فوتبال ایران طی دو ماه گذشته اتفاقات شوکه کننده‌ای را تجربه کرده است که این حجم از اتفاقات عجیب در بازه زمانی کوتاه، کم سابقه است.

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: فقط کافی است تکه تکه اتفاقات فوتبالی ایران طی دو ماه اخیر را کنار هم بگذاریم تا متوجه شویم در حال گذر از چه دوره پرخبر و شوکه کننده ای هستیم. دوره ای که سرفصل آن با باخت تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق و فسخ قرارداد مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی ایران آغاز شد و با کنار رفتن دیگر مربیان خارجی از جمله آندره استراماچونی و گابریل کالدرون ادامه یافت. حذف تیم فوتبال امید و خبر محرومیت نمایندگان ایران از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا و حالا مطرح شدن سلب میزبانی از تیم ملی ایران در بازی های حساس باقیمانده که می تواند شوک های بعدی را به بدنه فوتبال ایران و هوادارانش وارد کند.

* فسخ قرارداد مارک ویلموتس

مارک ویلموتس قبل از بازی با عراق به خاطر عدم دریافت مطالباتش قراردادش را فسخ کرد و به ایران نیامد اما فدراسیون فوتبال با پرداخت ۲ میلیون یورو به این مربی در ترکیه، او را راضی کرد که به ایران بیاید. تیم ملی بعد از آن مقابل عراق شکست خورد تا شرایطش برای صعود به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ پیچیده شود. آذرماه بود که به تدریج زمزمه جدایی مارک ویلموتس و درخواستش برای گرفتن غرامت بالا گرفت و این مربی از فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرد.

* جدایی استراماچونی دومین شوک به فوتبال

در بحبوحه درگیری های مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران بود که آندره استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلال شبانه ایران را ترک کرد. جدایی استراماچونی در حالی که استقلال را به صدر جدول رده بندی رسانده و هواداران استقلال را به قهرمانی امیدوار کرده بود، چنان شوکی به جامعه فوتبال وارد کرد که استقلالی ها تا چند هفته برای بازگرداندن وی تلاش کردند. از پروسه طولانی مدت و فرسایشی پرداخت مطالبات استراماچونی که بگذریم باید گفت جدایی این مربی، بحث سرمربی تیم ملی را زیر سایه برد.

* کالدرون با عصبانیت رفت

اما دیگر اتفاق بسیار مهم و خبرساز برای رقیب سنتی استقلال رخ داد. در حالی که کالدرون بارها در طول نیم فصل اول به مسئولان باشگاه بابت پرداخت مطالباتش و عملی شدن تعهدات هشدار داده بود، با اتمام هفته شانزدهم و در حالی که پرسپولیس را صدرنشین کرد، از جمع سرخپوشان جدا شد. هرچند به واسطه سابقه استراماچونی این جدایی تا حدی قابل پیش بینی بود اما افشاگری های کالدرون علیه مدیرعامل و بعضی از اعضای باشگاه درباره کارشکنی و بازگشتش عجیب بود که چندان مورد پیگیری هم قرار نگرفت.

* استعفای مهدی تاج

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران روز چهارم دی ماه و پیش از سفر به بوشهر و شرکت در مجمع هیات فوتبال این شهر در بیمارستانی در تهران بستری شد و روز هشتم دی ماه هم از سمتش استعفا کرد. کناره گیری تاج از ریاست فدراسیون فوتبال حرف و حدیث های زیادی را درباره علت واقعی این اتفاق در پی داشت اما این استعفا در بحبوحه مشکلات فدراسیون فوتبال و بلاتکلیفی تیم ملی چند روزی در کانون توجه رسانه ها قرار داشت.

* بازگشت مجیدی و گل محمدی به استقلال و پرسپولیس

باشگاه استقلال بعد از ناامیدی کامل از بازگشت استراماچونی، در نهایت فرهاد مجیدی را به عنوان سرمربی خود انتخاب کرد. همچنین یحیی گل محمدی که پیش از این سابقه کار در پرسپولیس را داشت، جانشین گابریل کالدرون شد تا هواداران دو تیم در نیم فصل دوم مربیان ایرانی و «خودی» را روی نیمکت خود داشته باشند.

* حذف تیم فوتبال امید

به تمام خبرهای فوق باید به حذف تیم فوتبال امید هم اشاره کرد. تیم امید که با کنار گذاشتن زلاتکو کرانچار و استعفای فرهاد مجیدی در یک سال گذشته حسابی حاشیه ساز بود، در نهایت با حمید استیلی در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک راه به جایی نبرد و با تساوی مقابل ازبکستان، باخت مقابل کره جنوبی و برد برابر چین حذف شود. به این ترتیب حسرت المپیکی شدن ایران ۴۸ ساله شد.

* محرومیت ایران از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا

روز جمعه گذشته سلب میزبانی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا شوک جدیدی را به جامعه فوتبال ایران وارد کرد. با تصمیم کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا، چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا حق میزبانی در مسابقات خانگی را نخواهند داشت و باید در زمین بی طرف به مصاف حریفانشان بروند. فدراسیون ایران و چهار نماینده هم در واکنش اعلام کردند که از مسابقات کنار می کشند. روز گذشته کمیته اجرایی AFC این رای را تایید کرد اما ممکن است با پیشنهادات جدید، مورد بازنگری قرار بگیرد. در همین حین، بعضی از رسانه های عربستان از سلب میزبانی تیم ملی فوتبال ایران و بازی با بحرین، عراق و هنگ کنگ در کشورهای عمان و قطر به عنوان زمین بی طرف خبر داده اند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.