نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که کمیته ملی المپیک ایران باید در موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال به ماجرا ورود و موضوع را پیگیری کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که کمیته ملی المپیک ایران باید در موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال به ماجرا ورود و موضوع را پیگیری کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی درباره عدم تأیید اساسنامه فدراسیون فوتبال و برگزار نشدن انتخابات ریاست این فدراسیون گفت: اتفاقات پیرامون اساسنامه به اسفند سال گذشته برمی‌گردد. آن زمان مجمع انتخاباتی فدراسیون اعلام شد و پس از اینکه کارشناسان فیفا به ایران آمدند، قرار شد اساسنامه قبل از پایان موعد قانونی هیئت‌رئیسه فدراسیون اصلاح شود که این اتفاق نیفتاد و فیفا روی آن دست گذاشت.

وی با بیان اینکه انتخابات فدراسیون فوتبال به اصلاح اساسنامه منوط شده است، تصریح کرد: آقایان جلساتی را درباره اساسنامه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کردند و نکاتی در خصوص ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال و استقلال آن مطرح شد. ارکان قضایی، انتخاباتی و اخلاق فدراسیون فوتبال انتصابی بوده و مستقل نیستند. همه رفت و برگشت‌ها صورت گرفت و مشورت‌ها انجام شد. پس از آن شاهد هیچ پاسخی نیستیم و رابطه فدراسیون فوتبال، AFC و فیفا قفل شده است. نهادی که حق پیگیری موضوع را دارد و باید آن را به جریان بیندازد، کمیته ملی المپیک است که نقش موثر خود را ایفا نکرده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی که با برنامه «تهران ورزشی» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: زمانی که این چالش‌ها با مراجع بین‌المللی ورزشی ایجاد می‌شود، کمیته ملی المپیک وارد موضوع می‌شود. از جمله اتفاقی که برای فدراسیون‌های جودو و شطرنج افتاد و اکنون ضرورت نقش‌آفرینی کمیته ملی المیپک، بیش از پیش احساس می‌شود. کمیته المییک وظیفه قانونی و رسمی خود را در قبال اتفاقات کم‌نظیر فدراسیون فوتبال انجام دهد و پاسخگو باشد.

قاضی‌زاده هاشمی درخصوص نامه فیفا به فدراسیون فوتبال برای ممانعت از دخالت سایر نهادها خاطرنشان کرد: چیزی که دخالت عنوان می‌شود، تأثیرگذاری در تصمیمات و انتخاب‌هاست. کسی حق دخالت در تصمیمات امور ورزشی مانند انتخاب سرمربی تیم ملی یک رشته ندارد، اما کشورهای اروپایی از جمله سوییس، رُکنی در اساسنامه‌های خود دارند که بحث حاکمیت قوانین ملی در آن آمده است.

وی درباره اینکه قرار بود افرادی را که به نهادهای خارجی برای مقابله با افراد متخلف پالس می‌دهند، معرفی کند، گفت: این موضوع پیرامون پرونده مارک ویلموتس است که هفته گذشته گفتم ظرف یک ماه، با پیگیری جلسات مختلف از نهادهای نظارتی و دستگاه‌های مختلف خواستیم گزارش‌های کاملی تهیه کنند. جلسات متعددی در مجلس داشتیم و کمیسیون‌های اصل ۹۰ و تحقیق و تفحص پیگیر موضوع هستند.

قاضی‌زاده هاشمی ورود مجلس به اتفاقات فدراسیون فوتبال را خارج از تصمیمات ورزشی دانست و اظهار داشت: موضوعی ممکن است ده‌ها بُعد داشته باشد. برخی تصمیمات فنی هستند و کمیته‌های فنیبایددر قبال آن پاسخگو باشند. اما موضوعاتی که ابعاد گسترده دارند و هر چه جلو می‌رویم به ابعاد بیشتری می‌رسیم، باید همه‌جانبه بررسی شوند. ما در مرحله بررسی هستیم و امیدوارم گزارشی از افدامات و اتفاقات موضوع را به اطلاع مردم شریف ایران برسایم. وضعیت پرونده و نیز سیگنال‌رسانی به خارج، دو بخش مهم موضوع هستند.

این نماینده در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلی در انتصاب محمدرضا ساکت به عنوان مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: باید این موضوع را به صورت خاص بررسی کنیم و فعلاً اظهار نظری در این باره نمی‌کنم. پس از رسیدن به جمع‌بندی لازم در این باره صحبت می‌کنم.

وی در مورد احتمال برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در پاییز ۹۹ گفت: من عزمی برای اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات در پاییز نمی‌بینم. هیچ اطلاعاتی درباره اینکه کسانی به دنبال برگزاری انتخابات یا اصلاح اساسنامه باشند، به دست ما نرسیده است. اساسنامه باید ابتدا به تأیید مجمع فدراسیون فوتبال برسد و عزمی برای این موضوع نمی‌بینم. کمیته ملی المپیک باید با قدرت و سرعت پیشتری به پرونده ورود می‌کرد که عزمی در این کمیته هم ندیدم. موضوع را پیگیری می‌کنیم تا از فضای انسداد عبور و قفلی را که زده شده، باز کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.