با انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی ایران و قهر او با صنعت نفت آبادان، ۵ تیم از ۶ تیم بالانشنین لیگ نوزدهم یا سرمربی خود را عوض کرده‌اند یا در حال تغییر آن هستند؛ اتفاقی که از نبود ثبات در فوتبال ایران حکایت دارد و یکی از دلایل اصلی نتیجه نگرفتن تیم‌های ایرانی در آسیا به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، برای نخستین بار شاید در فوتبال دنیا، اتفاقی در لیگ برتر فوتبال ایران رخ داد که بیش از پیش، بیماری صعب العلاج فوتبال ایران را نمایان کند؛ بی‌ثباتی آن هم در نیمکت پنج تیم بالای جدول که برای کسب جام قهرمانی تلاش می‌کنند!

دراگان اسکوچیچ؛ پاس گل آبادانی‌ها به تیم ملی یا گل‌به‌خودی فدراسیون فوتبال؟

پس از شکست صنعت نفت آبادان برابر نفت مسجدسلیمان، دراگان اسکوچیچ اعلام کرد که دیگر روی نیمکت این تیم آبادانی نمی‌نشیند و حاضر نیست تیم رده چهارمی صنعت نفت را در ادامه لیگ همراهی کند. دلیل اصلی این اتفاق می‌توانست مشکلات مالی باشد که خارجی‌های فوتبال ایران با آن مواجه هستند و حتی باعث شده برای حل کردن این قضیه، مدیران صنعت نفت جلسه فوری را در محل این باشگاه برگزار کنند.

سرانجام، اسکوچیچ از ایران خارج نشد و در انتخابی غیرمنتظره، هدایت تیم ملی فوتبال ایران را پذیرفت و با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد رسمی امضا کرد.

استراماچونی و کالدرون؛ فراری دادن خارجی‌ها

نیمکت هر دو تیم برای مربی‌های خارجی لرزان بود و هر کدام در بازه‌های زمانی مختلف و پس از صدرنشینی از تیمشان جدا شدند. آندره‌آ استراماچونی پس از صدرنشینی موقت تیمش در هفته چهاردهم، با قهر ناگهانی سرمربی تیمش موجه شد به طوری که استراماچونی ابتدا به ترکیه و سپس به ایتالیا بازگشت تا منتظر دریافت پولش باشد. البته با تلاش وزیر و وکیل و بسیاری از مسئولان دولتی و غیر دولتی، سرمربی ایتالیایی به پولش رسید اما تصمیم گرفت دیگر به ایران بازنگردد و تعطیلات کریسمس را در کشور خود بگذارند. آبی‌ها نیز ضرر این قهر سرمربی را دیدند با از دست دادن پنج امتیاز در سه دیدار به رده پنجم سقوط کردند.

سرخ‌های پایتخت هم بعد از قهرمانی نیم‌فصل و تعطیلات لیگ، به سرمربی آرژانتینی خود مرخصی دادند اما در فاصله دو روز مانده تا شروع اردوی پرسپولیس برای آماده سازی نیم‌فصل، گابریل کالدرون هم مانند همتای ایتالیایی خود اعلام کرد قصد بازگشت ندارد و فقط در ازای دریافت پولش به ایران برمی‌گردد. مدیران پرسپولیس هم مانند استقلال پول کالدرون را واریز کردند اما سرمربی آرژانتینی هم اعلام کرد که از هدایت تیم کنار خواهد کشید و به ایران برنخواهد گشت.

یحیی گل‌محمدی؛ وقتی زر و زور به مقاوت چربید

در حالی که پرسپولیسی‌ها بدون سرمربی در حال آغاز نیم‌فصل دوم بودند، انصاری‌فرد و مدیران باشگاه به دنبال گزینه اول فصل خود یعنی یحیی گل‌محمدی رفتند. مدافع پیشین پرسپولیس باز هم دوست داشت به نیمکت این تیم بازگردد اما این فرهاد حمیداوی (مالک شهرخودرو) بود که مصرانه نمی‌گذاشت تیمش در آستانه نخستین تجربه آسیایی‌اش بی‌سرمربی شود. البته توان حمیداوی خیلی به وساطت بالادستی‌ها و پول پیشنهاد شده برای رضایت‌نامه گل‌محمدی نرسید و او سرانجام اجازه داد یحیی گل‌محمدی برای بار دوم روی نیمکت پرسپولیسی بنشیند.

البته نکته جالب درباره شهرخودرو این است که فرهاد حمیداوی هدایت تیمش را به کسی سپرد که در میانه‌های فصل با او مشکل جدی پیدا کرده بود و حتی نزدیک بود بین او و مجتبی سرآسیایی، یکی باشگاه را ترک کند. حالا با اعتماد حمیداوی، سرآسیایی مرد اول کادر فنی شهرخودرو است و تاکنون توانسته این تیم را به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ببرد.

مصطفی دنیزلی؛ اعتماد اشتباه به پیرمرد بی انگیزه

۸ سال نتیجه نگرفتن در تیم‌های مختلف هم نتوانست مانع این شود که محمدرضا زنوزی برای دلخوشی و عزیز شدن پیش هواداران تیمش، مصطفی دنیزلی را به تبریز نیاورد. پیرمرد پرحاشیه ترک تبار، علی‌رغم نتیاج خوب در شش هفته ابتدایی لیگ، نتوانست کارش را خوب ادامه دهد و نتایج ضعیف تراکتور این تیم را از رده دوم به رده نهم برد تا دنیزلی، زلزله، بیماری و بهانه‌های مختلف را برای جدا شدن توافقی از تراکتور دستمایه قرار دهد. سرانجام او به کشورش بازگشت و هدایت تراکتور به ساکت الهامی رسید تا دستیار طرد شده دنیزلی، بعد از رفتن سرمربی ترکیه‌ای به عنوان مرد اول کادر فنی به تبریز برگردد و نتایج نسبتا خوبی نیز کسب کند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۴ )