سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در آخرین ساعات حضورش در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز دست از انتقاد از داوری نکشید و سیستم VAR را ناکارآمد دانست.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم از روسیه, کارلوس کی‌روش پس از تساوی یک - یک تیمش مقابل پرتغال در آخرین دیدار از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ اظهار داشت: بهترین تلاش‌مان را کردیم. یک بار دیگر بازیکنان ایران آماده بودند و بهترین بازی‌شان در جام جهانی را مقابل پرتغال ارائه کردند. بازی خیلی فشرده‌ای بود و این همان بازی بود که در جام جهانی توقع می‌رود، یک بازی فشرده و سخت، جنگ و نبرد میان بازیکنان، ولی به نظر من، ما خیلی خوب بازی کردیم، مقابل تیمی که کاندید قهرمانی در جام جهانی است.

با ۵ امتیاز می‌توانستیم به دور بعد صعود کنیم

وی در پاسخ به این سؤال که «امروز از ایران یک چهره دیگری دیدیم، چرا در دیدارهای دیگر این‌طور بازی نکردید؟»، گفت: ما باید با واقع‌بینی بازی کنیم، مقابل مراکش بازی کردیم و بردیم، مقابل اسپانیا بازی کردیم که خیلی سخت بود، کنترل‌شان کنیم، اگر پنج امتیاز می‌گرفتیم، می‌توانستیم به دور بعد صعود کنیم. ما خیلی خوب بازی کردیم و نمایشی شفاف و خوب داشتیم. در این مسابقه استراتژی خوبی داشتیم و اگر شرایط کمی فرق می‌کرد، همچنان در جام جهانی زنده بودیم.

ایران با سربلندی از جام جهانی بیرون آمد

کی‌روش در نشست خبری بعد از بازی نیز تصریح کرد: به خودمان تبریک می‌گویم. ایران با سربلندی از جام جهانی بیرون آمد. من کارلوس کی‌روش هستم، یک مربی پرتغالی،‌ اما سرمربی تیم ملی ایران. از اینکه از این دوره از رقابت‌ها حذف شدیم ناراحتم، اما خوشحالم که چنین آزمونی را در ورزشگاه پشت سر گذاشتیم. از همین جا برای تیم پرتغال و بهترین دوستم، فرناندو سانتوس آروزی موفقیت دارم. بازی خیلی پرفشاری بود،‌ اما این چیزی بود که انتظارش را در جام جهانی داشتیم. یک بازی پر از نبردهای تن به تن و فنی. ما عملکرد خوبی مقابل تیمی داشتیم که یکی از کاندیداهای قهرمانی در این دوره از مسابقات است.

ضربه آرنج کارت قرمز دارد، فرقی نمی‌کند این ضربه را مسی زده باشد یا رونالدو

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در پاسخ به سؤالی در مورد داوری و اعتراضاتش به عملکرد داوران خاطر نشان کرد: نظر من در این مورد روشن است. مسئولان فیفا هستند و همه آنها می‌توانند صدای مرا بشنوند. همه آنها می‌دانند نظر من در مورد داوری و سیستم VAR چه بوده است. در لحظه پنالتی که گرفته شد دمای بدن من بالا رفت و از ۴۶ به بالای ۵۰ درجه رسید و به همین دلیل کتم را در آوردم. صحنه‌های مشکوک بازی را در رختکن دوباره دیدم. در مورد صحنه ضربه رونالدو به پورعلی‌گنجی باید بگویم، نیمی از آرنج او روی صورت بازیکن ما بود و به نظرم داور می‌توانست کارت قرمز دهد، اما این کار را نکرد. در قانون ضربه آرنج کارت قرمز دارد، فرقی نمی‌کند این ضربه را مسی زده باشد یا رونالدو.

به این عادت کرده‌ام که می‌گویند یک ملتی علیه من هستند و یا من علیه یک ملتی هستم

کی‌روش همچنین خاطر نشان کرد: تلویزیون پنج الی شش بار صحنه‌ها را پخش می‌کند، اما مثل اینکه ما اجازه نداریم آن را ببینیم. وقتی برای پرتغال پنالتی شد خیلی آهسته آن پنالتی را گرفتند، اما زمانی که صحنه ما مورد بررسی قرار گرفت، خواستیم خودمان هم صحنه را ببینیم، اما کسی به ما اجازه نداد. نمی‌دانیم چه خبر است و می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی در حال افتادن است. نمی‌دانم چرا به آنها اجازه داده می‌شود، اما به ما نه. نمی‌خواهم بیشتر از این صحبت کنم، چون تیم ملی کشورم و بازیکنان تیم ملی کشورم هستند. به این چیزها عادت کرده‌ام که می‌گویند یک ملتی علیه من هستند و یا من علیه یک ملتی هستم، چون زمانی هم که در آفریقای جنوبی بودم این اتفاقات را دیده‌ام.

فقط اسپانیا و پرتغال از VAR راضی هستند!

وی در ادامه تصریح کرد: انگار قانون می‌گوید اگر اتفاقی افتاد و رونالدو آن‌طرف ماجرا بود باید یک‌ مقدار ملایمت به خرج بدهید. دخترم وقتی به خانه آمد، می‌خواستم بدانم یک شب حامله است یا واقعاً حامله است! تصمیمات باید شفاف و برای مردم قابل درک باشد. همه موافقند سیستم VAR خوب کار نمی‌کند و همه به آن اعتراض دارند. تنها تیم‌هایی که معترض نیستند پرتغال و اسپانیا هستند که در بازی مقابل ایران داوری به نفع آنها بوده است. ما می‌خواهیم از فیفا درخواست کنیم تا یک توضیح شفاف بدهد. باید برای ما مشخص شود داور چه کسی است و این اختیار را دارد تا تصمیم را بگیرد. مردم این حق را دارند. شما فکر می‌کنید مردم ایران حق ندارند بدانند چه اتفاقی در حال افتادن است؟ اگر قرار است اتفاقی وجود داشته باشد و از سیسستمی به نام VAR استفاده شود پس دیگر جای اشتباه وجود ندارد.

بعد از هدایت آفریقای جنوبی عادت کرده‌ام که بگویند کی‌روش علیه کشور خودش است

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان همچنین اظهار داشت: بازیکن،‌ مربی و داور اشتباه می‌کنند، اما شما یک سیستمی دارید که تکنولوژی برتر در آن استفاده می‌شود و شش نفر در آن اتفاق حضور دارند، اما هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرند. داور پس از تصمیماتی که می‌گیرد دستش را تمیز می‌کند! وقتی اتفاقی رخ می‌دهد داور نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است و در نهایت هم تصمیمی گرفته می‌شود. من باید بدانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه صحبت‌هایی بین داور و کمک داوران VAR زده می‌شود. ما باید اینها را بدانیم. اگر این‌طور نیست ما باید بفهمیم چه اتفاقی در آن رخ می‌دهد. بعد از هدایت آفریقای جنوبی من عادت کرده‌ام که بگویند کی‌روش علیه کشورش خودش است.

منصفانه این است که یک نفر در مورد VAR توضیحی شفاف بدهند!

وی همچنین خاطر نشان کرد: حقیقت این است که باید با احترام حرف‌ها زده شود. امیدوارم رسانه‌های پرتغال آنالیزی منصفانه در مورد حرف‌های من و بازی داشته باشند. ما حداقل باید یک پنالتی بیشتر در این بازی به نفع‌مان گرفته می‌شد. من علیه داور صحبت نمی‌کنم،‌ علیه یک سیستم حرف می‌زنم. اگر اشتباهی شده است،‌ دیگر اشتباه انسانی نیست و مربوط به یک تکنولوژی است. این تکنولوژی بالای ۲۰ هزار دلار برای هر بازی هزینه دارد. بعد داور بگوید ضربه رونالدو یک کارت زرد دارد؟ منصفانه این است که یک نفر یک توضیح شفاف بدهد.

از داوران بپرسید چرا تصمیمات متفاوتی می‌گیرند

کی‌روش در پاسخ به سؤالی درباره سیستم VAR گفت: این سیستم بعضی جاها درست و برخی اوقات غلط است. شما باید پاسخ بدهید. شما باید به من بگویید چه تفاوتی وجود داشت، بین صحنه‌ای که برای رونالدو رخ داد یا اتفاقی که برای رامین رضاییان افتاد. اگر داور از VAR استفاده می‌کند، حتماً اتفاقی رخ داده است. از داوران بپرسید چرا تصمیمات متفاوتی می‌گیرند.

باید بفهمیم در بازی داور چه کسی است!

وی ادامه داد: امیدوارم کریس رونالدو در همه بازی‌ها در تیم ملی پرتغال حضور داشته باشد، اما باید بفهمیم در بازی داور چه کسی است. کسی به من نشان نداد در آن صحنه (پنالتی پرتغال) چه اتفاقی افتاد. انگار تنها کسی که نمی‌فهمد چه اتفاقی در زمین می‌افتد، مربی است. ما باید این حق را داشته باشیم که بگوییم این سیستم شما ایراد دارد.

امیدوارم پرتغالی‌ها در مراحل بعدی موفق باشند

سرمربی تیم ملی ایران از بازیکنان پرتغال تشکر کرد، به آنها خسته نباشید گفت و تصریح کرد: امیدوارم آنها در مراحل بعدی موفق باشند. از آنها تشکر می‌کنم که این‌گونه برای کشور پرتغال نتیجه می‌گیرند.

کی‌روش در پاسخ به سؤالی در مورد تمدید قراردادش با فدراسیون فوتبال گفت: من از فدراسیون فوتبال ایران یک پیشنهادی دریافت کردم، پیشنهادی برای شش ماهه. الان وقت مناسبی برای صحبت در این مورد نیست.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.