به فکر تشکیل این ستاد افتادند، گفت: فیفا در پروتکل خود اعلام کرده وزارت بهداشت هر کشور مسئول است که اجازه آغاز مسابقات را بدهد. پروتکلی که به ما اعلام شد، سه روز مانده به شروع تمرینات تیم‌ها بود و ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتیم و فقط به باشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

رئیس کمیته پزشکی سازمان لیگ فوتبال در واکنش به این مسئله که هر رشته‌ای تفاوت‌هایی دارد و نمی‌توان با یک پروتکل مسابقات فوتبال و دیگر رشته‌ها را برگزار کرد، خاطرنشان کرد: بله متفاوت است و حتی در فیفا هم فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتبال متفاوت است. این پروتکل ما را با مسائلی روبه‌رو می‌کرد که به مشکل می‌خوردیم، اما از این هم نگذریم که در این ۵ ماه اخیر، مقاله‌های جدید پزشکی آمده و هر بار تغییراتی در آن می‌بینیم. در کشور ما هم وزارت بهداشت هر هفته یا هر دو هفته ابلاغیه‌های جدید داریم و باید مرحله به مرحله پیش برویم و پروتکل‌ها را به روز رسانی کنیم.

هراتیان در خصوص اینکه چرا در پروتکل ابلاغی آزمایشگاه مشخصی برای انجام تست‌ها معرفی نشد تا هر کسی هر جایی دلش خواست تست ندهد، خاطرنشان کرد: در پروتکل گفته شده تیم‌ها باید جایی بروند که آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت باشد. الان می‌گویند ۹ تا ۱۲ تست مثبت شده و الان می‌گویند دقیق‌ترین تست PCR است. وقتی یک حساسیت و مورد انضباطی پیش می‌آید، برای حقانیت آن تیم است و نباید فقط دیدگاه منفی داشت. مثلاً در آلمان ۵ روز یک بار تست می‌گیرند، اما هیچ دلیل محکمی ندارد و شاید با تحقیقات اصلاً تست PCR را حذف کنند. برخی از آنهایی که ایراد می‌گیرند، حتی پروتکل را نخوانده‌اند. با این حال درباره بازگشت به تمرینات و بازگشت به مسابقات، یک فاصله‌ای ایجاد شد که ما همین مسئله را از فدراسیون پزشکی ورزشی سوال کردیم.

وی درباره اینکه آیا در کشورهای دیگر هم لغو مسابقات با ۲۵ درصد مبتلایان است، اظهار داشت: خیلی کمتر است و بسته به وزارت بهداشت آن کشور دارد. در ژاپن یک نفر و در آلمان پنج نفر است. از وقتی پروتکل‌ها ابلاغ شد، اصلاً بحثی درباره کرونا در این کشورها شنیدید؟ اما ما هر روز بحث مثبت و منفی داریم. وقتی همه گیری ایجاد می‌شود و بر اثر آن بسیاری شغل خود را از دست می‌دهند، استرس ایجاد می‌شود، ما وظیفه آرامش دادن به جامعه را داریم. با این حال همه جای دنیا اعلام مثبت بودن تست‌ها باید از سمت وزارت بهداشت باشد، اما وقتی ما در یک تیم ۴۰ نفری اعلام می‌کنیم ۲۰ نفر گرفته‌اند، استرس را به جامعه می‌دهیم. در این بین هم اصلاً بحث صحت آزمایش یا بیمارستان بسیار معتبر کشور وجود نداشت.

رئیس کمیته پزشکی سازمان لیگ فوتبال درباره ایراد قانون ۲۵ درصد مبتلایان بازیکنان یک تیم به کرونا برای لغو مسابقات گفت: این ابلاغ ۴ تیرماه به ما شده و مربوط به ۱۲ روز پیش است و ما در تهیه این پروتکل نقشی نداشتیم. تیم با این شرایط باید دو هفته به قرنطینه برود و تمرینات انفرادی باشد، از طرفی کمیته مسابقات باید دو هفته دیگر برنامه مسابقات را بدهد، اما آیا شدنی است؟ این پروتکل ایرادهایی دارد که ما آن را پیدا کرده‌ایم.

