نماینده مجلس با بیان اینکه پرونده مدیرعامل فعلی باشگاه سپاهان باید به صورت خاص بررسی شود، گفت: کمیته ملی المپیک باید قفل اساسنامه فدراسیون فوتبال را باز کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیداحسان قاضی زاده هاشمی درباره بلاتکلیفی اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: اتفاقاتی که پیرامون اساسنامه افتاده به اسفند سال گذشته بر می گردد. آن تاریخ، زمان مجمع انتخاباتی برای فدراسیون فوتبال اعلام شد. دقیقا بعد از آنکه کارشناسان فیفا سال گذشته در ایران حضور داشتند و قرار شده بود اساسنامه در آن تاریخ یعنی قبل از به پایان رسیدن موعد قانونی هیات رئیسه صورت بگیرد که انجام نشد. این باعث شد فیفا روی آن مسئله دست بگذارد و انتخابات منوط به اصلاح اساسنامه شود.

وی که با برنامه «تهران ورزشی» گفتگو می کرد، افزود: اصلاح اساسنامه هم بعد از لغو مجمع بر اساس طرح فیفا و نظرات مختلف و مشورت پیش رفت. ماده یک اساسنامه اشاره به ماهیت حقوقی فدراسیون داشت و بحث هایی وجود داشت که ماهیت فدراسیون چه باشد. بحث بعدی درباره ارکان قضایی فدراسیون بود که بر استقلال آن تاکید شده بود. این رفت و برگشت ها بین فیفا و فدراسیون صورت گرفت.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بعد از تکمیل آن، شاهد هیچ پاسخی نیستیم که قاعدتا باید ظرف مدت هفت تا ۱۰ روز داده شود. زمانی که رابطه ما با فیفا و کنفدراسیون آسیا به مرحله قفل و انسداد می رسد تا جایی که پاسخی رد و بدل نمی شود، تنها نهادی که قانونی و رسمی حق ورود و پیگیری دارد، کمیته ملی المپیک است.

قاضی زاده تصریح کرد: کمیته المپیک در این مدت نقش تاثیرگذار خودش را ایفا نکرده است. زمانی که می بینید اساسنامه ای دچار چنین چالش هایی می شود و روابطی از طریق مراجع بین المللی ورزش پیش می آید مثل اتفاقات فدراسیون جودو یا شطرنج ضرورت نقش آفرینی کمیته المپیک بیش از پیش احساس می شود. این را به عنوان مطالبه جدی مطرح کردیم که عزیزان در کمیته المپیک وظایف قانونی، رسمی و بین المللی خود را در قبال چنین اتفاقاتی که به نظرم در فدراسیون های دنیا کم نظیر است انجام بدهند.

وی درباره ورود قوه قضاییه به مسائل فدراسیون فوتبال و مطرح شدن بحث تعلیق فدراسیون، گفت: آنچه به عنوان دخالت شخص سوم عنوان می شود، دخالت در تصمیمات است مثلا دخالت در انتخاب روسا و مسئولان و کمیته های مختلف. اما اگر یک مجموعه چه فدراسیون فوتبال و چه فدراسیون های دیگر مرتکب تخلف شده باشد، مثل همه جای دنیا از جمله خود فیفا، می توان به این مسائل ورود کرد. یکی از ارکانی که در تمام اساسنامه ها وجود دارد، بحث حاکمیت قوانین ملی است.

نماینده مجلس در خصوص اینکه گفته بود بحث فرستادن پالس به فیفا از درون ایران را پیگیری می کند، اظهار کرد: آن موضوع پیرامون پرونده ویلموتس بود که بحث تعلیق مطرح شد. هفت روز پیش گفتم ظرف یک ماه این موضوع، بحث جاری است و پیگیری می شود. از نهادهای نظارتی خواستیم به صورت موازی برای ما گزارش های کاملی تهیه کنند. جلسات متعددی داشته ایم. ضمن اینکه همزمان در مجلس هم دو موضوع پیگیری می شود. بحث اقدام کمیسیون اصل نود و بحث تحقیق و تفحص. ورود ما به این مسائل فدراسیون فوتبال، خارج از حوزه تصمیم سازی ورزشی است. فعلا در مرحله بررسی هستیم.

قاضی زاده در خصوص شائباتی که پیرامون محمدرضا ساکت دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال وجود داشت و اینکه وی در حال حاضر مدیرعامل باشگاه سپاهان شده است، تاکید کرد: این موضوع باید به صورت خاص باید بررسی شود. فعلا در این مورد اظهارنظر نمی کنم. ان شاءالله اگر به جمعبندی برسیم صحبت خواهیم کرد.

نماینده مجلس در پایان در پاسخ به این سئوال که آیا فکر می کنید انتخابات فدراسیون فوتبال پاییز امسال برگزار شود؟ گفت: عزمی برای بحث اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات در پاییز نمی بینم. نه عزمی می بینم و نه حتی اطلاعاتی که گروهی دنبال برگزاری انتخابات یا حتی مجمع اصلاح اساسنامه باشند. یکی از جاهایی که باید با قدرت و سرعت زودتر ورود می کرد کمیته المپیک است که در این نهاد هم عزمی ندیدم. این بحث را پیگیری می کنیم تا این قفل را باز کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.