هفته گذشته جلسه‌ای در کمیته فوتسال برگزار شد که آینده این رشته و تعداد تیم‌های حاضر در لیگ را برای سالهای آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته هیات رئیسه سازمان لیگ فوتسال جلسه‌ای را با حضور مهدی تاج، محمدرضا ساکت، علی کفاشیان، علی تارقلی زاده مسئول کمیته فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا، عباس ترابیان و نمایندگان یک شرکت طرف قرارداد با کنفدراسیون آسیا برگزار کرد.

دستور جلسه این نشست، بررسی جوانب حرفه‌ای سازی باشگاه ها در فوتسال و پیاده کردن این طرح بود. بر این اساس، ایران و ژاپن به عنوان تیم های قدرتمند فوتسال آسیا پیشرو اجرای این طرح خواهند بود.

طبق تصمیم AFC، باشگاه ها موظف هستند تا سال ۲۰۱۹ مجوز حرفه ای سازی خود را دریافت کنند وگرنه خود به خود از لیگ برتر کنار گذاشته خواهند شد و یا اجازه حضور در این لیگ را به دست نمی آورند.

عباس ترابیان رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال با برشمردن معیارهای حرفه ای سازی باشگاه ها، به خبرنگار مهر گفت: «اولین گام این است که باشگاه ها برای گرفتن این مجوز، درخواست می دهند. سپس شرکت طرف قرارداد با AFC به ارزیابی معیارهای باشگاه می پردازد و نتیجه را اعلام می کند.»

به گفته ترابیان، بررسی مالکیت و مدیریت یک باشگاه، مدارک سرمربی و اعضای کادر فنی، داشتن امکانات سخت افزاری همانند زمین تمرین و مسابقه، داشتن تراز مثبت مالی و مسائلی از این دست، جزو ابتدایی ترین معیارها برای اخذ این مجوز است.

با شرایط نامناسبی که تعدادی از باشگاه ها بخصوص در بحث سخت افزاری و مسائل مالی دارند، این سئوال پیش می آید که چند تیم می توانند مجوز حرفه ای سازی را اخذ کنند؟ ترابیان در این خصوص گفت: «یکی از نکات قابل توجه این است که گرفتن مجوز حرفه ای سازی در فوتبال با فوتسال فرق می کند. در فوتسال آن سخت گیری های فوتبال وجود ندارد ولی باشگاه ها باید تا سال ۲۰۱۹ به این سمت بروند. باشگاه هایی که در لیگ برتر شرکت می کنند، باید در شان همین لیگ باشند. اگر هم چند تیم نتوانند این مجوز را بگیرند، چه اشکالی دارد لیگ را مثلا با ۱۰ تیم اما با کیفیت بیشتری برگزار کنیم؟»

طبق دستورالعمل کنفدراسیون فوتبال آسیا، مجوزهای حرفه ای که برای باشگاها صادر خواهد شد، یکساله است و هر تیم باید هر ساله نسبت به تمدید مجوز و به روز رسانی معیارها، اقدام کند. در دنیا، کشور اسپانیا از جمله کشورهایی است که در این راه قدم برداشته است. در آسیا هم ایران و ژاپن اولین کشورهایی هستند که حرفه ای سازی در فوتسال را تجربه خواهند کرد.

به نظر می‌رسد در ناتوانی کمیته فوتسال برای اجبار باشگاه ها برای حرکت به سمت حرفه ای سازی، اجرای طرح حرفه ای سازی بهترین راه برای سر و سامان دادن به باشگاه هایی است که حتی تا الان مطالبات فصل گذشته بازیکنان خود را پرداخت نکرده اند و حتی به خاطر مشکلات مالی، با خواهش و التماس مسئولان در مسابقات حاضر می شوند!

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.