سرمربی تیم فوتبال ماشین سازی گفت: بازی با عراق همیشه برای فوتبال ما حساس است چون با این کشور کُری فوتبالی داریم و در این بازی خاص نیز محکوم به پیروزی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال ماشین سازی تبریز از جمله تیم‌های جوان این فصل فوتبال ایران است که با یک مربی جوان اما باتجربه مثل رسول خطیبی قدم به نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر گذاشته و نسبت به بضاعتی که دارد، بهتر نتیجه گرفته است و آنها در آخرین هفته برگزار شده لیگ برتر پیش از تعطیلات، به یک پیروزی دراماتیک مقابل ذوب آهن دست یافتند.

رسول خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت تیمش و همچنین شرایط تیم ملی ایران در بازیهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر توضیحاتی داد که شرح این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

* خبرگزاری مهر: ضمن تسلیت به شما و همه آذربایجانی‌های غیور بابت زلزله اخیر، از بازی با ذوب آهن شروع کنیم. یک پیروزی دراماتیک در آخرین ثانیه‌های بازی به جای شکست با گل زودهنگام. چطوری کامبک زدید؟

- رسول خطیبی: من هم اجازه می‌خواهم صحبت هایم را با تسلیت به همه مردم ایران مخصوصا آذربایجانی‌ها آغاز کنم. به همه مردم عزیزی که در این زلزله آسیب دیدند می‌گویم با همه توان در کنار آنها هستیم و تا آخرین لحظه از آنها حمایت خواهیم کرد. در خصوص بازی هم باید بگویم تیم ما در همان ثانیه‌های اول بازی غافلگیر شد و گل زودهنگام باعث شد تا بیست دقیقه اول بازی تیم ما که عمدتا هم بازیکنانش جوان و کم تجربه هستند، شوکه باشند. بعد از چند دقیقه با صحبتهایی که کنار زمین داشتیم توانستیم فضا را مدیریت کرده و رفته رفته ابتکار عمل را در بازی به دست بگیریم. بین دو نیمه هم تیم را از نظر روحی ریکاوری کردیم و با تغییر سیستم به آنچه که می‌خواستیم در نیمه دوم رسیدیم. در نیمه دوم ما سه بار سیستم بازی را تغییر دادیم که بالاخره سیستم سوم نتیجه بخش بود.

* عوض کردن پیروزی با شکست، آن هم در ثانیه‌های آخر چه حسی داشت؟

- پیروزی همیشه شیرین است. اما بردی که در ثانیه‌های آخر به دست آید همیشه شیرین تر است. ما در آن بازی زودتر هم می‌توانستیم گل بزنیم. اما اگر زودتر گل می‌زدیم این پیروزی اینقدر برای ما شیرین نبود.

* روی گلی که دریافت کردید مدافع شما مرتکب اشتباه فردی شد.

- من خودم به بازیکنانم اصرار می‌کنم همیشه بازیسازی را از خط دفاع آغاز کنند و برای همین به بازیکنانم ایراد نمی‌گیرم. حتی بعد از گل هم تاکید کردم این کار را تکرار کنید و همیشه از خط دفاعی و مقابل دروازه بازیسازی کنید. من به این شیوه اعتقاد دارم و برای همین بازیکنانم را مقصر نمی‌دانم.

* بعد از بازی با ذوب آهن شنیده شد از یکی دو تیم لیگ برتری پیشنهاد گرفتید. این موضوع صحت دارد؟

- بله. البته دوستان در تیم‌های دیگر لطف داشتند و یک تیم به صورت کاملا مستقیم و یک تیم هم به صورت غیر مستقیم و با واسطه به بنده پیشنهاد داد. اما بنده به ماشین سازی و فوتبال آذربایجان متعهد هستم، به هیچ وجه به این پیشنهادات توجه نکردم چون باید همه تمرکزم روی ماشین سازی باشد تا بتوانم نتیجه زحماتم در این تیم را ببینم.

* به نظر می‌رسد روند کلی ماشین سازی در این فصل راضی کننده باشد. به خصوص در مقایسه نتایج شما با ضریب تجربه بازیکنان و بضاعت تیمی تان.

- هدف ما در این فصل ابتدا جوانگرایی و بها دادن به استعدادهای جوانی بود که می‌توانند در آینده حرفهای زیادی برای گفتن در این فوتبال داشته باشند و تصورم این است که تا حدودی به این هدف رسیده‌ایم. ما در حد انتظار و شاید هم بیشتر از انتظار نتیجه گرفتیم و بی تعارف باید بگویم از این روند راضی هستیم و این توضیح را بدهم که هدفگذاری ما بیشتر از آنچیزی است که تا اینجا به آن رسیده‌ایم.

* اگر روند تیم تان راضی کننده بوده و با موفقیتی همراه بوده، به نظر خودتان راز این موفقیت شما در چیست؟

- من در هر تیمی که باشم سعی می‌کنم رفاقت و همدلی را در مجموعه تیم جا بیندازم. این اتفاق به بهترین شکل در ماشین سازی هم افتاده است. هشتاد درصد از تاکتیک ما رفاقت و همدلی است و تا به اینجا هم با همین تاکتیک در لیگ پیش آمده‌ایم.

