تیم فوتبال استقلال در حالی برای دیدار با فولاد خوزستان آماده می‌شود که این سی و پنجمین تقابل دو تیم در تاریخ رقابتهای لیگ برتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، استقلال تهران-فولاد خوزستان، دیداری آشنا با تاریخچه‌ای پر از بازی و پر از خاطره. دیدار تیم‌هایی که به ترتیب ۳ و ۲ بار سابقه قهرمانی در لیگ برتر را داشته و لیگ نوزدهم را هم با شکست آغاز کرده‌اند و در این بازی نیاز مبرمی به پیروزی برابر هم دارند.

مربیان جوان ایرانی-خارجی

از ویژگی‌های مشترک دو تیم، استفاده از مربیان جوان است و وجه تمایز این مربیان در ملیت آنهاست. استراماچونی یک مربی ۴۳ ساله ایتالیایی و نکونام یک مربی ۳۸ ساله ایرانی که در این بازی هدایت دو تیم را بر عهده دارند.

برتری محسوس استقلال

دو تیم در تاریخچه دیدارهای خود تاکنون ۳۴ بار در لیگ برتر مقابل هم قرار گرفته‌اند که در مجموع استقلالی‌ها برتری محسوسی در نتیجه گیری نسبت به حریف خود دارند.

آبی‌های تهران در این بازیها ۱۶ بار به برتری رسیده‌اند و فولادی‌ها متقابلا ۸ بار موفق به شکست حریف خود شده‌اند. ۱۰ بار هم دیدارهای دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

در این بازیها استقلال ۴۷ و فولاد ۲۹ بار به گل دست یافته‌اند و این آمارها نشان از برتری کامل استقلال در بازیهای متقابل است.

برتری استقلال در خانه حریف

برتری آبی پوشان مقابل فولاد مخصوص دیدارهای خانگی این تیم نیست و آبی پوشان در خانه حریف هم به خوبی نتیجه گرفته‌اند. از ۳۴ بازی قبلی دو تیم ۱۷ بازی در اهواز و ۱۷ بازی در تهران انجام شده است. آبی پوشان تهران ۸ بار در تهران و ۸ بار در اهواز حریف خود را شکست داده‌اند تا پیروزی‌های آنها در خانه و خانه حریف به صورت مساوی تقسیم شود.

فولاد ۵ بار در اهواز موفق به شکست دادن استقلال شده و تعداد پیروزی‌های این تیم در تهران به عدد ۳ می‌رسد. در ۱۷ بازی که در تهران انجام شده استقلال ۲۴ گل زده و فولاد ۱۵ گل زده دارد. در بازیهای اهواز استقلال ۲۳ و فولاد ۱۴ گل زده است.

بهترین گلزنان استقلال

بهترین گلزن استقلال مقابل فولاد در این ۳۴ بازی، غلامرضا عنایتی بهترین گلزن همه ادوار لیگ برتر است. مهاجم پیشین آبی پوشان با ۷ گل زده بهترین گلزن در تاریخ تقابل‌های دو تیم است و آرش برهانی نیز با ۴ گل دومین گلزن برتر استقلال مقابل فولاد است.

جابر انصاری، جواد نکونام، فراز مجیدی و میلاد میداودی نیز هر کدام ۳ بار دروازه فولاد را باز کرده‌اند و مامه تیام به همراه فرهاد مجیدی هر کدام با ۲ گل، دیگر گلزنان برتر استقلال در این بازی‌ها هستند.

بهترین و تکراری ترین نتیجه دو تیم

بهترین نتیجه‌ای که دو تیم مقابل هم گرفته‌اند و این تکراری ترین نتیجه بازی دو تیم هم به حساب می‌آید، نتیجه ۴ بر یک است. نتیجه‌ای که ۴ بار در تاریخ دیدارهای دو تیم تکرار شده است. استقلال ۳ بار و فولاد یک بار با این نتیجه عجیب مقابل هم به پیروزی رسیده‌اند.

اولین نتیجه ۴ بر یک به پیروزی استقلال مقابل فولاد در فصل ۸۵-۸۴ باز می‌گردد و در بازی که در تاریخ ۸۵/۱/۱۷ برگزار شد آبی پوشان با هت تریک رضا عنایتی و تک گل حسین کاظمی پیروز شدند.

این نتیجه برای بار دوم در فصل ۹۰-۸۹ تکرار شد با این تفاوت که اینبار تیم فولاد بود که در خانه خود آبی پوشان را با نتیجه ۴ بر یک شکست دادند.

استقلالی‌ها برای بار دوم در فصل ۹۱-۹۰ فولادی‌ها را در اهواز با نتیجه ۴ بر یک مغلوب کردند که در این بازی فرهاد مجیدی (۲گل)، اسماعیل شریفات و آرش برهانی هر کدام یکبار برای آبی پوشان گلزنی کردند.

سومین پیروزی ۴ بر یک استقلال مقابل فولاد نیز در فصل ۹۷-۹۶ اتفاق افتاد که آبی پوشان در تاریخ ۹۶/۵/۱۲ توانستند با ۲ گل مامه تیام و گلهای روزبه چشمی و داریوش شجاعیان بار دیگر این نتیجه را تکرار کنند.

از دو پیروزی ۴ بر یک استقلال مقابل فولاد، دو بار این نتیجه در اهواز به دست آمده و تنها پیروزی ۴ بر یک فولاد نیز در اهواز رقم خورده تا ۳ بار نتیجه ۴ بر یک در دیدارهای دو تیم در اهواز ثبت شده باشد.

خارجی های مشترک

دو بازیکن خارجی با پیراهن دو تیم مقابل هم بازی کرده‌اند که هر دو برزیلی بودند و هر کدام از آنها بنا به دلایلی برای هواداران استقلال محبوب هستند.

فابیو جانواریو یکی از بهترین بازیکنان خارجی تاریخ فوتبال ایران بعد از آن که در فولاد چهره شد پیراهن استقلال را بر تن کرد و با استقلال به اوج فوتبال در لیگ برتر رسید. این بازیکن حتی بعد از بازنشستگی هم بارها در شبکه های اجتماعی علاقمندی خود را به استقلال نشان داده و این باعث شده تا هواداران این تیم همچنان او را محبوب خود بدانند.

یک برزیلی دیگر پیراهن دو تیم را برتن کرده این نیز نزد هواداران استقلال از محبوبیت خاصی برخوردار است.

لئوناردو پادوانی که با پیراهن هر دو تیم در لیگ برتر بازی کرده، در بازی مستقیم دو تیم و در شهر اهواز از ناحیه سر و گردن آسیب دید و سلامتی خود را برای همیشه از دست داد.

وی که تنها بازیکن استقلال است که در زمین فوتبال سلامتی اش را اینچنین از دست داده، از محبوبیت خاصی بین هواداران این تیم برخوردار است.

سی و پنجمین بازی

بازی روز پنجشنبه استقلال و فولاد، سی و پنجمین تقابل دو تیم در لیگ برتر است و هر دو تیم در حالی که در دیدارهای هفته نخست خود شکست خورده‌اند در ورزشگاه آزدی به مصاف هم می‌روند.

آبی پوشان در این دیدار که از ساعت ۱۹ هفتم شهریور آغاز می‌شود، به دنبال هفدهمین پیروزی مقابل فولاد هستند تا بدین ترتیب نخستین پیروزی شان با مربیگری استراماچونی در لیگ برتر را هم تجربه کنند.

فولادی‌ها هم در صورت پیروزی نه تنها برای اولین بار با هدایت نکونام در لیگ برتر پیروزی را تجربه می‌کنند، بلکه اولین امتیاز خود را هم در این فصل خواهند گرفت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.