یک کارشناس فوتبال و مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: روند موجود در فوتبال کشور به خصوص در انتخاب سرمربی مناسب برای تیم ملی، اصلاح شدنی نیست، مگر اینکه رأس کار در فدراسیون فوتبال به دست افراد فوتبالی و متخصص سپرده شود.

مجتبی توتونی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ضرورتِ انتخاب درستِ سرمربی تیم ملی فوتبال به منظور جلوگیری از تحمیل هزینه‌ها، اظهار کرد: در این خصوص باید اول این سؤال را مطرح کنیم که چه کسی سرمربی تیم ملی را انتخاب می‌کند؟ کسی که سرمربی تیم ملی را انتخاب می‌کند باید یک مدیر قوی باشد که در زمینه کاری خود دارای تبحر لازم و سرد و گرم روزگار را چشیده و شرایط لازم را در فدراسیون داشته باشد تا بتواند یک انتخاب درست کند.

وی افزود: آیا چنین شرایطی در فدراسیون فوتبال وجود دارد و آیا فدراسیون فوتبال اختیار تام و استقلال رأی در انتخاب سرمربی تیم ملی را دارد؟ این عوامل سبب می‌شود که نتوانیم تصمیم‌های درست بگیریم و دست به انتخاب‌هایی بزنیم که این انتخاب‌ها صحیح نیست و منجر به چالش می‌شود.

این کارشناس فوتبال و مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا، گفت: روند موجود در فوتبال کشور به خصوص در انتخاب سرمربی مناسب برای تیم ملی اصلاح شدنی نیست، مگر اینکه رأس کار در فدراسیون فوتبال به دست افراد فوتبالی و متخصص سپرده شود. کسانی که فوتبال را در پوست و خون خود لمس کرده‌اند، باید در رأس فدراسیون فوتبال قرار گیرند و آن‌قدر تجربه داشته باشند که تشخیص دهند در شرایط حاضر چه کسی برای سرمربی‌گری تیم ملی مناسب است.

توتونی با بیان اینکه فوتبال ما یک فوتبال احساسی و بدون سبک مشخص است، تصریح کرد: در این شرایط باید تشخیص دهیم، چه نوع مربی باید به فوتبال کشور بیاید که بتواند کمک کند و آیا مربیان اروپای شرقی برای فوتبال کشور بهتر هستند یا اروپای غربی؟ کدام مربی با فرهنگ ایرانی سنخیت بیشتری دارد و به فرهنگ فوتبالی ایران بیشتر آشنا است؟ این عوامل سبب می‌شود که دست به انتخاب درست یا اشتباه بزنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر واجب است که سرمربی تیم ملی خارجی باشد، گفت: آن چیزی که واضح است آن عده از مربیان داخلی که در فوتبال کشور مربی‌گری می‌کنند، به جز تعداد محدود از دانش فنی بالایی برخوردار نیستند. این ادعا را تیم‌های باشگاهی کشور در جام باشگاه‌های آسیا بارها ثابت کرده‌اند، چراکه وقتی در مقابل تیم‌های عربی قرار می‌گیریم که از مربی خارجی با دانشی بهره می‌برند خلع سلاح هستیم.

مربی استخدام کنیم، نه اینکه به استخدام مربی در آییم!

این کارشناس فوتبال و مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا، افزود: این مشکل نشان می‌دهد که سرمربی گری تیم ملی باید بر عهده یک مربی با دانش خارجی قرار گیرد که در جمع بهترین مربیان باشد. منتها وقتی یک مربی خارجی را استخدام می‌کنیم، به این معنا است که استخدامش می‌کنیم نه اینکه خودمان استخدام آن مربی شویم!

توتونی تصریح کرد: وقتی یک مدیر در فدراسیون فوتبال ضعیف عمل می‌کند و خودش را در اختیار مربی تیم ملی قرار می‌دهد و هر شرط و شروطی که مربی خارجی می‌گذارد قبول می‌کند نتیجه‌اش همین می‌شود که در قضیه «مارک ویلموتس» پیش آمد که هزینه وحشتناکی بر دوش فدراسیون و مردم گذاشته شد و هیچ بازدهی هم حاصل نشد.

مربیان اروپای شرقی بهتر برای تیم ملی جواب می‌دهند

وی در پاسخ به این سؤال که برای سرمربی گری تیم ملی، مربیان اروپای شرقی مناسب‌تر هستند یا اروپای غربی؟ گفت: تاریخ نشان داده است که مربیان اروپای شرقی از منطقه بالکان بیشتر بازدهی داشته‌اند تا مربیانی که از اروپای غربی آمده‌اند. کشورهای منفک شده از یوگسلاوی سابق مانند صربستان، کرواسی و بوسنی مهد پرورش مربی در رشته‌های مختلف هستند که به فوتبال اروپا هم رفته‌اند.

این کارشناس فوتبال و مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا، خاطرنشان کرد: به علاوه هزینه و دستمزد مربیان اروپای شرقی در مقایسه با اروپای غربی پایین‌تر است و در فوتبال کشور ما بهتر عمل کرده‌اند. البته گاهی انتخاب‌هایی که از مربیان اروپای غربی کرده‌ایم جواب داده است، اما این مربیان دارای ویژگی‌هایی هستند که با شرایط فوتبال ایران منطبق نیست چون کاملاً در دنیای حرفه‌ای رشد کرده‌اند و همیشه از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسبی بهره‌مند بوده‌اند، پس وقتی به فوتبال کشورمان می‌آیند با کمبود این امکانات مواجه و دچار چالش می‌شوند.

توتونی گفت: بنابراین ممکن است دانش مربیان اروپای غربی از اروپای شرقی بیشتر باشد، اما نتوانند در فوتبال ایران با توجه به دلایلی که ذکر شد کارایی لازم را داشته باشند. همچنین وقتی یک مربی خارجی به کشور می‌آوریم باید توجه کنیم که به هر حال با فرهنگ و آداب و رسوم کشورمان بیگانه است و باید فرصت لازم را به این مربی بدهیم که خودش را انطباق دهد که کمی زمان‌بر است. برای مثال ۸ سال به کارلوس کی روش فرصت دادیم تا او توانست یک موفقیت نسبی برای فوتبال ایران به ارمغان آورد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.