سال ۱۳۹۸ برای تیم ملی فوتبال ایران قرار بود سالی باشد با سرمربیگری زیدان، مورینیو و کلینزمن. قرار بود سالی باشد که مربیان بزرگ برای تیم ایران صف بکشند اما کار به عقد قرارداد با ویلموتس رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، از همان جام ملت های ۲۰۱۹ آسیا در امارات که زمزمه جدایی کارلوس کی روش از تیم ملی ایران و توافقش با کلمبیا مطرح می شد، قابل پیش بینی بود که تیم ملی چالش های بزرگی را پیش رو خواهد داشت. این گمانه زنی ها طی کمتر از ۹ ماه رنگ واقعیت به خود گرفت و اتفاقاتی از سوی فدراسیون فوتبال ایران و جانشین کی روش رقم خورد که شاید بدبین ترین هواداران فوتبال ایران هم حتی فکرش را نمی کردند.

فدراسیون که بارها به خاطر نحوه عقد قرارداد با ویلموتس فخرفروشی کرده بود، در نهایت مسیر را به سمتی برد که دوستی و همکاری طرفین به یک سال هم نرسید. کار حتی تا جایی که ویلموتس پرونده ای سنگین علیه فدراسیون در فیفا باز کرد و باید دید وی می تواند ایران را در فدراسیون جهانی محکوم کند یا خیر.

در ادامه به بازخوانی اتفاقات فوتبال ایران در جریان انتخاب ویلموتس پرداخته ایم؛ بخصوص دوران ابتدایی کاری ویلموتس و زمانی که فدراسیون ایران خوشحال از حضور این مربی، مدام به قرارداد کارلوس کی روش و سخت گیری های این مربی پرتغالی طعنه می زد.

واکنش به نام مربی بعدی تیم ملی؛ «اروپایی»

از همان فروردین ماه ۹۸ بود که خبرهای پراکنده ای از توافق فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس منتشر می شد. مهدی تاج روزهای پایانی اسفند ۹۷ با افتخار از تنظیم قراردادی خبر داده بود که ضعف های قرارداد کی روش را ندارد. وی همچنین گفته بود گزینه نهایی تیم ملی اروپایی است: «فکر می‌کنیم در قرارداد قبلی مواردی را ندیده بودیم، به طور مثال قبلاً در قرارداد گفته بودیم که سرمربی تیم ملی می‌تواند درباره مسائل فنی هر صحبتی انجام دهد ولی این محل اختلاف رئیس فدراسیون و سرمربی بود و آیا این موضوع اینکه سرمربی تیم ملی درباره سرمربی یک باشگاه صحبت می‌کند، فنی است یا حوزه فنی نیست، نشکافته بودیم و در این باره مرزبندی نکرده بودیم. همه این‌ها را در قرارداد جدید ندیده بودیم و انتخاب سرمربی تیم ملی به بخش نهایی رسیده است و اروپایی است.

سایت بلژیکی: ویلموتس سرمربی ایران می شود

در حالی که فدراسیون ایران از اعلام نام گزینه هایش برای هدایت تیم ملی خودداری می کرد، رسانه های ایران چشم و گوش خود را به سایت ها و روزنامه های اروپایی دوخته بودند تا بلکه بتوانند از این طریق به نام جانشین کی روش برسند. در شرایطی که از گزینه هایی مثل اروه رنار، برانکو، کلینزمن، لوپتگی و دیک ادوکات برای تیم ایران یاد می شد، روز ۲۳ اردیبهشت ۹۸ سایت «voetbalnieuws» بلژیک خبری مدعی شد مارک ویلموتس به زودی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی خواهد شد. این سایت همچنین اعلام کرده بود مبلغ قرارداد ویلموتس سالانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار است و دو مربی بلژیکی هم دستیاران ویلموتس خواهند بود.

روزنامه ها در تسخیر ویلموتس

بعد از اعلام نام ویلموتس به عنوان گزینه سرمربیگری تیم ملی ایران، اکثر روزنامه های ورزشی کشورمان روز ۲۴ اردیبهشت تیتر و عکس نخست خود را به این انتخاب اختصاص داده بودند. البته یک روز قبل از آن، کاظم طالقانی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اولین واکنش رسمی را نسبت به انتخاب ویلموتس به این شکل داشت: «در نشست هیات رئیسه فدراسیون فوتبال قول دادیم تمامی اسامی که مطرح می شود به بیرون درز پیدا نکند تا پس از رسیدن به توافقات کامل با گزینه اصلی شخص رییس فدراسیون فوتبال به صورت رسمی اطلاع رسانی کند. اینکه نام مارک ویلموتس در رسانه های بلژیکی مطرح شده موضوعی است که از آن بی اطلاع هستم و نمی توانم بگویم آیا رییس فدراسیون فوتبال با این مربی مذاکره و یا توافق کرده است یا خیر.»

سفر مخفیانه ویلموتس به ایران

فدراسیون فوتبال که سعی داشت انتخاب ویلموتس را در خفا پیش ببرد، سرانجام حضور این مربی را تایید کرد. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ساعات پایانی ۲۴ اردیبهشت در یک برنامه تلویزیونی گفت که ویلموتس سرمربی ایران شده است. ویلموتس بامداد ۲۵ اردیبهشت به صورت مخفیانه به ایران سفر کرد. البته بعضی از خبرنگاران و عکاسان هم خودشان را به فرودگاه رسانده بودند اما مرد بلژیکی بدون آنکه مصاحبه ای انجام دهد، فرودگاه را ترک کرد.

ویلموتس تهران را با تردید ترک کرد

اولین سفر ویلموتس به ایران ۴۸ ساعته بود. وی بعد از بازدید از امکانات کمپ تیم های ملی و ورزشگاه آزادی، به بلژیک بازگشت. رسانه های ایران در آن روز گزارش دادند که مذاکرات ویلموتس و فدراسیون فوتبال در زمان حضور این مربی در ایران مثبت بوده و طرفین به توافقات خوبی دست یافته‌اند اما هنوز قراردادی به صورت رسمی منعقد نشده است. یک روز قبل از آن بعضی از رسانه های بلژیک اعلام کردند ویلموتس هنوز برای قبول سرمربیگری ایران تردید دارد و علت اصلی آن تحریم های بانکی ایران و مشکلات مالی است.

فخرفروشی تاج با قرارداد ویلموتس و طعنه به کی‌روش

در حالی که خبرها حاکی از تردید ویلموتس برای قبول سرمربیگری ایران بود، مهدی تاج روز ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد که این مربی بلژیکی قطعاً سرمربی ایران می شود: «ما با ویلموتس مذاکره کردیم. آمدن ویلموتس قطعی است. یکسری اختلافات خیلی کوچک وجود دارد که دوشنبه حل می‌شود. بنظرم ویلموتس امکانات ما را که دید احساس کرد کمبودی نیست و برایش قابل قبول بود. همین‌ها باعث شد رغبتش برای آمدن به تیم کشورمان بیشتر شود.

تاج درباره مدت زمان قرارداد ویلموتس و تعداد دستیارانش طعنه ای به کارلوس کی روش زد و گفت: «ویلموتس تا پایان جام جهانی قطر قرارداد خواهد داشت. زمان کی روش دستیاران عمدتاً خارجی بود. الان ویلموتس فقط دو دستیار می‌آورد و سایر اعضای کادر فنی ایرانی هستند. با بعضی از این عزیزان در حال مذاکره هستیم و به توافقاتی رسیدیم. مهمتر از همه اینکه ویلموتس فدراسیون محور است. زمان کی روش تیم ملی کی روش مور شده بود به این علت که بعضی‌ها وظایفشان را خوب انجام ندادند. الان همه چیز در قرارداد ویلموتس دیده شده و حتی مصاحبه‌هایش هم کنترل شده است! بازی‌های تدارکاتی هم با نظر ما است و اگر پیشنهادی از سر مربی باشد مذاکره و عقد قرارداد با فدراسیون است. تیم‌های پایه هم کاملاً زیر نظر ویلموتس است. یکی از دلایل ویلموتس هم همین است و در قرارداد آورده ایم.»

