راه‌اندازی متروی دوحه جنوبی‌ترین و شمالی‌ترین استادیوم جام جهانی ۲۰۲۲ را با خط مترویی که ۱۸ ایستگاه دارد، به یکدیگر متصل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، زیرساخت‌ها برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در حال آماده شدن است. قطری‌ها که حالا مطمئن شده‌اند باید جام جهانی را با حضور ۳۲ تیم برگزار کنند، خیال‌شان بابت همه چیز راحت است. از این جهت که آنها برنامه‌ریزی برای میزبانی از ۳۱ تیم و تماشاگرانی به میزان همین تیم‌ها را انجام داده بودند و در صورت ۴۸ تیمی شدن جام جهانی، ممکن بود مشکلاتی ایجاد شود یا برنامه‌ریزی آنها برای فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها تغییر کند. با این حال یکی از زیرساخت‌های مهم برای برگزاری جام جهانی، راه‌اندازی مترو است که حالا قطری‌ها موفق شده‌اند متروی خود را راه‌اندازی کنند.

مترو دوحه که پیش از این با حضور جانی اینفانتینو، رئیس فیفا رونمایی شده بود، همزمان با برگزاری امیرکاپ قطر و توسط امیر این کشور افتتاح شد. مترویی که ۳۷ ایستگاه دارد و اکنون از ساعت ۸ تا ۲۳ فعالیت می‌کند. خط قرمز مترو دوحه، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین خط متروی این کشور خواهد بود که ۱۸ ایستگاه دارد و از الوکره تا لوسیل را در ۳۷ دقیقه طی می‌کند. مسیری که جنوبی‌ترین و شمالی‌ترین ورزشگاه میزبان جام جهانی را به هم متصل می‌کند.

قطری‌ها نکات جالبی را برای متروی شهری خود در نظر گرفته‌اند که منحصر به فرد است. ۷۵ قطار در متروی این کشور فعالیت خواهند کرد که هر کدام ۴۱۶ صندلی دارند، اما آن چیزی که این مترو رو خاص جلوه می‌دهد ایجاد بخش خانوادگی و VIP است. طبق گفته مسئول پروژه مترو دوحه، آنها بخش خانوادگی را در قطارها در نظر گرفته‌اند که این مسئله باعث تکریم جایگاه خانواده می‌شود و آنهایی که با خانواده قصد استفاده از متروی دوحه را داشته باشند، می‌توانند با حضور در جایگاه مخصوص سفر خود را انجام دهند. واگن‌های عادی نیز میان زن و مرد مجزا نیست و نکته جالب توجه یکسان بودن قیمت بلیت برای واگن‌های عادی و VIP است.

سعی شده فضای داخل ایستگاه‌های متروی دوحه، علاوه بر مدرن بودن رنگ و بویی هم از تاریخ این کشور داشته باشد. از همین‌رو بخش‌هایی از فضای داخل ایستگاه‌ها به تابلوها و نقاشی‌های سنتی این کشور اختصاص پیدا کرده که در فضای داخلی قابل مشاهده است. با این حال مترو تنها وسیله نقلیه قطری‌ها برای جام جهانی نخواهد بود و علاوه بر تاکسی و اتوبوس شهری، قایق‌هایی حین برگزاری جام جهانی مسافران را در مسیر ساحلی جابه‌جا خواهند کرد که استفاده از این تاکسی‌های آبی با کارت هواداری، رایگان خواهد بود. همچنین در شهر لوسیل که ورزشگاه افتتاحیه و اختتامیه جام جهانی در آن قرار دارد، چهار خط تِرَم قرار گرفته که مسافران را از ایستگاه مترو تا فضای درون شهر و ورزشگاه جابه‌جا می‌کند.

متروی دوحه تا جام جهانی فقط با سه خط قرمز، سبز و زرد به کار خود ادامه خواهد داد و سپس قرار است سه خط دیگر به این مترو تا سال ۲۰۳۰ اضافه شود که تمام فضای این کشور کوچک با شش خط مترو، قابل دسترسی خواهد بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.