سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان می‌گوید با توجه به زمان کمی که تا جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا باقی مانده است فرصتی برای جوانگرایی ندارد اما آماده ترین بازیکنان لیگ را به تیم ملی دعوت می‌کند.

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتسال بانوان ایران تیرماه سال ۱۳۹۹ به جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا اعزام می‌شود تا همچون دور قبل از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. پس از کش و قوس‌های فراوان در انتخاب کادر فنی و حواشی انتخاب علی رعدی به عنوان مدیر فنی تیم ملی، کمیته فنی فوتسال، شهناز یاری را به عنوان سرمربی تیم اعلام کرد تا زمینه و شرایط آغاز اردوهای تیم ملی را فراهم کند. هر چند این انتخاب دیر اتفاق افتاد و زمان زیادی از دست رفت اما می‌توان با برنامه ریزی دقیق و حمایت همه جانبه سومین قهرمانی پیاپی را هم به دست آورد، البته تیم ملی در این راه کار سختی را پیش رو دارد.

یاری در مورد برنامه‌های خود برای آماده‌سازی تیم ملی گفت: اکنون بازیکنان در لیگ برتر بازی می‌کنند و آمادگی نسبی دارند. به خاطر باشگاه‌ها نمی‌توانیم هر ۱۰ روز یک بار اردو برگزار کنیم و به آنها حق می‌دهم چون سرمایه‌گذاری کردند و می‌خواهند نتیجه خود را در لیگ ببینند، به همین دلیل اردوهای تیم ملی تا اسفند کوتاه مدت خواهد بود.

او در ادامه افزود: در نظر دارم تا به فدراسیون فوتبال پیشنهاد بدهم که مرحله پلی‌آف لیگ حذف شود چون ماه اسفند برایمان خیلی حیاتی است و برنامه اصلی خود را از ۱۵ اسفند آغاز می‌کنیم. شاید این انتظار زیادی است که سازمان لیگ در برنامه‌های خود تغییر ایجاد کند اما از آنجایی که زمان زیادی را از دست دادیم و اکنون در موقعیت سختی قرارداریم، در نتیجه شاید این حداقل کمکی است که سازمان لیگ انجام می‌دهد.

یاری به برگزاری اردوهای کوتاه مدت در جریان لیگ اشاره کرد و گفت: تا اسفند ماه اردوهای کوتاه مدت برگزار می‌کنیم، در نظر داریم که حداقل ۲۰ روز یک بار اردوی ۴ روزه‌ای داشته باشیم. البته این تاثیر زیادی برایمان ندارد اما از آنجایی که تیم‌ها درگیر لیگ هستند چاره‌ای نداریم و اگر فشار زیادی به بازیکنان بیاوریم ممکن است آسیب ببینند.

او در ادامه افزود: کار اصلی‌مان اسفند شروع می‌شود و تا تیر ماه، زمان اعزام به مسابقات ادامه می‌دهیم. در این مدت برنامه‌های خوبی شامل تمرینات مناسب، استراحت بین اردو، بازی‌های تدارکاتی، شرکت در تورنمنت روسیه و چند بازی تدارکاتی دیگر در نظر داریم که با تایید کمیته فنی بهترین تصمیمات را در مورد اجرای آنها اتخاذ می‌کنیم.

بدون بازی تدارکاتی پیشرفت زیادی نمی‌کنیم

سرمربی تیم ملی در مورد نیاز به بازی‌های تدارکاتی بیان کرد: هر چه بازیکنان در شرایط عالی تمرینات باشگاهی باشند باز هم به هماهنگی و انسجام در تیم ملی نیاز دارند تا مقابل تیم‌های صاحب نام دنیا تجربه به دست بیاورند. تمرین بدون بازی تدارکاتی کمک زیادی به پیشرفت بازیکنان نمی‌کند در نتیجه تمرینات زمانی ارزشمند است که در مسابقه و بالاترین سطح ارزیابی شود. با انجام چند بازی و با آنالیز بازیکنان ایراداتمان را پیدا می‌کنیم و تا زمان اعزام آنها را به حداقل می‌رسانیم. علاوه بر این نقاط قوت را هم پیدا می‌کنیم و می‌توانیم روی آنها مانور بیشتری بدهیم.

برای جوان‌گرایی زمان نداریم

یاری به کم بودن زمان برای جوانگرایی تیم ملی اشاره کرد و گفت: جوانگرایی جزو برنامه‌هایم بود و هست اما باید زمان را در نظر بگیریم؛ تا مسابقات آسیایی زمان زیادی نداریم و این تیم یک سال بدون برنامه و مسابقه بوده است، اگر از دو سال پیش وقت داشتم این جوانگرایی را از همان موقع انجام می‌دادم و چند بازیکن جوان را به تیم اضافه می‌کردم اما الان هیچ قولی نمی‌دهم که تغییرات زیادی برای جوانی تیم انجام دهیم. یک مربی عاقل هیچ وقت در شرایطی که ۶ ماه تا مسابقات زمان دارد کل ترکیب تیم خود را تغییر نمی‌دهد. علاوه بر این جوانان باید تجربه بین المللی کسب کنند و در کنار با تجربه ها پیشرفت کنند بنابراین جوان گرایی را بعد از مسابقات آسیایی دنبال می‌کنم.

او در این مورد افزود: اکنون وظیفه مهم‌تری داریم که دفاع از عنوان قهرمانی است. این قهرمانی راحت به دست نیامده و نتیجه زحمات تمام مربیان لیگ بوده است، اکنون هم این وظیفه به من محول شده است.البته به زودی تیم ملی جوانان هم تشکیل و کادر آن در آینده اعلام می شود، حتما بر این تیم نظارت می‌کنیم چون بازیکنان جوان در آینده به تیم بزرگسالان تزریق می‌شوند. برنامه پشتوانه سازی نباید متوقف می‌شد با این حال کمیته فنی دوباره آن را از سر گرفته است.

به اسامی بازیکنان توجهی ندارم

یاری در پاسخ به این سوال که با این حساب ترکیب تیم همچون گذشته خواهد بود؟ بیان کرد: به اسم بازیکنان کاری نداریم و آماده‌ترین آنها را انتخاب می‌کنیم. برای این کار هم لیگ را زیر نظر داریم. هفته گذشته بازی سایپا و رهیاب گستر را بررسی کردم و بازیکنان جوانی را دیدم که می‌توانند به تیم ملی دعوت شوند. بررسی لیگ علاوه بر اینکه به تیم ملی کمک می‌کند باعث بالا رفتن انگیزه بازیکنان هم می‌شود چون می دانند کسی ناظر بازی‌شان است. تا پایان لیگ هر هفته دو بازی را بررسی و آنالیز می‌کنم تا بهترین انتخاب را برای تیم ملی داشته باشم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.