اختلاف جدید ویلموتس با فدراسیون از نگاه سایت بلژیکی

باوجود اینکه مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال وعده از امضای قرارداد با ویلموتس می داد اما همچنان این اتفاق رخ نمی داد و حضور این مربی بلژیکی روی نیمکت به نوعی «کِش» پیدا می کرد. روز اول خرداد ۱۳۹۸ بود که سایت «voetbalnieuws» بلژیک از احتمال عدم توافق فدراسیون فوتبال ایران با ویلموتس خبر داد و به مشکل جدیدی اشاره کرد: «فدراسیون فوتبال ایران تاکید دارد که ویلموتس باید به صورت دائم در ایران زندگی کند تا همه تیم‌های ملی و اتفاقات فوتبالی را مانیتور کند. ویلموتس خودش فکر می‌کرد حضورش در ایران موقتی است و به صورت مرحله‌ای در این کشور حضور خواهد داشت. به این ترتیب سرمربی سابق بلژیک ممکن است از حضور در ایران انصراف بدهد.»

قرارداد بالاخره در بلژیک امضا شد!

درست در روزی که سایت بلژیکی از مشکلات جدید ایران با ویلموتس خبر داده بود، بالاخره این قرارداد امضا شد. مهدی تاج رئیس فدراسیون ایران که به بلژیک سفر کرده بود، اول خرداد ۱۳۹۸ و بعد از یکی دو ماه چانه زنی، این قرارداد را در محل سفارت ایران در بروکسل امضا کرد. مقرر شد ویلموتس تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ سرمربی ایران بماند.

بندهای قرارداد ویلموتس دو برابر قرارداد کی‌روش

مهدی تاج روز دوم خرداد بازهم به قرارداد کارلوس کی روش اشاره کرد و برای اینکه تاکید کند برای استخدام مارک ویلموتس تمام جوانب را سنجیده است، گفت: «بندهایی که در قرارداد ویلموتس در نظر گرفته‌ایم دو برابر قرارداد کی روش است.تمامی سفرها و اعزام‌های وی با دستور فدراسیون انجام خواهد شد و در اختیار فدراسیون خواهد بود!»

ویلموتس به ایران آمد؛ برگزاری نشست معارفه بدون سئوال خبرنگاران

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران بالاخره روز هفتم خرداد وارد کشورمان شد تا کارش را رسماً آغاز کند. یک روز بعد، فدراسیون نشست معارفه این سرمربی را تدارک دید بدون آنکه خبرنگاران اجازه سئوال پرسیدن داشته باشند. وی در بخشی از صحبت هایش در مورد هدفش در تیم ملی ایران نیز گفت: «هدف اصلی ما حضور در جام جهام ۲۰۲۲ قطر است و باید برای رسیدن به این مهم تلاش کنیم. ضمن اینکه به جام ملت های دوره بعدی هم نیم نگاهی خواهیم داشت.»

انتخاب دستیاران بلژیکی بر خلاف اعلام مهدی تاج

فدراسیون فوتبال ایران سیاستی که در قبال معرفی ویلموتس در پیش گرفته بود را در قبال رسانه ای کردن نام دستیاران این مربی در پیش گرفت. روز ۱۱ خرداد بود کهسایت «dhnet» بلژیک مدعی شد کوین مینی به عنوان مربی بدنساز تیم فوتبال استاندارد لیژ بلژیک به عنوان مربی بدنساز ایران انتخاب شده است و به مدت دو هفته به ایران می‌آید تا در کنار مارک ویلموتس باشد. پیش از این از مانو فریرا، تیری وریانس، هرمان دی لانتشیر و اسپینوسی به عنوان دستیاران ویلموتس در تیم ملی ایران انتخاب شده بودند و وحید هاشمیان هم تنها دستیار داخلی ویلموتس بود. پیش از این تاج اعلام کرده بود ویلموتس دو دستیار خارجی با خودش به ایران می آورد و چهار مربی داخلی هم از سوی فدراسیون به این مربی معرفی می شوند.

جنجال بادیگارد ویلموتس و افشای مخفی کاری فدراسیون

روز ۱۲ خرداد جلوه دیگری از مخفی کاری فدراسیون فوتبال در قبال قرارداد ویلموتس افشا شد. سایت فوتبال پریمر بلژیک تصویر جلسه ویلموتس با اعضای کادر فنی تیم ملی ایران را منتشر کرد و نوشت که سرژ بورلی هم در این نشست نیز حضور دارد. این فرد که ظاهری بدون مو دارد، در زمان حضور ویلموتس در تیم ملی بلژیک نقش افسر امنیت و بادیگارد را خواهد داشت. او هم‌چنین در رقابت‌های دوچرخه‌سواری توردوفرانس، بادیگارد و مراقب لانس آرمسترانگ بوده است. البته فدراسیون در واکنش به این خبر اعلام کرد که فرد نامبرده «جورج» نام دارد و مشاور اجرایی ویلموتس است!

یک برد و یک تساوی؛ کارنامه ابتدایی ویلموتس

ویلموتس در اولین گام و محک با تیم ملی ایران روز ۱۶ خرداد برابر سوریه در ورزشگاه آزادی بازی کرد و با نتیجه ۵ بر صفر پیروز شد. ایران روز ۲۱ خرداد هم با کره جنوبی در این کشور بازی کرد و برابر این تیم به نتیجه تساوی یک - یک رسید. روز ۲۲ خرداد هم اعلام شد که تیم ملی ایران همچنان در رده نخست آسیا و رده بیستم جهان قرار خواهد داشت.

برگزاری نشست هم اندیشی با مجیدی، پورموسوی، عبدی و یاوری

یکی از تاکیدات فدرارسیون فوتبال در قرارداد مارک ویلموتس تعامل با تیم های پایه و زیر نظر قرار دادن فعالیت این تیم ها بود. ویلموتس روز ۱۹ تیر نشستی را با سرمربی فرهاد مجیدی، سیروس پورموسوی، حسین عبدی و یاوری سرمربیان تیم های امید، جوانان، نوجوانان و نونهالان برگزار کرد. این مربیان به تشریح فعالیت تیم هایشان مقابل ویلموتس پرداختند.

غیبت قلعه نویی، کالدرون و دنیزلی در نشست هم اندیشی با ویلموتس

کمتر از یک ماه بعد از نشست با سرمربیان تیم های پایه، نشست هم اندیشی ویلموتس با مربیان لیگ برتری روز ۹ شهریور برگزار شد. در این نشست امیر قلعه نویی سرمربی سپاهان، گابریل کالدرون سرمربی وقت پرسپولیس و مصطفی دنیزلی سرمربی وقت تراکتور غایب بودند. نفراتی مثل استراماچونی سرمربی وقت استقلال، علیرضا منصوریان سرمربی وقت ذوب آهن، عبدالله ویسی سرمربی وقت شاهین و … با ویلموتس دیدار و گفتگو کردند.

تا بازی با کامبوج همه چیز گل و بلبل بود

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ با تیم های عراق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج همگروه شد. ایران با ویلموتس ابتدا به هنگ کنگ رفت و در بازی رفت توانست این تیم را با نتیجه ۲ بر صفر شکست بدهد. در ادامه ایران در ورزشگاه آزادی از تیم کامبوج میزبانی کرد و موفق شد ۱۴ گل به این حریف خود بزند. بعد از این مسابقه بود که در وصف فوتبال هجومی و تاثیرات خوب ویلموتس بر فوتبال ایران افراط صورت گرفت و همه چیز گل و بلبل شد. منتقدان کارلوس کی روش به مدافعان سرسخت فوتبال ویلموتس تبدیل شدند تا ضعف های تیم ملی به حاشیه برود.

بالاگرفتن زمزمه نارضایتی ویلموتس و غیبت دستیاران بلژیکی

با گذشت زمان و بدقولی فدراسیون فوتبال برای پرداخت مطالبات مارک ویلموتس، به تدریج شکاف بین طرفین عیان شد. پس از بازی با کامبوج بود که زمزمه هایی از نارضایتی ویلموتس بالا گرفت و در نهایت مشخص شد یکی دو دستیار این مربی بلژیکی به همین دلیل به همکاری خود با فدراسیون قبل از دیدار با بحرین پایان داده اند. این خبر هم طبق معمول از سوی رسانه های بلژیکی عنوان شد.

خبر تکان دهنده بلژیکی‌ها در آستانه بازی با عراق

روز ۱۴ آبان و در آستانه بازی حساس تیم ملی فوتبال ایران با عراق بود که سایت «nieuwsblad» مدعی شد مارک ویلموتس سرمربی ایران به دنبال فسخ قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران است. این سایت نوشت: «ویلموتس که ۶ ماه از حضورش در ایران می گذرد می خواهد این کشور را ترک کند. حقوق ویلموتس به درستی پرداخت نشده و وی خواستار فسخ قراردادش شده است. او منتظر پاسخ فدراسیون فوتبال ایران است.» این در حالی بود که کمتر از ۱۰ روز بعد ایران باید با عراق بازی می کرد و نتیجه این مسابقه اهمیت زیادی برای ایران داشت. البته بعدها مهدی تاج رئیس فدراسیون ایران اعتراف کرد که ویلموتس به خاطر همین مسئله قراردادش را یکطرفه فسخ کرده بود.

پرداخت ۲ میلیون یورو در ترکیه و رفع سوء تفاهم!

فدراسیون فوتبال که در شرایط سختی قرار گرفته بود، سرانجام با کمک گرفتن از شرکت های دیگر در صدد پرداخت پول مارک ویلموتس برآمد تا نیمکت ایران برای بازی با عراق بدون سرمربی نماند. در نهایت نماینده فدراسیون به ترکیه سفر کرد تا ضمن دیدار با ویلموتس، ۲ میلیون یورو به این مربی پرداخت کند تا وی راضی به بازگشت شود؛ درست در روزهایی که تیم ملی فرصت آماده سازی برای بازی با عراق را از دست می داد و بعضی از ملی پوشان به صورت انفرادی تمرین می کردند. بعد از بازگشت ویلموتس به ایران بعضی از رسانه های بلژیکی اعلام کردند با صرف یک قهوه در ترکیه و پرداخت پول ویلموتس، سوء تفاهم ها برطرف شده است.

باخت جنجالی به عراق و تیر خلاص به ویلموتس

بد قولی فدراسیون فوتبال از یک سو و وقت کشی ویلموتس برای حضور در ایران قبل از دریافت پولش خواسته و ناخواسته جو فوتبال ایران را تغییر داد و نگاه ها را نسبت به این دو طرف عوض کرد. ایران مقابل عراق با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد و همین نتیجه کافی بود تا انتقادات از فدراسیون و تیم ملی اوج بگیرد. همزمان اعلام شد ویلموتس بعد از این مسابقه به ایران بازنگشته و راهی بلژیک شده است.

واکنش فدراسیون فوتبال به احتمال برکناری ویلموتس

چهار روز بعد از باخت تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تشکیل جلسه داد. سخنگوی فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا خروجی این جلسه حمایت فدراسیون از مارک ویلموتس بوده است؟ گفت: «خیر. فدراسیون فوتبال تاکید دارد بر اینکه مباحث با برنامه ریزی دقیق تا شروع دور جدید برنامه ها که قطعا قبل‌تر از فیفادی آینده خواهد بود، انجام و ظرفیت ها به طور کامل استفاده و مباحث بررسی شود.ویلموتس با فدراسیون ایران قرارداد دارد. اگرچه وی قبل از دیدار با عراق دیر به ایران آمد اما به هر حال حضور داشت. فدراسیون هم با کسب تجارب دوره هشت ساله کی روش با بهره بری از نظرات کارشناسان حقوقی در سطح بین الملل قراردادی را با وی منعقد کرد که تمام مباحث را در آن دید. ویلموتس هم در این مدت که اعتقاد داریم باید بیشتر حضورشان را داشته باشیم، چند دیدار لیگ را از نزدیک تماشا کرد.»

مطرح شدن نام برانکو و قوت گرفتن برکناری ویلموتس

با گذشت روزها موضع فدراسیون فوتبال برای حمایت از ویلموتس کمرنگ و کمرنگتر شد و حتی نام گزینه های دیگری برای سرمربیگری تیم ملی ایران به میان آمد از جمله برانکو ایوانکوویچ. این گمانه زنی ها تا جایی پیش رفت که حتی فدراسیون فوتبال هم در اطلاعیه ای که روز سوم آذر صادر کرد، آنرا تکذیب و تایید نکرد. در این اطلاعیه آمده بود:

«۱- انتظارات فدراسیون فوتبال از سرمربی محترم تیم ملی وفق جزییات قرارداد در مذاکرات اخیر میان طرفین مورد تاکید دوباره قرار گرفته است. تاکید فدراسیون بر ضرروت انجام برنامه جامع و متمرکز تیم ملی در ماه های باقیمانده تا آغاز دور برگشت، از تصریحات مکاتبات و مذاکرات صورت گرفته است.

۲- با توجه به شرایط به وجود آمده در جدول و اینکه سرنوشت صعود به دست تیم ملی است، بستر فعلی در موضوع همگرایی آحاد مردم،رسانه ها و حمایت تام و تمام از ملی پوشان در ۴ بازی مهم پیش رو پیش از پیش حائز اهمیت به نظر می رسد.

۳- فدراسیون فوتبال در حال حاضر در موقعیت تایید یا تکذیب گمانه زنی های مطرح شده قرار ندارد.

۴- نتایج پیگیری ها و مذاکرات صورت گرفته در باب مباحث مرتبط با سرمربی تیم ملی در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.»

سایت بلژیکی: ویلموتس اخراج می‌شود

روز چهارم آذرماه سایت «hln» بلژیک در ارتباط با وضعیت ویلموتس نوشت: « فدراسیون فوتبال ایران در حال برنامه ریزی برای کنار گذاشتن ویلموتس است. فدراسیون همچنین با برانکو ایوانکوویچ مربی ۶۵ ساله برای انعقاد قرارداد رایزنی می کند. البته فدراسیون ایران هنوز این موضوع را به صورت رسمی تایید نکرده است. ویلموتس سرمربی سابق بلژیک قراردادی را تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ با فدراسیون ایران امضا کرد. در چهار مسابقه ابتدایی انتخابی جام جهانی، ایران در دو مسابقه برابر بحرین و عراق شکست خورد و در رده سوم جدول گروه C قرار دارد. پیش از این مارک ویلموتس به خاطر عدم دریافت مطالباتش تهدید به لغو قراردادش کرده بود. فدراسیون ایران تاکید کرد که دستمزد ویلموتس پرداخت شده اما به خاطر مشکلات بانکی به دست این مربی نرسیده است.»

توییت‌های جنجالی ویلموتس: فدراسیون فوتبال قراردادم را نقض کرد

سرانجام مارک ویلموتس در واکنش به اتفاقات رخ داده در ایران و اظهارات مختلفی که درباره این مربی بلژیکی مطرح می شد، دو توییت جنجالی و طعنه آمیز منتشر کرد و نوشت: « من به شایعات منتشر شده در مطبوعات ایران توجه کرده ام که به هیچ وجه صحت ندارند. واقعیت این است که یک وضعیت غیرقابل تحمل برای همکاران من و خودم به دلیل نقض جدی قرارداد توسط فدراسیون فوتبال ایران به وجود آمده است ... این پرونده در دست وکلای من است و آرزو نمی‌کنم اظهارنظر دیگری درباره آن انجام دهم.»

فدراسیون فوتبال: ویلموتس باید تا خرداد در ایران بماند

توییت های جنجالی ویلموتس از سوی فدراسیون ایران بی پاسخ نماند. روز پنجم آذر امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال گفت: «آقای ویلموتس طبق قرارداد حتما تا پایان بازی های تیم ملی در خردادماه در ایران باشد ولی در این مدت زمان کمتری بوده است که آنهم به خاطر تاخیر در پرداخت پولش بوده است. البته الان الزام قطعی است که در ایران باشد.

علوی درباره اینکه آیا بحث فسخ قرارداد از سوی فدراسیون فوتبال جدی است؟ گفت: «چون فرایند در حال پیگیری است نظر قطعی نمی دهم.»

سفر تاج به ترکیه برای فسخ قرارداد ویلموتس

روز ۱۱ آذر و بعد از اتمام مراسم بهترین های فوتبال آسیا در کشور هنگ کنگ بود که مهدی تاج رئیس فدراسیون ایران عازم ترکیه شد تا برای فسخ قرارداد با ویلموتس به توافق برسد. یک روز بعد، سایت « voetbalkrant » بلژیک در این خصوص نوشت: «در ماه های اخیر به اندازه کافی درباره مارک ویلموتس و تیم ملی فوتبال ایران گفته و نوشته شده است. اکنون به نظر می رسد همه چیز تمام شده است. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران مراسم بهترین های فوتبال آسیا در هنگ کنگ را برای ملاقات با مارک ویلموتس ترک کرد.»

۸ دی؛ اعلام رسمی شکایت ویلموتس از ایران

دعوای ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران بیش از آنچیزی که تصور می شد، جدی بود. خبرهای پراکنده ای از درخواست سرمربی بلژیکی برای دریافت غرامت از فدراسیون کشورمان مطرح می شد و اینکه ویلموتس خواهان دریافت کل مبلغ قراردادش است. در حالی که فدراسیون تاکید داشت فقط باید مبلغ سه ماه قرارداد رابه عنوان غرامت به ویلموتس بپردازد. در جریان این اختلافات، مجلس هم وارد ماجرا شد و از فدراسیون فوتبال درخواست کرد قرارداد ویلموتس را به ساختمان بهارستان ارسال کند. در نهایت جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روز هشتم دی ماه به صورت رسمی گفت: «آقای ویلموتس از ایران به فیفا شکایت کرده است. فدراسیون فوتبال هم از ایشان شکایت کرده و باید دید فدراسیون جهانی چه حکمی را در این ارتباط صادر خواهد کرد.»

ادعای فدراسیون: ویلموتس قراردادش را به خوبی نخوانده

در میانه دی ماه محمود اسلامیان عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مدعی شد در قرارداد ویلموتس، حق با ایران است و این مربی قراردادش را به خوبی نخوانده است: « ویلموتس گویا قراردادی که در تهران امضا شده است را درست نخوانده است و یا زبان انگلیسی اش قوی نبوده و به آن توجه نکرده است! این مربی ادعایی کرده و ادعا هم که هزینه ندارد. ادعای او غیر منطقی و غیر قانونی است ولی مبنای ما قرارداد است. او ادعایی دارد که فقط ادعا است ولی در قرارداد چیز دیگری آمده است.»

حذف نام ویلموتس از باغچه صلح و دوستی!

لابه‌لای دیگری های حقوقی فدراسیون فوتبال با ویلموتس اتفاق عجیبی رخ داد که خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۴ بهمن آنرا رسانه ای کرد. (لینک خبر) فدراسیون ایران که از شکایت ویلموتس به فیفا دلگیر بود، اقدام به حذف نام وی از مقابل درختی کرد که در بدو ورودش به ایران در باغچه صلح و دوستی کمپ تیم های ملی کاشته بود! البته بعد از گذشت چند هفته و رسانه ای شدن این موضوع، فدراسیون مجددا تابلویی که نام ویلموتس روی آن درج شده بود را مقابل این درخت بازگرداند.

درختی که نام ویلموتس برای مدتی از مقابل آن برداشته شده بود

طلوع با زیدان و مورینیو؛ غروب با ویلموتس

در کشاکش قطع همکاری فدراسیون فوتبال با کارلوس کی روش بعد از جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹، مازیار ناظمی سخنگوی وزارت ورزش مطلبی را در توییتر خود با هشتگ زیدان، کلینزمن و مورینیو منتشر کرد و نوشت: «با شکوه‌تر طلوع می‌کنیم! بزرگان مربیگری فوتبال جهان در صف مذاکره با ایران». زمان مشخص کرد نه تنها بزرگان مربیگری در صف انتظار نبودند بلکه مربی‌ای همانند ویلموتس هم بعد از گذشت ۶ ماه از کارش در ایران، غروب کرد. تفاوت فوتبال ایران با یک سال گذشته اش در این است که حالا هم تیم ملی در خطر از دست دادن جام جهانی است و هم پرونده ای بسیار سنگین در فیفا علیه آن باز شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.