هراتیان یادآور شد: برای فصل آینده جلسه گذاشتیم تا پروتکل جدیدی بنویسیم و به باشگاه‌ها ابلاغ کنیم که آنها بخوانند و هر سوالی دارند، بپرسند. فیفا درباره این شرایط گفته ما به شرایط عادی بر نمی‌گردیم، بلکه به شرایط عادی جدید برمی‌گردیم. یعنی باید پروتکل‌ها را ارائه کنیم. برای بیماری که از ۵ ماه پیش آمده، می‌توان گفت عوارض بلند مدت آن چیست؟ نمی‌توان چیزی گفت و برای همین باید ما حداقل پروتکل سه ساله داشته باشیم. ما در این مدت با بخش آی‌تی سازمان لیگ نرم افزاری تعریف کردیم که خود اظهاری روزانه داشته باشیم.

وی در خصوص اینکه آیا از بازیکنان فولاد هم تست مجدد گرفته شده و پاسخ تست‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن چند ساعت طول می‌کشد، گفت: از فولادی‌ها نیز تست گرفتیم و نماینده ما با آزمایشگاه مورد تایید به اهواز رفت و این کار انجام شد. پاسخ تست‌ها نیز با انتظار ما در سریع‌ترین زمان ممکن، ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد.

رئیس ایفمارک درباره وضعیت تیم فولاد، گفت: کمیسیونی را شنبه بعد از ظهر در خصوص باشگاه فولاد برگزار و نظرمان را کتبی اعلام کردیم. نظرات چون پزشکی است، نمی‌توانیم بگوییم و فقط ما تایید می‌کنیم که چند بازیکن تست‌شان مثبت است و به کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال می‌دهیم.

هراتیان در خصوص اینکه پاسخ تست فولادی‌ها چه زمانی به سازمان لیگ ارسال شد، اظهار داشت: نظرات را شب قبل از مسابقه برای آقای بهاروند ارسال کردیم و ایشان به کمیته مسابقات ارجاع دادند. پروسه هم به این شکل است که مستندات اولیه را آقای بهاروند به ما ارسال می‌کنند، سپس کمیسیون را تشکیل می‌دهیم، تست‌ها را بررسی و نظرمان را ارسال می‌کنیم.

رئیس کمیته پزشکی سازمان لیگ فوتبال در خصوص اینکه تعداد مبتلایان به کرونای تیم استقلال چند نفر بود، خاطرنشان کرد: برای ما فقط آنهایی که کارت مسابقه دارند و عضو تیم هستند، جزو تیم محسوب می‌شوند. صحبت‌های دکتر ناجی، درست هم باشد برای ما مستند نیست و استناد ما به نامه رسمی باشگاه استقلال است. آنها هم ۱۲ نفر و یک نفر مشکوک را به سازمان لیگ اعلام کردند.

وی در خصوص صحبت‌های سعید رمضانی، سرپرست تیم فوتبال استقلال مبنی بر اینکه آیا به عنوان پزشک قسم خورده نباید حافظ جان انسان‌ها باشد، گفت: هر تیمی پزشک دارد و دکتر ستوده، پزشک خوب تیم استقلال هم کنار تیم حضور دارد و تشخیص سفر کردن یا نکردن یک تیم در صورت ابتلا به کرونا با پزشک تیم است. در این صورت پزشک تیم هم باید مسئولیت آن را قبول کند و ما در مرحله بعدی هستیم که تست‌ها را تایید کنیم.

هراتیان درباره راستی‌آزمایی تست‌ها گفت: نام این کار را می‌توان صحه‌گذاشتن یا افزایش حساسیت گذاشت و این کار به تیم‌ها کمک می‌کند تا درصد خطا کاهش یابد و درستی تست از ۹۰ به ۹۵ درصد افزایش پیدا کند. این به معنی این نیست که به تست‌ها اطمینان نداریم بلکه به معنی افزایش حساسیت است.

وی درباره اینکه چرا از ابتدا تصمیم گرفته نشد که این کار زیر نظر سازمان لیگ و ایفمارک انجام شود، اظهار داشت: ما در تهیه پروتکل نقشی نداشتیم اما از این به بعد نمایندگان ما در محل نمونه‌گیری حضور خواهند داشت.

رئیس ایفمارک درباره اینکه چرا بازیکنان استقلال که مبتلا به کرونا بودند با طی کردن مسیری در محل تمرین حضور یافتند و آیا نمی‌شد با شرایط بهتری از آنها تست دوباره گرفت، گفت: این موضوع را در اختیار مسئولان باشگاه گذاشته بودیم و اعلام کردیم حتی حاضریم در منزل این افراد از آنها آزمایش بگیریم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.