معاون اسبق تربیت بدنی با اشاره به این که شماره گذاری صندلی ها در ورزشگاه آزادی نیاز به ارتقاء فرهنگی دارد، گفت‌: باید سطح فرهنگی و حقوق شهروندی مردم را ارتقاء دهیم و علاوه بر آن می‌توان با جریمه کردن باشگاه ها هواداران را اجبار به نشستن بر روی صندلی های خود کرد.

سعید فائقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نابسامانی بلیت فروشی در ورزشگاه‌های ایران خصوصاً در ورزشگاه آزادی، اظهار کرد: اولین قدیم ارتقاء فرهنگ در بین افراد جامعه است و تا زمانی که فرهنگ خود را ارتقاء ندهیم نمی‌توانیم سراغ مسائل دیگر برویم. در علوم اجتماعی دموکراسی فرهنگی داریم همان طور که بیشتر افراد جامعه با دموکراسی سیاسی آشنا هستند باید آنها را با دموکراسی فرهنگی هم آشنا کنیم. متاسفانه هیچ تلاشی برای تمرین حقوق شهروندی در کشور انجام نشده است و اگر این موضوع را به ورزشگاه ببریم خواهیم دید که همین مشکلات هم در آنجا مشاهده می‌شود و بر قراری نظم در ورزشگاه بسیار سخت است.

او تصریح کرد: در روز مسابقات مهم شاهد آن هستیم که هواداران ساعت‌ها قبل از بازی به ورزشگاه‌ها می آیند و در جاهایی که رزرو کرده‌اند مستقر نمی‌شوند و خیلی سخت است که در آن جو بخواهیم همگی را سر جای خود بنشانیم و این نیازمند تمرین است. در سینما شخصی مسئول است که همگی را بر صندلی‌های خود بنشاند ولی نمی‌توان آن را با ورزشگاه‌ها مقایسه کرد، زیرا که حجم سینماها بسیار کوچک‌تر از ورزشگاه‌ها است و همین طور روحیه افرادی که به سینما می آیند با افراد ورزشی متفاوت است.

فائقی با بیان این که می‌توان هواداران را سهام دار باشگاه مورد علاقه خود کرد، اضافه کرد: با سهام دار کردن هواداران در باشگاه مورد علاقه‌ی خودشان می‌توان بسیار بهتر این موضوع را کنترل کرد و با جریمه کردن باشگاه می‌توان یک احساس مسئولیتی در هواداران به وجود آورد و خود هواداران به یکدیگر تذکر دهند که هر شخص طبق شماره بلیت‌های خود بنشینند، زیرا هواداران حق مالکیتی برای خود متصور می‌شوند و همین طور باید با آموزش حقوق شهروندی به این سمت پیش برویم که در این موضوع سازمان لیگ کمک شایانی می‌تواند داشته باشد و باید سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام دهیم که البته نهادهای آموزشی هم می‌توانند کمک بسیار موثر در زمینه فرهنگی انجام دهند.

او در خصوص عدم مطابقت بلیت فروخته شده و جمعیت حاضر در ورزشگاه‌ها، گفت‌: در مسابقات حساس شاهد آن هستیم که روزهای قبل در آن مجموعه ورزشی رفت و آمدهای بسیاری صورت می‌گیرد و افراد حرفه‌ای و قدیمی هستند که مکان‌های ورود به ورزشگاه آزادی را بدون پرداخت هزینه و بلیت می‌دانند و حتی شاهد هستیم که از این راه پول در می‌آوردند و با گرفتن پول از هواداران آن‌ها را به ورزشگاه راه می‌دهند. این موضوع همانند پارک خودرو در جاهایی است که پارکبان وجود ندارد ولی افرادی هستند که از شما درخواست پول می‌کنند.

معاون اسبق تربیت بدنی، افزود: خوشبختانه عدم مطابقت بلیت فروخته شده و جمعیت حاضر در ورزشگاه‌ها به معنای چاپ بلیت سازمان یافته نیست و می‌توان با مدیریت صحیح این مشکل را بر طرف کرد و شاهد آن هستیم که منافع فساد مالی زیادی در این امر وجود ندارد و به همین دلیل می‌توانیم به سادگی بفهمیم که این کار سازمان یافته نیست. بحث مهم‌تری که وجود دارد این است که ما به هواداران خود احترام نمی‌گذاریم و شاهد هستیم که در ایستگاه‌های مختلف در ورود به استادیوم با تماشاگران برخورد می‌شود و آنها را تحقیر می‌کنند و به همین دلیل آنها که می‌دانند تحقیر می‌شوند و امکانات خوبی در ورزشگاه مانند امکانات سرویس بهداشتی ندارند حق خود می‌دانند که به صورت خلاف و بدون پرداخت هزینه به ورزشگاه‌ها بیایند و اگر این حقوق هواداری رعایت شود تماشاگران دست به این اقدامات نمی‌زنند که باعث ناهنجاری در ورزشگاه‌ها گردد.

فائقی در خصوص نبودن بلیت الکترونیکی در ورزشگاه‌ها ، بیان کرد: به لحاظ زیر ساخت و امکانات بسیار عقب هستیم و تا زمانی که این زیرساخت‌ها و فضاها آماده نشود نمی‌توانیم فروش بلیت‌های الکترونیکی را داشته باشیم و این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و ایجاد فضاهای مناسب در اماکن ورزشی است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.