کارشناس فوتبال ابران معتقد است اگر از الان برنامه‌ریزی خوبی صورت بگیرد می‌توانیم ۱۵ سال دیگر به قهرمانی تیم‌های‌مان در آسیا فکر کنیم.

مسعود اقبالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم, درباره حذف تیم فوتبال ذوب‌آهن به عنوان آخرین نماینده ایران در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا و ناکامی فوتبال کشورمان در این رقابت‌ها گفت: از آخرین قهرمانی تیم‌های ایرانی در آسیا که قهرمانی پاس بوده است, نزدیک به سه دهه می‌گذرد و ما در این مدت دیگر مزه شیرین قهرمانی در آسیا را نچشیده‌ایم. در این مدت توجه زیادی به زیرساخت‌ها نشده است و برای مربیان‌مان نیز در سطح آموزشی خوب عمل نکردیم. متأسفانه برای باشگاه‌ها درست هزینه نشده و ۹۹ درصد آنها دولتی اداره می‌شوند. طی این سال‌ها با وجود دولتی بودن ورزش دولت توجه زیادی به ورزش نداشته است و نتیجه‌اش می‌شود همین دستاورد ما که سال‌هاست نمی‌توانیم در رده ملی و باشگاهی قهرمان آسیا شویم.

وی با بیان اینکه «در لیگ داخلی ایران نیز سال به سال پیشرفت خاصی نمی‌بینیم»، یادآور شد: در فوتبال ما استعدادیابی خوبی صورت نمی‌گیرد و همیشه روابط بر ضوابط تأثیر می‌گذارد. وقتی قاعده‌ای در سطح باشگاه‌ها و فوتبال ما شکل نگیرد, تیم ملی هم نمی‌تواند خوب باشد. ما در سطح بین‌المللی حذف می‌شویم, چون نفرات و ابزار لازم را نداریم, بازیکنان ما در کشور‌های خارجی لژیونر می‌شوند، اما بعد از یکی دو سال مرجوع می‌شوند. چرا؟ چون استاندارد نیستند و نمی‌توانند در سطح بالا کیفیت خود را نشان دهند. متأسفانه بی‌توجهی ما به آموزش و پرورش بازیکنان باعث شده است تا به این روز بیفتیم. در فوتبال ما انتخاب بازیکن رابطه‌ای، با رفیق‌بازی و مسائل قومی و نژادی صورت می‌گیرد و این باعث می‌شود تا نیرو‌‌های مفید و استعداد‌های واقعی خانه‌نشین شوند.

کارشناس فوتبال ایران ابراز داشت: فوتبال ما استاندارد نیست و وقتی پای‌مان را به بیرون از ایران می‌گذاریم نمی‌توانیم به جایی برسیم. ژاپن و کره که خیلی از ما بالاتر رفته‌اند، اما کشور‌های عربی مثل قطر, امارات و عربستان نیز دارند سرمایه‌گذاری زیادی در فوتبال می‌کنند و برای باشگاه‌های‌شان حداقل بازیکنان درجه یک و دوی دنیا را جذب می‌کنند، اما باشگاه‌های ما در لیگ قهرمانان ابزار کافی را برای رقابت ندارند. در همین بازی ذوب‌آهن مقابل الاتحاد واقعاً آدم تاسف می‌خورد که ساختار دفاعی ذوبی‌ها آنقدر به‌هم ریخته بود. الاتحاد تیم خیلی قدرتمندی نبود، اما به راحتی به خط دفاع ما نفوذ می‌کرد. دیدید که بازیکنان ما حتی اصول ابتدایی را هم نمی‌دانند. سرمربی این تیم می‌خواهد علیرضا منصوریان باشد یا علی دایی, هرکسی که باشد نمی‌تواند کاری بکند. ما باید یک برنامه‌ریزی حداقل ۱۵ ساله برای فوتبال‌‌مان داشته باشیم و بعد از آن می‌توانیم به قهرمانی در آسیا فکر کنیم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )