معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان مدعی است اوضاع دو باشگاه پرطرفدار پایتخت خوب است و وزارت ورزش از این بابت نگرانی ندارد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان مدعی است اوضاع دو باشگاه پرطرفدار پایتخت خوب است و وزارت ورزش از این بابت نگرانی ندارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی علی‌نژاد در گفت‌وگو با برنامه «ورزش و مردم» اظهار داشت: خیلی زود اقداماتی درباره کرونا انجام دادیم و جزو اولین دسته‌هایی بودیم که فعالیت خود را آغاز کردیم. ما دوم اسفند ماه ۹۸ ستاد خود را در وزارت ورزش تشکیل دادیم و نتایج آن را هم می‌بینید. شهرها به سه بخش سفید، زرد و قرمز تقسیم شدند و برای هر بخش، تعریف جداگانه‌ای داده شد.

وی ضمن اشاره به وضعیت شهرهای مختلف، درباره شیوع مجدد کرونا در کشور گفت: پس از شروع موج دوم کرونا در کشور مجبور شدیم قرنطینه‌هایی داشته باشیم و به عقب برگردیم. اختیاراتی در این زمینه به استانداری‌ها داده شده است و استان‌ها در این باره تصمیم می‌گیرند. در برخی استان‌ها از این پروتکل‌ها عبور کرده‌اند و سختگیرانه‌تر اقدام می‌کنند. درباره خسارات هم با هماهنگی معاونت رئیس جمهور و وزارت کار، بنگاه‌های اقتصادی ما یعنی باشگاه‌های ورزشی در سایت کارا ثبت‌نام کردند تا نفرات بیمه‌شده را به ما بگویند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره کارکنان غیربیمه‌ای باشگاه‌ها تصریح کرد: بسیاری از مربیان و کارکنان بیمه نبودند که تا پایان مرداد به آنها هم فرصت ثبت‌نام داده شد. حدود هشت هزار باشگاه ثبت‌نام کردند که حدود ۲۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد. تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی با بازپرداخت دو ساله و تنفس چهار ماهه برای هر نفر دیده شده است و به نظرم دولت فرصت خوبی فراهم کرد. در هر باشگاه حداقل پنج یا شش نفر کار می‌کنند که این کمک، بخشی از مشکلات را حل می‌کنند.

علی‌نژاد با ابراز امیدواری به اینکه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از شرایط فعلی کرونا خارج شویم، خاطرنشان کرد: بازگشایی ما در خرداد ماه خیلی خوب بود، اما در اواسط تیر مجبور شدیم محدودیت‌هایی را برگردانیم. می‌گویند شرایط در پاییز حادتر می‌شود، اما کرونا ویروسی جدید است و دیدگاه‌های متضادی درباره آن گفته می‌شود. پیش‌تر گفته می‌شد کرونا در گرما از بین می‌رود که دیدیم تأثیری نداشت. با رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و نرفتن به سفرهای غیرضروری می‌توانیم کرونا را کنترل کنیم.

وی درباره ورزش‌های پُربرخورد از جمله کشتی در دوران شیوع کرونا بیان کرد:‌ این ورزش‌ها ممنوع است. سایر لیگ‌ها مشروط بر رعایت پروتکل‌ها ممکن است برگزار شوند. شرایط خوابگاه‌ها خیلی مهم است و اتاق‌ها باید تک‌نفره باشند، وگرنه قابل قبول نیست. زمانی که فوتبال قرار بود آغاز شود، برخی می‌گفتند چرا می‌خواهید فوتبال را شروع کنید. ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت ورزش به فوتبال مجوز دادند و اختیار آن با فدراسیون فوتبال است، اما اتفاق بدی نیفتاد و مسابقات دو هفته دیگر به پایان می‌رسد. برگزاری رقابت‌ها با تماشاگر ملاحظاتی دارد که اجتماعات خطرناک است. خروج ورزشکاران برای ما خیلی مهم است و باید بدانیم شرایط کشورهای اروپایی بهتر از ماست.

علی‌نژاد درباره حمایت از قهرمانان کشتی و ایجاد شرایط قرنطینه برای انجام تمرین آنها اظهار داشت: با توجه به هر رویدادی قرار است وزارت ورزش تصمیم‌گیری داشته باشد. اینکه بخواهیم از یک سال قبل از المپیک شرایط قرنطینه را فراهم کنیم این کار به صلاح نیست. در مورد کشتی احتمالاً مسابقات جهانی این رشته آذر ماه برگزار خواهد شد و فدراسیون جهانی این رشته مُصر به برگزاری مسابقات است. بر همین اساس با وزارت بهداشت نامه‌نگاری کردیم تا برای کشتی‌گیران شرایطی فراهم شود و با ایجاد شرایط قرنطینه تمرینات خود را آغاز کنند. هنوز مجوز این کار به ما داده نشده است، اما در حال رایزنی برای پیگیری این موضوع هستیم.

وی راجع به واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی گفت: فرآیند جدید برای واگذاری از اواخر مهر ماه سال گذشته انجام شده است. امسال هم من و آقای وزیر هر هفته چند جلسه با سازمان خصوصی‌سازی داشتیم. وزارت ورزش خیلی مصمم به انجام این کار است تا اشتباه ۴۰ ساله که دولت باشگاهداری کند، اصلاح شود. به این موضوع خوش‌بین هستیم. البته موانع و مشکلات زیادی جلوی خصوصی‌سازی بوده است. ما دو ورزشگاه مرغوبکار و حجازی را به باشگاه استقلال و دو ورزشگاه درفشی‌فر و شهدای گمنام را به باشگاه پرسپولیس واگذار کردیم. مراحل صدور سند این کار در حال انجام است. خیلی حرف‌ها در گذشته بیان شده، اما پیش‌بینی ما این است که در بازه زمانی گفته شده یا حداکثر اواخر مهر ماه ورود این دو باشگاه را به بورس داشته باشیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان راجع به برخورد با مدیران متخلف خاطر نشان کرد: عزم جدی در وزارت ورزش برای مبارزه با فساد وجود دارد. نامه‌نگاری از سوی سلطانی‌فر (وزیر ورزش و جوانان) با وزارت اطلاعات انجام شده است و وزیر ورزش از وزیر اطلاعات کمک خواسته است. سربازان گمنام امام زمان (عج) فعالیت خوبی را آغاز کردند و در هفته گذشته معاون یکی از باشگاه‌ها دستگیر شد و این آغاز مبارزه با مسئولانی است که فساد دارند. قطعاً این کار با مربیان، دلان، خبرنگاران و ورزشکاران متخلف ادامه خواهد داشت. از روزی که این موضوع گفته شده، هجمه‌های زیادی علیه وزیر و من شروع شده است و منشا آن مبارزه با فساد است. این دستگیری نشانه جدی بودن است و دستگیری هفته گذشته شروع آن. موضوع روزهای گذشته هم جدی است و در مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

علی‌نژاد درباره پیگیری تخلفات مدیران گذشته استقلال و پرسپولیس تصریح کرد: در گذشته سازمان بازرسی کل کشور ورود کرده است و پرونده‌هایی تشکیل یا در حال تشکیل است و حتماً متناسب با اتفاقات رخ داده با آنها برخورد شده است. مدیران دو باشگاه نیز معذوراتی داشتند و این‌گونه نیست که حتماً جرمی اتفاق نیفتاده است. بدهی استقلال و پرسپولیس بخش عمده‌اش پرداخت شده است و برای الباقی نیز نگرانی نداریم. در هفته گذشته اگر اشتباه نکنم ۸۵۰ هزار یورو را پرسپولیس پرداخت کرد و این پرداخت بدهی ادامه پیدا خواهد کرد. سه دستیار برانکو مطالبات‌شان پرداخت شده است. بخشی از بدهی برانکو نیز پرداخت شده است. البته شاید به خاطر محدودیت بانکی چند روز طول بکشد. اینکه وکیل برانکو عنوان کرده است که تنها پنج درصد پرداخت شده به این خاطر است که این بخش از سوی پرسپولیس و باقیمانده از سوی فیفا پرداخت خواهد شد.

علی‌نژاد درباره اعتراض هواداران باشگاه استقلال به تبعیض میان سرخابی‌ها گفت: مالکیت دو باشگاه با وزارت ورزش است و اقدامات ما نسبت به دو باشگاه واحد است. برانکو و دستیارانش، یک و نیم میلیون یورو طلب داشتند که پرداخت نشده بود، اما شخصیت او این‌گونه بود که ایستاد و کمک کرد. کل طلب استراماچونی اما ۲۰۰ هزار یورو بود که با رقم قبلی قابل قیاس نبود و به رفتار فرد بستگی داشت. وزیر ورزش، رئیس بانک مرکزی و کل حاکمیت در موضوع استراماچونی ورود کردند تا مشکلی ایجاد نشود. وزیر تضمین‌های شخصی در روز تعطیل داده بود و خیلی بیشتر از کارهای دیگران انجام شد.

وی با تمجید از شرایط استقلال و پرسپولیس تصریح کرد: یکی از این باشگاه‌ها اول و دیگری دوم است و این موضوع نشان می‌دهد حال استقلال و پرسپولیس خوب است. پرسپولیس چهارمین قهرمانی خود را جشن می‌گیرد و استقلال در رتبه دوم جدول جای دارد. دیگر بالاتر از این باید چه اتفاقی بیفتد؟ هر دو باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا هستند. پرسپولیس دو سال پیش به فینال این رقابت‌ها رسید و استقلال به یک چهارم نهایی آسیا صعود کرد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد تغییرات مدیریتی دائم سرخابی‌ها و در پاسخ به این پرسش که آیا اعضای هیئت مدیره برای کمک مالی به این دو باشگاه منصوب می‌شوند یا خیر، خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشور متفاوت شده است. دلار در گذشته سه هزار و ۴۰۰ تومان بود و حالا به ۲۳ هزار تومان رسیده است. بسیاری از این مدیران می‌آیند تا کمک کنند و وقتی افراد می‌بینند نمی‌توانند کاری کنند، درخواست تعویض می‌کنند.

علی‌نژاد با بیان اینکه اداره استقلال و پرسپولیس با شرایط فعلی اقتصاد کشور خیلی سخت است، اظهار داشت: افرادی که سالیان گذشته مسئولیت داشتند، این دفعه آمدند و زود رفتند. این نشان می‌دهد شرایط متفاوت است. پیش‌تر برخی سامانه‌ها پول خوبی می‌دادند که آنهم جمع شد. تأمین منابع مالی و هزینه‌های سنگین، کار را دشوار می‌کند و مسئولان تصمیم می‌گیرند نمانند. اکنون شرایط پایداری در دو باشگاه داریم و از این بابت نگرانی خاصی نداریم.

وی در مورد اینکه استقلالی‌ها گفته‌اند آنها زودتر از تیم ملی به دنبال دراگان اسکوچیچ بودند، بیان کرد:‌ صنعت نفت آبادان تمایل نداشت اسکوچیچ را از دست بدهد. آنها پس از چند ماه جمع‌بندی و توافق کردند. اسکوچیچ هم خداحافظی کرد و گفت نمی‌توانم بمانم. او در آن مقطع با نفت آبادان کار می‌کرد و تیم ملی زمانی به سراغ اسکوچیچ رفت که او قراردادش را با صنعت نفت فسخ کرده بود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره اینکه هواداران پرسپولیس اعتقاد دارند قهرمانی‌های فعلی این تیم تنها به خاطر برانکو ایوانکوویچ است، نه شرایط مدیریتی و وزارت ورزش،‌ اظهار داشت: همیشه بدی‌ها برای ماست و خوبی‌ها برای افراد دیگری بوده است.

علی‌نژاد درباره مثبت اعلام شدن تست دوپینگ چند قهرمان ووشو در زمان مدیریت او در فدراسیون ووشو گفت:‌ برخی رسانه‌ها تلاش کردند قهرمانی تاریخی جهانی ما در سال ۲۰۱۷ را به این موضوع وصل کنند. مسابقات قهرمانی جهان تورنمنت اصلی است،‌ اما جام جهانی رقابت‌های خیلی مهمی محسوب نمی‌شود و این اتفاق (دوپینگ) در جام جهانی ۲۰۱۸ رخ داده است. سه رنکینگ در مسابقات جهانی در بخش‌های تالو، ساندا و مجموع وجود دارد که آن را منتشر کردیم. قهرمانی جهان ما در سال ۲۰۱۷ در ۲۰۱۹ تکرار شد که ربطی به جام جهانی ندارد.

وی با بیان اینکه از ۳۱۸ تست دوپینگ زمان او، ۱۳ تست مثبت اعلام شده که عدد قابل توجهی نیست، تصریح کرد:‌ این عدد، ۳.۵ درصد تست‌ها محسوب می‌شود که سه تا از آنها در سال اول حضورم در فدراسیون بود. در این ۱۳ تست هم هیچ قهرمان بزرگی نبوده است. ۱۱۵ تست خارج از ایران گرفته شده که ورزشکارانی که تست آنها مثبت بوده، برای اولین بار چنین اتفاقی برای‌شان رخ داده است.

«خبرنگاری که در این باره صحبت کرده، خیلی کم‌سواد است.»، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان ضمن بیان این جمله خاطرنشان کرد: تست دوپینگ براساس نظام‌نامه دوپینگ است که در سال ۲۰۱۵ نوشته شده است. در بند سوم فصل ۱۴ این نظام‌نامه که در فدراسیون پزشکی ورزشی ایران موجود است، صراحتاً گفته شده کسی که مسئول گرفتن تست است، مسئول مدیریت آن هم هست. یعنی اگر فدراسیون جهانی ووشو مسئول این تست بوده، مسئول مدیریت نتایج هم با این نهاد بوده است و پس از بررسی نتایج، رأی صادر می‌شود.

علی‌نژاد با بیان اینکه فرایند صدور رأی زمان زیادی را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: مراحل صدور رأی حدود هشت ماه طول کشید و پس از اینکه آبان ۹۷ تست‌ها مثبت شد، رأی در تیر ۹۸ صادر شد. سازمان موظف است ظرف ۲۰ روز، این رأی را در سایت خود منتشر کند. فدراسیون جهانی ووشو در آن مقطع، ۲۰ روز پس از صدور رأی آن را منتشر کرد که در نظام‌نامه دوپینگ آمده است، جزئیات گفته نشود. عزیزانی که در حوزه رزمی کار می‌کنند، باید جستجو کرده باشند که این کار را نکردند.

وی با بیان اینکه فدراسیون ووشو، مسئولیتی در قبال انتشار اسامی نداشته است، اظهار داشت: آنها در تیر ۹۸ اسامی را اعلام کردند و از آن زمان در سایت بوده، اما کسی به آن مراجعه نکرده است. یکی از این دو نفر در کمیته ورزشکاران کمیته ملی المپیک عضو است که همان زمان رأی را ابلاغ کردیم و فعالیت آنها ممنوع شد. این افراد هم اقدامی در ورزش حرفه‌ای انجام ندادند و ما مسئولیتی برای اعلام آن به جاهای دیگر نداشتیم.

وی در مورد اینکه چرا به کمیته ورزشکاران کمیته ملی المپیک این موضوع اعلام نشد تا از ورود یکی از این ورزشکاران به جلسات کمیته یادشده جلوگیری شود، گفت: هر دو ورزشکار بزرگوار دوپینگی را از همان زمان ابلاغ رأی محروم کردیم و محدودیت فعالیت ورزشی داشتند و دیگر اقدامی برای ورزش نکردند. ما مسئولیتی برای معرفی محرومیت آنها به دیگر نقاط نداشتیم.

علی‌نژاد با تأکید بر اینکه فدراسیون ووشو هیچ مسئولیتی برای اعلام مثبت شدن تست دوپینگ این نفرات نداشته است، گفت: این موضوع نظام‌نامه دارد و براساس نظام‌نامه وادا باید رفتار کنیم و نمی‌توانیم براساس سلایق خودمان تصمیم بگیریم. فدراسیون جهانی این ورزشکاران را چهار سال محروم کرده است و اگر به گذشته برگردیم نیز همان‌گونه رفتار خواهیم کرد. همیشه دوپینگ را یا نادو اعلام کرده است یا کمیته بین‌المللی المپیک، شورای المپیک، فدراسیون جهانی و آسیایی و فدراسیون‌های ملی هیچ مسئولیتی نداشته است. ما در این موضوع وارد حیطه‌های شدیم و این رفتار با ما، تبعات آن ورود است. جوری با این دوپینگ برخورد شده است که انگار در طول تاریخ هیچ وقت تست دوپینگ در ورزش ایران انجام نشده و برای اولین بار این اتفاق افتاده است.

رئیس پیشین فدراسیون ووشو در واکنش به اینکه گفته می‌شود امیر صدیقی با او نسبت فامیلی دارد، گفت: صدیقی هیچ نسبتی با من ندارد و در فدراسیون ووشو من هیچ فامیلی ندارم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره اهمیت کرسی‌های ورزشی و اینکه او به‌عنوان عضو هیئت اجرایی فدراسیون جهانی ووشو چرا از حذف اوزان سنگین ووشو در مسابقات جلوگیری نکرده است، گفت: این صحبت‌ها برای بازی‌های آسیایی است که اوزان سنگین وجود ندارد و به قهرمانی آسیا و جهان مربوط نیست. از سال ۲۰۰۶ که در فدراسیون جهانی عضو شدم، دو سال کار کردم و ساندای بانوان را در سال ۲۰۱۰ وارد بازی‌های آسیای کردیم. خدیجه آزادپور در آن مسابقات نه تنها اولین طلای ووشوی بانوان، بلکه اولین طلای ورزش بانوان را در بازی‌های آسیایی کسب کرد و الهه منصوریان برنز گرفت. در همان سال وزن ۵۲ کیلوگرم را حذف و ۷۵ کیلوگرم را وارد مسابقات کردم. اتفاقی که باعث شد قلی‌پور که این داستان دوپینگ برای او پیش آمده است در آن مسابقات طلا کسب کند و در مجموع ما دو مدال طلا برای کاروان کشورمان کسب کنیم. در بازی‌های آسیایی جاکارتای اندونزی به خاطر ورود رشته‌هایی چون پنچاک‌سیلات و کوراش در همه رشته‌ها کاهش وزن صورت گرفت و وزن ۷۵ کیلوگرم از ووشو حذف شد. ان‌شاءالله در بازی‌های آسیایی آینده وزن ۷۵ را دوباره وارد مسابقات خواهیم کرد.

علی‌نژاد در مورد اینکه گفته می‌شود در ووشو قهرمانی مجزای ساندا و تالو معنایی ندارد و قهرمانی به صورت یکپارچه است، گقت: به‌عنوان عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی می‌گویم تفکیک این دو رشته ابلاغ شده است و ما در دو دوره گذشته در ساندا قهرمان جهان شدیم. در بخش نیوز فدراسیون جهانی نیز اعلام شده که ایران قهرمان ساندا شده است.

وی درباره اینکه دلایل دوپینگ این نفرات چه چیز بوده است، گفت: بالاخره ورزشکاران ممکن است گول بخورند. طبق قوانین، ورزشکاران مسئول دوپینگ هستند. رأی دوپینگ یکی از بانوان در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ نیز روز گذشته روی سایت فدراسیون جهانی قرار گرفت. فرآیند اعلام مثبت شدن نتیجه تست دوپینگ طولانی است و کنترل آن طولانی و حساس. هم در جام جهانی و هم در مسابقات جهانی به خاطر کسب مدال‌های زیاد بیشترین نمونه تست دوپینگ از ایران گرفته می‌شود و بعد از ما، کشور چین بیشترین نمونه دوپینگ را می‌دهد.

علی‌نژاد راجع به مشکلات مالی ورزشکاران و مسافرکشی یکی از قهرمان تکواندو گفت: ما یکسری قوانین حمایتی داریم. جوایز و پاداش‌ها نیز جزو این قوانین حمایتی هستند. سال ۹۸ ما ۸۲ میلیارد تومان پاداش بازی‌های آسیایی ۹۷ را پرداخت کردیم. در هفته آینده در حال شروع پرداخت پاداش بازی‌های قهرمانی آسیا و جهانی رشته‌های مختلف در سال ۹۷ هستیم که این عدد ۲۲ میلیارد تومان است. قرار است پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن را در هفته جاری پرداخت و الباقی به تدریج پرداخت شود که این‌ها مبالغ کمی نیست. ورزشکاری که موفق به کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی گذشته شده است ۴۸۰ میلیون تومان پول گرفته است. موضوع دیگر قانون حمایتی و استخدام قهرمان است و ورزشکارانی که اول تا سوم جهان، اول تا سوم آسیا، اول تا سوم المپیک و حتی جوانان جهان را داشته باشند، اگر موفق به کسب مدرک لیسانس یا فوق‌دیپلم شوند، استخدام خواهند شد. هر فدراسیونی به ما نامه بزند این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. نزدیک به ۱۰۰ نفر از این بچه‌ها در وزارت ورزش استخدام شده‌اند. البته این بچه‌ها نیز بخشی از مردم هستند و مگر کسی می‌تواند مشکلات معیشت مردم را نادیده بگیرد، اما به فدراسیون‌ها گفتیم از ورزشکاران الیت و نخبه خود در دوران کرونا حمایت و از لحاظ مالی به آنها حقوق پرداخت شود.

وی در خصوص انتخاب سرپرست برای فدراسیون‌های ورزشی و طولانی شدن پروسه انتخابات در برخی فدراسیون‌ها گفت: ما سرپرست انتخاب می‌کنیم تا عدالت اجرا شود. در حال حاضر در همه فدراسیون‌هایی که سرپرست گذاشته شده است، ثبت‌نام انتخابات آغاز شده است. ثبت‌نام فدراسیون اسکی از سه‌شنبه و فدراسیون اتومبیرانی و موتورسواری را نیز اواخر مرداد ماه انجام خواهیم داد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره اعلام درستی انتخابات فدراسیون دوومیدانی و ورود سازمان بازرسی به این موضوع یادآور شد: سازمان بازرسی به انتخابات فدراسیون دوومیدانی ایراد نگرفت. خودمان وقتی بررسی کردیم مشخص شد که یکی از رأی‌دهندگان به جای نمایندگی از رئیس هیئت با امضای دبیر هیئت در انتخابات حاضر شده بود. در بررسی‌ها مشخص شد که امضای رئیس هیئت نبوده و دبیر به جای رئیس امضا کرده بود.

علی‌نژاد درباره برگزاری آنلاین انتخابات فدراسیون‌ها نیز گفت: ما در حال حاضر مجامع خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم، چون تجمع بالای ۱۰ نفر ممنوع است. هنوز انتخاباتی را آنلاین برگزار نکردیم، اما مجامع عمومی را برگزار کردیم. مجامع ما ایرادی نداشته است. در مجمع فدراسیون دوومیدانی نیز ما امضای تمام رؤسای هیئت‌ها را نمی‌شناختیم و نماینده‌مان با امضای دبیر هیئت به جای رئیس در انتخابات شرکت کرده بود و خودمان به این موضوع ورود کردیم. هیچ نهاد نظارتی به ما نامه نداده است و اگر کسی مدعی نامه نهادهای نظارتی است آن را منتشر کند تا من از همه حرف‌های خود برگردم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۸ )