رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با اشاره اتفاقات دیدار صنعت نفت آبادان و پیکان گفت: با دقت گزارش‌ها را می‌بینیم و تصمیم‌گیری خواهیم کرد و باید کم کم به سراغ بخش‌های سنگین تنبیهات آیین نامه برویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل حسن‌زاده درباره حواشی دیدار شب گذشته تیم‌های صنعت نفت آبادان و پیکان که منجر به مجروح شدن یکی از داوران مسابقه و نیمه تمام ماندن این بازی شد گفت: منتظر گزارش‌هایی هستیم که از سوی مقامات رسمی به دست‌مان خواهد رسید. اگرچه از طریق رسانه‌ها مخصوصاً در حال حاضر در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصاویر و اخبار منتقل می‌شود ما از مسائل مطلع شدیم. با توجه به مسئولیتی که داریم لحظه به لحظه اخبار را رصد می‌کنیم و آن عکسی که مربوط به چهره داور بود را نگاه کرده‌ایم. از این اتفاق متأسفیم اما فعلا باید صبر کنیم تا گزارش‌های این بازی ارسال شود.

وی با بیان اینکه طبق بند ۱۳ ماده ۲۰ آیین نامه انضباطی «نمی‌توانیم درباره پرونده‌ای که هنوز به آن رسیدگی نکرده‌ایم حرف بزنیم» تصریح کرد: باید بگویم کارنامه هواداران خوزستانی مخصوصاً تماشاگران آبادان همیشه موفق بوده اما پرتاب اشیاء و حضور در زمین و از این دست رفتارها دور از انتظار بود. جای تأسف زمانی بیشتر می‌شود که قضاوت بازی از لحاظ سرمربی و اهالی تیم ها انجام می‌شود و فلان سرمربی نظری درباره یک صحنه که پنالتی بوده یا خیر، اعلام می‌کند. اگر این مسائل دلیل پرتاب اشیا و هجوم به زمین باشد باید بگویم کلاس پایین تماشاگران را نشان می‌دهد.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال افزود: همه دنیا می‌دانند حتی اگر یک روز خدای ناکرده روز خوب داور نباشد می‌توان این موارد را با تذکر و انتقال به کمیته داوران پیگیری و با آن داور برخورد کرد. اگر کمیته داوران به این نتیجه برسد که عملکرد یک داور ضعیف بوده با او برخورد می‌شود. ما در این باره قضاوت نمی‌کنیم اما اینکه بعد از بازی برخی از مقامات تیم با توجیه تماشاگران درباره داوری حرف می‌زنند با علم فوتبال نمی‌خواند.

حسن‌زاده تأکید کرد: با دقت گزارش‌ها را می‌بینیم و تصمیم‌گیری خواهیم کرد. درست است که حکم انضباطی هیچ وقت به طور صددرصد بازدارنده نخواهد بود اما به هر حال ما هم باید کم کم به سراغ بخش‌های سنگین تنبیهات آیین نامه برویم.

وی که با رادیو ورزش گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به این سوال که آیا نباید برخوردهای کمیته انضباطی با این مسائل جدی تر باشد، خاطرنشان کرد: دیدن چهره یک داور که در حال انجام وظیفه بوده بسیار ناراحت کننده است. او یک مقام رسمی مسابقه و به عنوان قاضی بوده است و خانواده دارد و ممکن است پدر یا یک برادر باشد. اینکه فقط به جرم انجام وظیفه مضروب یا مصدوم شود قابل قبول نیست. اگر آن سنگ بالاتر برخورد می‌کرد ممکن بود خدای ناکرده تمامیت سلامت یک فرد را به خاطر بیندازد. آن وقت اگر همه ما ابراز تأسف کنیم برای خانواده آن فرد هیچ فایده‌ای ندارد.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال راجع به اینکه به نظر می‌رسد در ورزشگاه آبادان تعداد مشخصی افراد وجود دارند که باعث ایجاد ناآرامی می‌شوند گفت: بند ۶ ماده ۶۶ آیین نامه جدید انضباطی این اجازه را به ما می‌دهد که امروز اگر هویت تماشاگر معلوم الحالی مشخص شود می‌توانیم او را حداقل دو سال از ورود به تمام ورزشگاه‌ها محروم کنیم. در این کار مقاماتی که از لحاظ انتظامی و امنیتی مسابقات را رصد می‌کنند باید هویت افراد را با سند و مدرک در اختیار داشته باشند. نمی‌خواهم مثال بزنم اما اخیرا در یکی از باشگاه‌های شمالی گفته شد هویت فردی مربوط به آنها نیست؛ اگر این فرد برای شما نیست پس هویتش را به ما بدهید. چطور همین فرد در روزهای خوب از او به عنوان تماشاگر یاد می‌شود اما در یک روز بد که اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد او دیگر متعلق به این تیم نیست. حداقل می‌توانید او را به ما معرفی کنید.

حسن‌زاده گفت: اگر باشگاه‌ها مخصوصا آن دسته از باشگاه‌هایی که اصرار دارد فرد متخلف را از خودشان ندانند بیایند و هویت این افراد را در اختیار ما بگذارند ما هم مطابق قانون با این افراد برخورد خواهیم کرد. حتی اگر کد ملی این افراد را داشته باشیم این را به بلیت فروشی می‌دهیم تا به آنها بلیت فروخته نشود. حتی می‌توانیم این افراد را به مقامات قضایی شهرشان هم معرفی کنیم. ضوابط در این باره بسته نیست اما برای مکانیزم تعیین هویت افراد و اینکه متوجه شویم این افراد طرفدار کدام تیم هستند به کمک همکارانمان در باشگاه‌ها نیاز داریم.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم علاقه به فوتبال را از لحاظ آیتم‌های مختلف در نظر بگیریم تفکر من این است که میزان عشق تماشاگران به فوتبال در خوزستان شاید بیشتر از لذت و سرگرمی‌های روزانه باشد. برای همین بود که گفتیم افرادی که عاشق تیمشان هستند به دنبال این مسائل نمی‌روند. در شرایط جوی خاصی که وجود دارد برای این تماشاگران احترام خاصی قائل هستیم برای همین نتوانستیم بروز این حوادث را با عمومیت تماشاگران یکی و هضم کنیم.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره اینکه رأی کمیته انضباطی آخر هفته اعلام می‌شود یا خیر گفت: طبق آیین نامه انضباطی جدید زمانی برای دفاع به متخلف چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی داده می‌شود. اگر سریع‌تر گزارش‌ها به دست ما برسد و ما هم کارها را انجام می‌دهیم اما بعید است که تا آخر هفته این حکم صادر شود. اگر ۵ یا ۶ روز هم طول کشید به معنی تأخیر نیست و دلیلش ضوابطی است که حتما اجرا شود. اگر بخواهیم رأی فوری صادر کنیم آیین نامه جدید این اجازه را به ما داده است. امیدواریم بتوانیم حکم خوب و بازدارنده‌ای را صادر کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.