پرونده تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس با قرائت در مجلس در مسیری جدید قرار گرفته و حال باید دید راهی به غیر از پرونده فساد در فوتبال را می‌رود یا خیر.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخیراً گزارش تحقیق و تفحص از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد، اتفاق خوبی که می‌تواند با پیگیری همه جانبه و البته سخت‌گیرانه نقاط ابهام زیادی را روشن کند. (لینک مطلب)

پیش از این مجلس یک بار پرونده عظیم فساد در فوتبال را به صحن رساند، اما این پرونده مهم بسته و مسکوت ماند و احتمالاً اکنون گوشه‌ای در حال خاک خوردن است. حالا اما اهالی بهارستان در آخرین روزهای مسندشان روی صندلی‌های سبز مجلس گزارشی بلند و پرجزییات از اداره استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر منتشر کردند. گزارشی که همانند پر محتوا بودنش باید پر امید برای به سرانجام رسیدن باشد تا بتوان گفت تلاش و کاری برای روشن شدن ماجرا شده است.

در این گزارش پُر است از اعداد و ارقام که مربوط به درآمد، هزینه، بدهی و ... است. در گزارش به موارد عجیب شکست تیم‌ها در پرونده‌های بین‌المللی و عملکرد مشکوک برخی مدیران اشاره شده است. از این گفته شده که چرا مدام مدیران در این دو باشگاه تغییر کرده‌ و اصلاً چرا افرادی غیر تخصصی کار را دست گرفته‌اند.

«از آنجا که گزارش جامعی از فرایند منتهی به نحوه ایجاد شکایات و پرداخت جرایم، هزینه‌ها و جوانم ایجاد آن، قصور یا کوتاهی متولیان امور و وجود لابی‌گری در اختیار هیئت قرار نگرفته است، به بعضی از اسناد و مدارک و قراردادهای منعقده در این گزارش اشاره شده است». این بند مربوط به تحقیق و تفحص باشگاه پرسپولیس است، جایی که به نوعی ابهام ایجاد و از لابی‌گری و کوتاهی در پرونده‌های بین‌المللی صحبت می‌کند، پرونده‌هایی مثل مانوئل ژوزه. این گزارش به نوعی می‌گوید ۱۴ پرونده بازیکن و مربی خارجی پرسپولیس در این سال‌ها به طور مشکوکی در فیفا با محکومیت این باشگاه بسته شده است.

در باشگاه استقلال نیز همین وضعیت وجود دارد و به انواع و اقسام بی‌کفایتی و تخلف و ابهام اشاره شده، از پرداخت اجاره خانه برخی بازیکنان آن هم خارج از مفاد قرارداد تا عدم رعایت مقررات قانونی در برخی قرارداد‌ها مثل وینفرد شفر.

اهدای هدیه و پاداش به اعضای غیر موظف هیئت مدیره، پرداخت مازاد به برخی افراد خاص مانند دبیر هیئت مدیره باشگاه، مفقود شدن اسباب و وسایلی که برای محل اسکان بازیکنان خارجی باشگاه خریداری شده، فقدان آیین‌نامه اداری و استخدامی و آیین‌نامه پاداش به بازیکنان و کادر فنی، عدم رعایت مفاد برخی قراردادها و خیلی موارد دیگر که نیاز به بررسی و برخورد با متخلفان دارد.

نکته‌ای که قابل تامل‌تر از بقیه می‌تواند باشد و در این گزارش به آن اشاره شده، این است که استقلال و پرسپولیس فاقد واحد حسابرسی داخلی بوده و هیچ‌گونه نظارت و کنترل مؤثری در خصوص اجرای صحیح مصوبات هیئت مدیره در سال‌ها انجام نشده است!

هرچند گزارش تحقیق و تفحص با ارائه چند بند پیشنهاد به پایان می‌رسد اما همه می‌دانیم که کار اصلاح امور اداری و مدیریتی دو باشگاه بزرگ پایتخت با پیشنهاد و وعده و وعید و برنامه راه نمی‌افتد. در پرونده دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس نقاط سیاه زیادی وجود دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت هم نمی‌توان گفت همه این تخلف و بی‌کفایتی‌‌ها که حالا دو باشگاه را به زیر خروارها بدهی‌ سنگین برده، از روی اشتباه و غیر عمدی بوده است.

مطمئنا در این سال‌ها دست‌هایی در صحنه و پشت صحنه استقلال و پرسپولیس وجود داشته‌ که از فضای مساعد برای سوءاستفاده شخصی و دست اندازی به بیت‌المال بهره برده‌اند. اکنون که این گزارش از سوی مجلس تنظیم شده، همه دلسوزان فوتبال و هواداران پرشمار استقلال و پرسپولیس چشم به راه سپری شدن قدم‌های بعدی و سپردن کار به دستگاه قضایی هستند تا با کسانی که مسبب حال ناخوشایند امروز این باشگاه‌ها هستند برخورد شود.

با این حال همه فوتبالی‌ها پرونده فساد در فوتبال و سرانجام آن را به خوبی به یاد دارند، آیا پرونده تازه از راه رسیده تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس هم قرار است همان راه را برود یا اینکه به سر منزل مقصود برسد؟ اگر چه قوه قضاییه نشان داده که در برخورد با متخلفان تعارف ندارد و در این مدت حتی با دانه‌درشت‌ها هم برخورد کرده است. امید می‌رود که در موضوع فوتبال نیز شاهد چنین برخورد قاطعی باشیم و متخلفان به سزای عمل خود برسند. قاطعیت چند وقت اخیر قوه قضاییه ما را امیدوار می‌کند تا شاهد برخوردی قاطع با فساد در ورزش و به ویژه فوتبال باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.