مسئولان فوتبال بریتانیا ضربه زدن به توپ با سر در تمرینات را برای بازیکنان زیر سن ۱۲ سال ممنوع اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از نشریه سان، اتحادیه فوتبال انگلیس با صدور بخشنامه‌ای به دست‌اندرکاران فوتبال رده‌های پایه این کشور، ضربه سر زدن در تمرینات را برای فوتبالیست‌های کمتر از ۱۲ از سال ممنوع اعلام کرد.

این قانون که از هم اکنون لازم‌الاجرا اعلام شده، توسط اتحادیه‌های فوتبال ایرلند شمالی و اسکاتلند تصویب شده است.

اتخاذ این تصمیم به دنبال انتشار نتایج یک بررسی مطالعاتی صورت گرفته که در آن مشخص شده احتمال دچار شدن فوتبالیست‌های پیشکسوت به بیماری‌های کشنده مرتبط با سیستم عصبی سه‌و‌نیم برابر بیشتر از افراد عادی همسن آنهاست.

طبق دستورالعمل اعلام شده توسط اتحادیه‌های فوتبال انگلیس، ایرلندشمالی و اسکاتلند، ضربه زدن با سر برای تمامی کودکان دبستانی در تمرینات ممنوع است است و در مورد فوتبالیست‌های رده سنی ۱۲ تا ۱۶ سال هم باید آموزش‌های جامع و پیشرفته‌ای در خصوص این موضوع صورت بگیرد. این قانون با توجه به محدودیت بیشتر ضربات سر در رده‌های پایه، شامل بازی‌ها نمی‌شود و تنها به تمرینات محدود می‌شود.

در تحقیق صورت گرفته دقیقاً به رابطه مستقیم میان ضربات سر و ضریب ابتلای به بیماری‌های سیستم عصبی اشاره نشده است اما مسئولان فوتبال بریتانیا ترجیح داده‌اند که ریسک دچار شدن به این بیماری‌ها در سنین بالاتر برای فوتبالیست‌ها کاهش دهند.

طبق گفته مارک بولینگام، مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال انگلیس به مدیران و مربیان فوتبال رده‌های پایه این کشور ابلاغ شده است تا حتی‌الامکان از ضربات سر شاگردان به توپ در مواقع غیر ضروری جلوگیری و در صورت امکان حتی تمرین ضربه زدن با سر را حذف کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.