فوتبال پنج نفره ایران در حالی با وجود کسب سهمیه فرصت حضور در پارالمپیک را از دست داد که به نظر می رسد به رغم درخواست کمیته پارالمپیک و طبق دستورالعمل هیچ شانسی برای بازگشت به بازی‌ها ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران با کسب عنوان دوم مسابقات قهرمانی آسیا برای حضور در بازی های پارالمپیک توکیو کسب سهمیه کرد اما طبق دستورالعمل مصوب کمیته ملی پارالمپیک و به خاطر قرار نگرفتن در جدول چهارگانه تعریف شده در این کمیته، همراه با سهمیه های تیمی و انفرادی دیگر از فهرست رشته های اعزامی به توکیو کنار گذاشته شد.

عدم حضور تیم ملی فوتبال پنج نفره در پارالمپیک توکیو زمانی قطعی شد که تا پایان مهلت تعیین شده - ۱۶ بهمن (۵ فوریه) - برای اعلام آمادگی رسمی به فدراسیون جهانی ورزش نابینایان مبنی بر استفاده قطعی از سهمیه به دست آمده، هیچ اقدامی از سوی کمیته ملی پارالمپیک انجام نشد و به همین دلیل تایلند جایگزین ایران شد و بدین ترتیب نایب قهرمان پارالمپیک ریو از پارالمپیک توکیو حذف شد.

بعد از آن اما به خاطر اعتراضات گسترده، کمیته ملی پارالمپیک در رایزنی های دوباره متاقضی بازگشت تیم ملی فوتبال پنج نفره به بازی ها شد. این موضوع اما با مخالفت مسئولان مربوطه مواجه شد. به همین دلیل از طرف ایران این درخواست مطرح شد که ایران گزینه اول در میان کشورهای رزرو باشد تا در صورت کنار رفتن احتمالی هر تیمی، جایگزین شود.

حالا یک ماه از درخواست کمیته ملی پارالمپیک ایران مبنی بر جایگزین شدن احتمالی تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران می گذرد اما نه از انصراف تیم های پارالمپیکی خبری شده نه از تصمیمی جدید برای آن؛ این در حالی است که جواد فلفلی سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره برای تیم و شاگردانش هیچ شانسی برای بازگشت به پارالمپیک قائل نیست حتی اگر تیمی انصراف دهد در حالیکه هادی رضایی بر آن تاکید دارد.

هادی رضایی: فوتبال پنج نفره ایران می تواند جایگزین شود

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید دوباره بر اینکه متقاضی شده ایم تا در صورت انصراف یکی از تیم ها سهمیه استفاده از آن به ایران داده شود، گفت: این موضوع در مورد تیم ملی فوتبال هفت نفره و برای پارالمپیک دوره قبل هم انجام شده بود. بنا به برخی شرایط درخواست داده بودیم که اگر تیمی انصراف داد، ایران جایگزین شود که در نهایت هم چنین شد و تیم ملی فوتبال هفت نفره به عنوان تیم رزروی در پارالمپیک ریو شرکت کرد.

وی ادامه داد: در مورد تیم ملی فوتبال پنج نفره هم همین درخواست را داده ایم. البته تا به امروز تیمی انصراف نداده که جایگزین آن مشخص شود اما در صورتیکه این اتفاق بیفتد، ایران اولین تیمی است که شانس جایگزین شدن دارد.

سخنگوی کمیته ملی پارالمپیک همچنین در مورد احتمال این جابه جایی گفت: احتمال محال نیست. هشت تیم حاضر در پارالمپیک مشخص هستند اما تا زمان برگزاری بازی ها ممکن است هر یک از این تیم با مسائلی مواجه شوند که مانع حضورشان در بازی ها شود همانطور که برای ایران چنین موضوعی ایجاد شد. منتظر هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد.

جواد فلفلی: ایران شانسی برای جایگزین شدن ندارد، کمیته ملی پارالمپیک اشتباه کرده

سرپرست کاروان اعزامی به بازی های پارالمپیک در حالی برای تیم ملی فوتبال پنج نفره در صورت کنار رفتن یکی از تیم های پارالمپیکی شانس جایگزین شدن قائل است که سرمربی تیم ملی این شانس را از اساس رد می کند و حتی تاکید دارد که کمیته ملی پارالمپیک در این زمینه مرتکب اشتباه شده است.

جواد فلفلی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تا آنجا که من حضور ذهن دارم، حالا که مهلت استفاده از سهمیه ها تمام شده و فهرست هشت تیم شرکت کننده هم کامل شده، در صورت انصراف جدید از سوی تیمی، مسئولان مربوطه سراغ قاره ها و تیم های آنها نمی روند. اگر تیمی از این فهرست از حضور در بازی ها کناره گیری کند، ملاک تعیین تیم جایگزین مسابقات جهانی اخیر است و بالاترین رنکینگ این مسابقات که سهمیه نگرفته است.

وی در این زمینه ادامه داد: بنابراین مسابقات جهانی ۲۰۱۸ اسپانیا ملاک خواهد بود. در این رقابت ها که ایران هفتم شد، تیم های برزیل، آرژانتین و چین اول تا سوم شدند. البته همانطور که گفتم ملاک جایگاه کسب شده نیست بلکه محاسبه رنکینگ در میان تیم هایی است که سهمیه نگرفته اند که شامل ترکیه می شود. بنابراین اگر هم تیمی انصراف دهد، ترکیه جایگزین می شود. من این موضوع را به آقای هادی رضایی هم گفته ام.

سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره در پاسخ به این پرسش که «اگر تیم دیگری انصراف دهد، تیم جایگزین چگونه مشخص می شود؟»، گفت: خیلی بعید است انصرافی وجود داشته باشد آنهم دو مورد؛ جز ایران کدام کشور فرصت حضور در بزرگترین رویداد ورزشی جهان را به راحتی از دست می دهد. این فقط از ایران بر می آمد.

فلفلی در عین حال به یک مسئله اشاره کرد و گفت: جدا از همه اینها، در مذاکره ای که با مسئولان فوتبال در فدراسیون جهانی ورزش نابینایان داشتم، وی گفت که کمیته ملی پارالمپیک ایران در نامه ارسالی تاکید کرده بود که در مورد تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران «به هیچ عنوان» تصمیمی برای حضور در پارالمپیک نداریم. به همین دلیل این مقام مسئول بازگشت ایران را تقریبا نشدنی خواند در حالیکه مدعی بود در مورد ایران پیش بینی دفاع از مدال نقره ریو شده بود.

سهمیه قطعی که از دست رفت

به گزارش خبرنگار مهر، برزیل، آرژانتین (آمریکای جنوبی)، اسپانیا و فرانسه (اروپا)، چین، تایلند (آسیا و اقیانوسیه)، مراکش (آفریقا) و ژاپن (میزبان) هشت تیم شرکت کننده در مسابقات فوتبال پنج نفره بازی های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو هستند.

نام ایران طبق نتایج مسابقات قهرمانی آسیا و نایب قهرمانی در آن، باید در این فهرست قرار می گرفت اما دستورالعمل یک سال پیش مانع از آن شد؛ دستور العملی که در مورد تیم ملی بسکتبال با ویلچر - به عنوان دیگر رشته تیمی - هم اعمال شد اما در نهایت فقط فوتبال پنج نفره را محروم کرد.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )