دبیر کل فدراسیون فوتبال گفت: مقرر شد پاداشی که بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران می‌گیرند به تیم داوری ایران در جام جهانی روسیه تعلق بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، محمدرضا ساکت در دوره مدرسی داوری فیفا گفت: صمیمانه از حضور «فرناندو تراسکو گراسیا» مدرس فیفا و مسئول آکادمی داوری AFC برای حضور در ایران تشکر می کنم. همچنین از برنامه ریزی کنفدراسیون فوتبال آسیا بخاطر ایجاد آکادمی تخصصی داوری در آسیا مراتب سپاسگزاری فدراسیون را به مسئولان کمیته داوران آسیا ابلاغ می کنم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه فدراسیون فوتبال بخصوص در ۶ ماه اخیر در راستای ارتقای داوری کشور دارای دو مبنای آموزش محور و دیگری آی.تی محور است. برای اینکه بتوانیم داوری کشور را بیش از پیش به یک ارتقای مطلوب برسد، این دو محور اساسی آموزش و آی.تی در دستور کار قرار گرفت. کمیته داوران هم با جلسات تخصصی و مستمر با اعضا و دپارتمان تماما در راستای این موضوع تلاش جدی را شکل می دهند.

دبیرکل فدراسیون با اشاره به این دو محور اساسی بیان کرد: آموزش را بالندگی یک سازمان می دانیم، چرا که آموزش، موتور محرکه ارتقای کیفیت هر سازمانی است. بر همین اساس زمینه ارتقا، بروز بودن و پویایی را آموزش فراهم خواهد کرد. رکن اصلی مسابقات که داوری است در موضوع آموزش مورد توجه ویژه فدراسیون فوتبال است.

ساکت افزود: در این بخش ارتقای دانش مدرسان داوران با آموزش های عملی و تئوری، بازنگری محتوای دوره های داوری درجه یک، دو، سه و ملی مورد توجه است که یکی از مهمترین آنها استفاده از مدرسین برجسته و صاحب نام دنیا است. همانطور که در دوره قبلی لیگ برتر که در جزیره کیش با مدرس خارجی برگزار شد. در این کلاس هم از تجربیات مدرس به نامی مانند فرناندو که در فرانسه نیز شاهد قضاوت وی بودیم، دعوت شد تا در این کلاس حضور داشته باشد و شما عزیزان بتوانید به نحو احسن از تجربیات وی بهره مند شوید.

وی اظهار داشت: استفاده از دانش روز مدرسان دنیا، از جمله برنامه هایی است که همیشه مورد توجه ویژه فدراسیون است. کیفیت برگزاری دوره ها روز به روز بهتر می شود و آماده دریافت نقطه نظرات سازنده خواهران و برادران را در این زمینه هستیم.

دبیرکل فدراسیون در خصوص موضوع دوم آی.تی محور گفت: در راستای موضوع آی تی ، بحث جامع سامانه الکترونیک داوران فدراسیون فوتبال در حال انجام است. کارگروه ویژه ای از متخصصان این امر در بخش فنی تشکیل شده است. همچنین از اساتید داوری نیز برای تدوین این طرح کمک گرفته شده تا این پروژه به نحو احسن انجام شود.

ساکت در ادامه افزود: بانک اطلاعات فردی و فنی، آموزش ، نظارت بر داوری و چینش داوری و البته آزمون ها و تست های داوری، مولفه هایی هستند که در سامانه الکترونیک داوری فدراسیون فوتبال طراحی، برنامه نویسی و در حال آماده سازی است. همچنین کمیته بازاریابی در تلاش است اسپانسر البسه داوران را هر چه زودتر به نتیجه برساند.

وی در ادامه در خصوص ارتباطات بین المللی در حوزه داوری تصریح کرد: کمیته بین الملل موظف شده است که بیشترین ارتباطات را در حوزه داوری داشته باشد که خوشبختانه در حال حاضر زمینه ای فراهم شده که داوران برای قضاوت هایی در تورنمنت های مختلف به کشورها اعزام شوند. همچنین فدراسیون تفاهم نامه هایی که با کشورهای ایتالیا، ژاپن، قطر، عراق، لبنان، چین، کره جنوبی ، ارمنستان و... به امضا رسانده است که در همه آنها بحث ارتباطات داوری، تبادل تجربیات، تبادل داور پیش بینی شده است. در بخش بانوان نیز انتظارات بیشتری در حوزه داوری داریم که امیدوارم موفقیت های بیشتری در این زمینه بدست بیاوریم.

دبیرکل فدراسیون در ادامه افزود: فدراسیون به نظام سهمیه بندی استانها در لیگ برتر اعتقادی ندارد. برهمین اساس استانها باید به سمت کیفیت، عملکرد مناسب و فعالیت داوران بروند. البته کمیته داوران فراوانی استانها را در بخش آموزش مد نظر دارد. اما چون افق فدراسیون در لیگ برتر حضور داوران در عرصه بین المللی است حتما باید به موضوع کیفیت، عملکرد و فعالیت داوران توجه شود.

ساکت گفت: موضوع نظارت اهمیت ویژه ای دارد برای اینکه نظارت ها بهتر شود فدراسیون و کمیته داوران تلاش دارد راستی آزمایی از نمرات ناظران داشته باشد. علاوه بر آن به صورت راندومی تعدادی از مسابقات را مجددا مورد ارزیابی قرار می دهند. آنچه مسلم است هر چقدر نمره نظارت ها دقیق تر باشد ، به مراتب چینش های داوری نیز دقیق تر می شود. معتقدم بانک اطلاعات سامانه به کمیته داوران کمک می کند تا شرایط بهتری را فراهم بکند و چینش بهتری داشته باشد.

دبیرکل فدراسیون در پایان خاطر نشان کرد: در هیات رئیسه فدراسیون مصوب شد تیم داوری ایران (علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری ) مورد تقدیر ویژه قرار بگیرند. برهمین اساس مصوب شد پاداشی که برای بازیکنان تیم ملی در نظر گرفته شده است، شامل تیم داوری نیز بشود. همچنین مقرر شد فدراسیون فوتبال پیش از رقابت های جام جهانی داوران عزیز برگزیده را به اردوی آماده سازی با انتخاب خود آنها و توافق کمیته داوران اعزام نماید تا به نوعی دقت نظر و توجه همگان را به این نکته جلب کنیم که دو تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه داریم. یکی تیم ملی و دیگری تیم داوران ایران است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.