* هدفگذاری شما برای این فصل و فصل آینده چیست؟

- آن برنامه‌ای که من به باشگاه دادم و در هیات مدیره به تصویب رسید، بعد از جوانگرایی حتی المقدور در این فصل به دست آوردن یک رتبه تک رقمی است. اما برای فصل بعد اهداف بزرگتری در سر داریم. اهدافی مثل کسب سهمیه آسیا.

* این هدف برای شما دست یافتنی است؟

- اگر روند حمایتی از تیم ادامه داشته باشد و برنامه‌های آنطور که فکر می‌کنیم پیش برود، بله این هدف خیلی دور از دسترس نیست.

* بازی با تیم‌های مدعی را در نیم فصل پشت سر گذاشتید و نتایج خوبی در اغلب این بازیها گرفتید که انتظار را از شما بیشتر می‌کند. این بالا رفتن انتظار کارتان را سخت نمی‌کند؟

- ما باید از جنبه مثبت به این مسئله نگاه کنیم و با بارور کردن انگیزه بازیکنان سعی کنیم نتایج بهتری هم بگیریم. ضمن این که ما به جز تراکتور با سایر تیم‌های بالای جدول دیدار داشتیم و باید این را بگویم که تیم‌های پایین جدول هم عموما تیم‌های خوبی هستند که به خاطر برخی بحران‌های مقطعی نتایج خوبی نگرفته و در پایین جدول قرار دارند. پس بازی با تیم‌های پایین جدولی را هم نباید بازی‌های ساده‌ای دانست.

* تیم فوتبال جوانان ایران در بازیهای مقدماتی قهرمانی آسیا در تهران صعود مقتدرانه‌ای داشت. بازی‌های این تیم را دنبال می‌کردید؟

- بله خیلی با دقت و وسواس بازی‌های این تیم را دنبال کردم. به آقای پورموسوی صمیمانه تبریک می‌گویم که تیمی ساخت تا صعودی مقتدرانه بدون باخت، مساوی و حتی گل خورده داشته باشد. در کنار پورموسوی دیگرانی هم بودند که زحمت کشیدند و باید به همه آنها تبریک گفت.

* تیم ملی ایران یک بازی بسیار حساس با عراق در پیش دارد. به عنوان یک ملی پوش سابق این بازی را چطور می‌بینید؟

- این بازی آنقدر حساس است که من به نوبه خودم اسم آن را «بازی مرگ و زندگی» بگذارم. اگر این بازی را ببریم به زندگی یا همان صعود به مرحله بعدی و در نهایت جام جهانی امیدوار می مانیم و اگر خدای ناکرده توفیقی در این بازی نداشته باشیم، بی تعارف می‌گویم کارمان برای صعود به اما و اگر خواهد کشید که این اصلا در شان فوتبال ما نیست.

* عراق چطور تیمی است؟ آیا آنها تحت تاثیر مشکلات داخلی در این بازی فوتبال هم مشکلاتی خواهند داشت؟

- اینطور نیست. تیم عراق زودتر از ما تمریناتش را بازی کرد و به اردو رفت و آنها مشکلی از این بابت نخواهند داشت. عراقی‌ها مقابل انگیزه‌های مضاعفی پیدا می‌کنند چون همیشه بازیهای ایران و عراق یک کری خاصی دارد و برای هر دو تیم حساس است.

* الان می‌شود کارنامه ویلموتس را مورد ارزیابی قرار داد؟

- او از نظر شخصیتی بسیار بالا است و یک مربی بسیار حرفه‌ای است. اما تیم ایران هنوز محک جدی با او نخورده تا از نظر فنی کارنامه‌اش را ارزیابی کنیم. البته او یکسری کارهای مثبتی انجام داده که نباید از آن به راحتی گذشت. از جمله این که یک دستیار خوب و جوان مثل وحید هاشمیان را کنار خودش آورده و این اتفاق خوبی برای فوتبال ایران است.

* فکر می‌کنید ماشین سازی بازیکن یا بازیکنانی داشته باشد که استحقاق دعوت به تیم ملی را دارند؟

- بله. بدون این که اسم از هیچ کدام از بازیکنانم بیاورم باید بگویم ما دو سه بازیکن داریم که شایسته حضور در تیم ملی هستند و آینده این حرف مرا ثابت خواهد کرد. خیلی زود خواهید بازیکنان جوانی از تیم ماشین سازی با عملکردشان مربیان تیم ملی را مجاب به دعوت خواهند کرد.

* مطلب خاصی هست که در پایان این گفتگو بخواهید به آن اشاره کنید؟

- باز هم تاکید می‌کنم امیدوارم حمایت‌ها از تیم خوب و مردمی ماشین سازی در تبریز ادامه پیدا کند تا این تیم هم بتواند به آنچه که شایستگی اش را دارد برسد. و آخرین مطلب هم یک تبریک ویژه به همه عزیزانی است که در فوتبال ساحلی زحمت می کشند تا این تیم دوست داشتنی ما مثل نگینی در ورزش ایران باشد. قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی در جام بین قاره‌ای که افتخار ما هستند را هم به اعضای این تیم، اهالی فدراسیون و همه مردم ایران که با عشق و علاقه بازیهای این تیم را دنبال کردند و از پیروزی های آن به وجد آمدند تبریک می گویم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.