سرپرست معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش نتیجه مذاکرات با AFC را یک توفیق بزرگ دانست و گفت: این اولین بار بود که AFC پذیرفت از تصمیماتش عدول کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم, مهدی علی‌نژاد بعد از نشست نمایندگان ایران با مسئولان AFC درباره میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا, اظهار داشت: پیرو تصمیمات و اقدماتی که AFC درباره باشگاه‌های ایرانی درباره سلب میزبانی تیم‌های ما در پلی‌آف و مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا گرفته بود و در ادامه با مقاومت, همد‌لی و وحدتی که در ارکان مختلف کشور شکل گرفت, باعث شد تا AFC نامه دوم را بزند و در آن نامه یک جریان جدیدی را شروع کند. این تصمیم به گونه‌ای بود که ما وارد یک دام شویم, در این نامه عنوان شده بود ما باید بازی‌های پلی‌آف را در خارج از ایران میزبان شویم و بعد از بازی‌های دور رفت گروهی را نیز در خارج از ایران میزبان باشیم و بعد از آن در فوریه یا مارس گروهی به ایران بیایند و شرایط را بررسی کنند که اگر وضعیت مناسب بود در آن زمان تصمیم جدید اتخاذ شود.

وی ادامه داد: در قبال هر دو نامه‌ای که از AFC ارسال شده بود, باشگاه‌های ما موضع واحدی داشتند و ما قبول نکردیم که حق میزبانی از ما گرفته شود, چون جمع‌بندی ما این بود که بعد از باشگاه‌ها این بحث به تیم ملی و در ادامه به بهانه عدم امنیت به سایر رشته‌ها هم کشیده می‌‌شود و ما میزبانی‌های‌مان را از دست خواهیم داد. نهایتاً با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و کار دیپلماتیک بسیار قوی و منسجم و با کمک‌ نهاد‌های مختلف کشور از مجلس شورای اسلامی تا دستگاه‌های دیپلماسی و امنیتی انجام دادند, خوشبختانه اقدامات یک دیدار رو‌ در‌ رو با درخواست باشگاه‌های ایرانی و فدراسیون ایران شکل گرفت. بنده به همراه مدیران عامل باشگاه‌های استقلال, پرسپولیس و شهر خودرو و همچنین سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال به کوالالامپور سفر کرده و در این نشست حاضر شدیم.

سرپرست معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش خاطرنشان کرد: امروز (پنجشنبه) ما حدود دو ساعت با دبیرکل AFC و مسئول منطقه آسیای میانه جلسه داشتیم. وینزور جان (دبیرکل AFC) در مذاکراتی که داشتیم اشاره به این داشت که براساس اطلاعاتی که دارند شرایط برگزاری مسابقه در ایران تا اطلاع ثانویی وجود ندارد و مسابقه‌ای نباید در ایران به هیچ شکل برگزار شود, مگر اینکه در فوریه یا مارس گروه‌های بازدیدکننده به ایران بیایند و نظر دیگری داشته باشند. ما هم بر موضع خودمان پافشاری کردیم که در خارج از ایران بازی نمی‌کنیم و میزبانی حق‌ باشگاه‌ها و هواداران ماست.

وی اضافه کرد: بعد از صحبت‌ها و مذاکراتی که شد نهایتاً وینزور جان این پیشنهاد را داد که ما بپذیریم بعد از مسابقات انتخابی جام جهانی اگر شرایط به گونه‌ای بود که ایران توانست میزبانی بگیرد, آن وقت بازی‌های دور برگشت لیگ قهرمانان آسیا در ایران برگزار می‌شود. ما این موضوع را هم قبول نکردیم و اینجا بود که متوجه شدیم تحلیل درستی از ابتدا داشته‌ایم و برنامه‌ریزی برای این بوده که آنها میزبانی در مقدماتی جام جهانی را هم از ما بگیرند.

علی‌نژاد یادآور شد: روی این موضوع هم پافشاری و اشاره کردیم که ملت ما پشت این موضوع است و گفتیم که اگر تماشاگران ایرانی نباشند اسپانسر‌هایی که در این جریان حضور دارند آسیب می‌بینند و از مسئولان AFC خواستیم که روی این موضوع هم تجدیدنظر کنند. نهایتاً بعد از رایزنی‌هایی که انجام شد, نیم ساعت در جلسه تنفس داده شد. وینزور جان با مسئولان عالی‌رتبه AFC این موارد را در میان گذاشت, چون تصمیمی نبود که او به تنهایی اتخاذ کند. در نهایت خدا را شکر این اتفاق بزرگ رخ داد که از روند سلب حق میزبانی تیم‌های ایرانی که از باشگاه‌ها شروع می‌شد و ما احساس کرده بودیم به تیم ملی ختم می‌شود, جلوگیری شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای مشخص اعلام کرد که تمام بازی‌های دور برگشت مرحله گروهی تماماً در ایران برگزار خواهد شد, به این صورت که تیم‌هایی که از ایران در مرحله گروهی حضور خواهند داشت, ابتدا سه بازی خارج از خانه و بعد سه بازی داخل خانه برگزار خواهند کرد که این موضوع برای ما بسیار خوب است، چون معمولاً بازی‌های دور برگشت از لحاظ بحث روانی حائز اهمیت‌ است.

وی تصریح کرد: بنابراین ما توانستیم حق میزبانی که از ما سلب شده بود را با گفت‌و‌گو‌های فشرده و مقاومتی که در سطح ملی شکل گرفت, برگردانیم و جلوی مسیری که داشت به سلب میزبانی تیم ملی هم حرکت می‌کرد را بگیریم. به نظرم این یک توفیق بزرگ بود و این اولین بار بود که AFC حاضر می‌شود, این‌طور از تصمیماتش عدول کند. اینکه آنها حاضر شدند نشستی را در این خصوص برگزار کنند و اینکه این اتفاقات رخ داد نشان دهنده این است که مسیر یک هفته گذشته را رسانه‌ها, هواداران, مجلس و دولت به خوبی پیش بردند. این یک تجربه خیلی خوب و اعتقاد دارم که اگر ما در گذشته هم این مسیر را طی می‌کردیم الان وضعیت دیدار تیم‌های ایرانی با عربستانی شرایط دیگری داشت.

سرپرست معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش در خاتمه گفت: فکر می‌کنم این کار باید به‌عنوان یک متدولوژی موفق و یک روش هدفمند درباره آن فکر شود, بنابراین برای ما چند اتفاق افتاد, یکی اینکه حداقل هشت میزبانی را در رده باشگاهی به دست آوردیم, دوم جلوی بحث عدم میزبانی تیم ملی گرفته شد و سوم اینکه AFC متوجه این شد که یک دیپلماسی پویا, هدفمند و فعال در ایران وجود دارد و من مطمئنم با تدبیر بیشتری از این به بعد درباره ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد. من این پیروزی را به مردم ایران, ورزش‌دوستان و به ویژه هواداران چهار باشگاه استقلال, پرسپولیس, سپاهان و شهر خودرو تبریک عرض می‌کنم.

با اعلام انصاری‌فرد؛ AFC با میزبانی نمایندگان ایران در آسیا موافقت کردخبر خوش خلیل‌زاده؛ استقلال امروز به دبی می‌رود!سفر چند هزار دلاری نمایندگان ایران به مقر AFC برای خدشه‌دار شدن «عزت ملی»/ عملیات فریب با وعده‌های پوچ

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲ )