هفت فدراسیون ورزشی کشور بدون رییس اداره می‌شوند و در خصوص برخی از آن‌ها حتی زمان برگزاری انتخابات نیز مشخص نیست ضمن اینکه ووشو نیز بزودی به این جمع اضافه می‌شود.

به گزارش ایسنا، از مجموع ۵۲ فدراسیون ورزشی کشور هم اکنون ‌هفت فدراسیون ورزشی بدون رییس هستند و توسط سرپرست‌های انتخابی از سوی وزارت ورزش و جوانان تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی و تعیین رییس جدید مدیریت می‌شوند؛ فدراسیون تنیس حدود پنج ماه، فدراسیون دو و میدانی حدود چهار ماه، فدراسیون پزشکی ورزشی حدود سه ماه، فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری کمتر از یک‌ماه، فدراسیون ورزش‌های همگانی حدود یکسال، ‌ فدراسیون فوتبال بیش از یک‌ماه، فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین نیز بیش از سه ماه است که رییس ندارند و در مورد زمان دقیق برگزاری انتخابات آن‌ها نیز به جز فدراسیون فوتبال که قرار است مجمع انتخاباتی آن ۲۵ اسفندماه سال جاری برگزار شود، چیزی مشخص نیست. اخیرا هم مهدی علی‌نژاد در سمت معاونت ورزش قهرمانی منصوب شده و اعلام کرده از ووشو استعفا می دهد و برای این فدراسیون نیز سرپرست گذاشته می شود که با این شرایط تعداد فدراسیونهای بدون رئیس به هشت فدراسیون می‌رسد.

فدراسیون تنیس

۱۹ آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ بود که مجید شایسته برای دومین دوره متوالی به عنوان رییس فدراسیون تنیس منصوب شد و دوره ریاست او ۱۹ آبان‌ماه سال ۹۷ به پایان رسید. وزارت ورزش و جوانان در فاصله ۲ مانده به پایان دوره ریاست شایسته ثبت نام از کاندیداها را انجام داد و در حالی که قرار بود انتخابات این فدراسیون برگزار شود، وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد به دلیل وجود تنها ۲ کاندیدا، انتخابات برگزار نمی شود و پس از آن شایسته بدون داشتن حکم، سرپرست فدراسیون شد.

در نهایت پس ازچند ماه بلاتکلیفی شهریورماه سال جاری احمد نامنی از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست فدراسیون تنیس منصوب و ثبت نام از کاندیداها هم ۲۷ آذرماه انجام شد و پس از برگزاری کمیسیون تطبیق از بین ۱۳ کاندیدا، پنج نفرحائز شرایط تشخیص داده شدند و در حال حاضر نیز در انتظار تایید صلاحیت مراجع نظارتی هستند.

فدراسیون دو و میدانی

مجید کیهانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ با کسب ۲۳ رای از ۴۰ رای ماخوذه به مدت چهار سال رییس فدراسیون دو و میدانی شد و تا ۲۴ مهر سال جاری در این سمت باقی ماند. در همین تاریخ نیز وزارت ورزش و جوانان ایرج عرب را به عنوان سرپست فدراسیون انتخاب کرد.

به همین منظور ثبت نام کاندیداهای ریاست این فدراسیون از تاریخ ۲۱‌ آبان ماه آغاز شد و پنجم آذرماه سال جاری با ثبت نام ۱۸ نفر به پایان رسید و پس از بررسی صلاحیت مدیریتی نامزدهای انتخاباتی و استعفای شروین اسبقیان و پژمان معتمدی در نهایت ۱۲ نفر باقی ماندند که صلاحیت نهایی آن‌ها در حال بررسی است و کماکان زمان برگزاری انتخابات این فدراسیون مشخص نیست.

فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری

سوم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ بود که مجمع انتخابات ریاست فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری برگزار و در نهایت محمود صیدانلو رییس این فدراسیون شد و طبق قانون سوم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ دوره ریاست وی در این فدراسیون به اتمام رسید. در خصوص این فدراسیون وزارت ورزش و جوانان بلافاصله دست به کار شد و چهار روز بعد اتمام دوره ریاست صیدانلو، مازیار ناظمی-سخنگوی خود را در تاریخ هفتم بهمن‌ماه به عنوان سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی انتخاب کرد.

با این وجود زمان برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید چه زمانی رییس جدید فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی منصوب خواهد شد.

فدراسیون پزشکی ورزشی

ششم آبان‌ماه سال جاری دوره چهارساله ریاست غلامرضا نوروزی به اتمام رسید، اما با توجه به اینکه ۱۸ آبان‌ماه سال ۹۴ حکم ریاست او به امضای وزیر وقت ورزش و جوانان رسیده بود تا ۱۸ آبان‌ماه سال جاری به طور قانونی ریاست این فدراسیون را عهده‌دار بود و تا ششم آذرماه که مهرزاد خلیلیان به عنوان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی از سوی وزیر ورزش و جوانان منصوب شد، به فعالیت خود در این سمت ادامه داد.

با توجه به تغییر اساسنامه و ترکیب مجامع چهار فدراسیون ورزشی، انتخابات فدراسیون پزشکی در انتظار اساسنامه جدید است و مجمع این چهار فدراسیون متشکل از فدراسیون های پزشکی ورزشی، پهلوانی و زورخانه ای، ورزش های همگانی و نیز فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی تابع دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان خواهد بود.

از ششم آذرماه سال جاری تاکنون خلیلیان به عنوان سرپرست فعالیت خود را در این فدراسیون ادامه می‌دهد و زمان دقیق انتخابات این فدراسیون به عنوان یکی از مهم‌ترین فدراسیون‌های ورزشی کشور در آستانه المپیک ۲۰۲۰ توکیو که کمتر از پنج ماه تا آغاز آن باقی مانده است کماکان مشخص نیست!

فدراسیون ورزش‌های همگانی

۱۹ اسفندماه سال جاری، درست یکسال خواهد بود که فدراسیون ورزش‌های همگانی بدون رییس کار خود را دنبال می‌کند؛ اتفاقی عجیب که یا حکایت از عدم توجه جدی به ورزش همگانی در سطح کلان ورزش کشور دارد یا از قحط‌ الرجال مدیریتی خبر می‌دهد.

دوره ریاست چهارساله علی مجدآرا در فدراسیون ورزش‌های همگانی بر اساس قانون باید ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۷ به پایان می‌رسید، با این وجود اما وی تا ۱۹ فروردین‌ماه سال ۹۸ تصدی ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت و وزیر ورزش و جوانان در همین تاریخ افشین مولایی را که مدیرکل ورزش همگانی این وزارتخانه بود به عنوان سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی منصوب و بر برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون در موعد مقرر تاکید کرد.

اما ۲۱ مهرماه سال جاری بود که با پایان دوره سرپرستی افشین مولایی در فدراسیون ورزش‌های همگانی، وزیر ورزش و جوانان، احمد گواری را به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب کرد، تا با گذشت هفت ماه از پایان دوره ریاست قبلی این فدراسیون کماکان صندلی ریاست در فدراسیون ورزش‌های همگانی بلاتکلیف باشد.

هشتم آبان‌ماه سال جاری بود که احمد گواری- سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی در حاشیه مجمع انتخاباتی هیات ورزش‌های همگانی آذربایجان غربی اعلام کرد انتخابات این فدراسیون تا قبل از پایان سال برگزار خواهد شد و هم اکنون بعد از ثبت نام کاندیداها، انتخابات در وضعیت استعلام کاندیداها قرار دارد. جالب اینکه ثبت نام از کاندیداها از ۱۹ مهر به پایان رسیده و هرچند مسئولان منتظر اساسنامه جدید هستند، اما با گذشت حدود چهار ماه از پایان ثبت نام هنوز تکلیف انتخابات مشخص نیست تا فدراسیون حدود یکسال بدون رئیس اداره شود و بلاتکلیفی ورزش همگانی همچنان ادامه داشته باشد.

این فدراسیون نیز همانند فدراسیون پزشکی ورزشی در انتظار اساسنامه جدید است و با گذشت حدود چهار ماه از پایان ثبت نام هنوز تکلیف انتخابات مشخص نیست تا فدراسیون حدود یکسال بدون رئیس اداره شود و بلاتکلیفی ورزش همگانی همچنان ادامه داشته باشد.

فدراسیون فوتبال

۱۸ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ بود که مهدی تاج به عنوان به عنوان رییس جدید این فدراسیون، جانشین علی کفاشیان شد، ‌ اما در نهایت دوره ریاست وی به چهار سال قد نداد و هشتم دی‌ماه ۱۳۹۵ به علت کسالت از سمت خود استعفا کرد. پس از وی حیدر بهاروند به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال انتخاب شد و ۲۰ بهمن‌ماه سال جاری با اتمام مهلت ثبت نام کاندیداها در انتخابات فدراسیون فوتبال در مجموع ۹ نفر برای تصدی پست ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کردند.

طبق اعلام رسمی، ‌ در نهایت ۲۵ اسفندماه سال جاری و با برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال، رییس و ترکیب جدید هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مشخص می‌شود.

فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین

۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین، حمیدعلی صمیمی با مجموع ۲۴ رأی به عنوان ریاست جدید این فدراسیون انتخاب شد. باید خاطرنشان کرد که محمود خسروی وفا که بیش از سه دهه ریاست فدراسیون جانبازان و معلولین را بر عهده داشت و به دلیل حضور همزمان در کمیته ملی پارالمپیک برای انتخابات فدراسیون جانبازان کاندیدا نشد و در تاریخ مذکور جای خود را به صمیمی داد.

خسروی وفا که پیش از این ریاست فدراسیون جانبازان و معلولان و کمیته ملی پارالمپیک را برعهده داشت، به دلیل انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک و بحث دو شغله بودن ترجیح داد تا پس از سه دهه حضور در فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین از ریاست این فدراسیون کناره‌گیری کند.

صمیمی نیز ۱۳ آبان ماه سال جاری پس از ۲۱ ماه ریاست در فدراسیون جانبازان و معلولان، تصمیم گرفت به بنیاد شهید برگردد و از سمتش در این فدراسیون استعفا داد و بلافاصله بعد از قبول استعفا از سوی وزیر ورزش و جوانان سرپرست این فدراسیون تا زمان برگزاری انتخابات شد. گفتنی است وی پیش از حضور در فدراسیون جانبازان و معلولان بیش از شش سال ریاست بنیاد شهید استان تهران را بر عهده داشت.

با این وجود ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان که از ۱۸ آذرماه آغاز شده بود، یکم دی‌ماه به پایان رسید و ۱۳ نفر برای تصدی پست ریاست فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان ثبت نام کردند و در همین راستا مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی ۱۹ بهمن‌ماه سال جاری اعلام کرد که تلاش بر این است تا انتخابات فدراسیون جانبازان معلولان در اسفندماه سال جاری برگزار شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.