مدیران دو باشگاه نساجی و ماشین سازی در فصل گذشته خواهان گرفتن سهم خود از تبلیغات محیطی لیگ هجدهم هستند.

به گزارش ایسنا، "تبلیغات محیطی" یکی از معضلات همیشگی فوتبال ایران در فصول مختلف لیگ برتر است. تبلیغات محیطی یکی از منابع درآمدی باشگاه‌های فوتبال است و سازمان لیگ در چند سال اخیر نتوانسته در این رابطه شفاف‌سازی درستی را ارائه دهد. باشگاه‌های مختلف لیگ برتر از محل تبلیغات محیطی مسابقات، هنوز از سازمان لیگ طلب دارند.

چندی پیش صادق درودگر، رییس سازمان اقتصادی فوتبال ایران با حضور در ایسنا توضیحاتی ارائه کرد. درودگر در این باره گفت: " قرارداد امسال با شرکت تیراژه فیلم بسته شد که بهترین قرارداد است. کف این قرارداد ۸۵ میلیارد است که ۱۲ میلیارد آن بابت تولید محتوا بود که با کسر آن از ۸۵ میلیارد ۷۳ میلیارد باید پول به ما می‌رسید که یکسری مشکلات سر راه ما بود. البته این پول به هیچ عنوان سوخت نمی‌شود و ما با چند شرکت دچار مشکل زمانی هستیم که برطرف خواهد شد. چند شرکت هستند که درباره رقم قرارداد با آن‌ها به مشکل برخوردیم. ما مجموعاً با این شرکت‌ها که با پیمانکاری تیراژه فیلم با آنها قرارداد بستیم مجموعاً دو، سه میلیارد اختلاف داریم. الان ۹۰ درصد از این مبالغ وصول شده است. قرارداد ما با این شرکت‌ها سه جانبه است، طرف اول ما هستیم، طرف دوم این شرکت‌ها هستند و طرف سوم شرکت تیراژه فیلم است که به نوعی پیمانکار است. "

با وجود این توضیحات، باشگاه‌های لیگ برتری به موضوع پرداخت این پول‌ها اعتراض داشتند و از سازمان لیگ درخواست کردند پول آن‌ها را زودتر بدهد. یکی از همین باشگاه‌های لیگ برتری، ماشین‌سازی تبریز است که در این رابطه با سازمان لیگ با مشکل مواجه است و از سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی طلب دارد.

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل سابق باشگاه ماشین‌سازی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تبلیغات محیطی و طلب باشگاه ماشین‌سازی از سازمان لیگ گفت: تا موقعی که من در ماشین‌سازی بودم و سمت داشتم، درباره تبلیغات محیطی هنوز درباره اینکه چقدر طلب داریم و چقدر درآمد داریم چیزی به باشگاه اعلام نشده بود.

او ادامه داد: آمار کامل این مسائل دست آقای درودگر است اما به طور کامل آن کسی که درباره تبلیغات محیطی با او قرارداد امضا کردند، خلف وعده کرده و همه چیز به هم ریخته است. باید دید در آینده چه پیش می‌آید.

همچنین جمشید خطیبی، مدیر عامل فعلی باشگاه ماشین‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مساله تبلیغات محیطی و طلب باشگاه ماشین‌سازی خاطرنشان کرد: فعلاً در این رابطه چیزی به ما اعلام نشده است. منتظر هستیم که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برنامه خودشان را اعلام کنند و ما نیز تابع آن هستیم.

او در ادامه گفت: کلاً برنامه‌های سازمان لیگ به ما ابلاغ نشده است که ببینیم تبلیغات محیطی باشگاه در چه وضعیتی قرار دارد. باید ببینیم سازمان لیگ چه برنامه‌ای ارائه می‌دهد.

باشگاه نساجی دیگر باشگاهی بود که به این موضوع اعتراض داشت.

مهران کاظمی، مدیر اجرایی سابق باشگاه نساجی در خصوص تبلیغات محیطی و میزان دریافتی این باشگاه در فصل ۹۷-۹۸ گفت: ساز و کار به این صورت است که از آن مبلغی که از تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها اختصاص می‌یابد نصفش به صورت مستقیم و نصف دیگرش با توجه به رتبه تیم‌ها در پایان فصل، تقسیم می‌شود.

او ادامه داد: این مبلغ هم آن طور که اعلام شده ۸۵ میلیارد است که ۸۰ درصد از آن یعنی حدود ۶۳ میلیارد به باشگاه‌ها می‌رسد که نصفش یعنی حدوداً ۳۲ میلیارد به طور مساوی بین باشگاه‌ها تقسیم می‌شود که سهم باشگاه نساجی از این قسمت تقریباً ۲ میلیارد است. نصف دیگر هم با توجه به رتبه تیم‌ها تقسیم می‌شود و با توجه به رتبه نساجی و تماشاگرانش تقریباً باید ۱ میلیارد دیگر هم بابت تبلیغات محیطی دریافت می‌کرد.

کاظمی در مورد میزان دریافتی نساجی هم اظهار کرد: در نیم فصل اول که هیچ اما در نیم فصل دوم با کل رفت و آمد و صحبت و اعتراض توانستیم یک بار ۱۰۰ میلیون و یک بار ۱۵۰ میلیون تومان از سازمان لیگ دریافت کنیم، یعنی به جای ۳ میلیارد فقط ۲۵۰ میلیون تومان گرفتیم. این برای باشگاه خصوصی مثل نساجی یا تیم‌های دیگر مثل سپیدرود واقعاً حیاتی است. اگر این مبلغ به طور کامل پرداخت می‌شد و بلیت فروشی هم درست انجام می‌شد از هزینه‌ای که قرار است از جیب خرج کنیم کسر شود.

او درباره اینکه سازمان لیگ گفته جریمه‌های تیم‌ها را از مبلغ اختصاص داده شده به هر تیم کسر کرده هم بیان کرد: بله این را گفته‌اند اما این جریمه‌ها فقط شامل باشگاه می‌شود نه خود بازیکنان. فرض کنید باشگاه نساجی در همه بازی‌های خانگی به خاطر تماشاگرانش ۱۰ میلیون جریمه شود که در ۱۵ بازی می‌شود ۱۵۰ میلیون. اگر این را به ۲۵۰ میلیون دریافتی ما اضافه کنید باز هم اختلاف بسیار زیادی تا ۳ میلیارد تومان دارد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.