سرمربی تیم ملی ترکیه در بازی های کشورهای اسلامی گفت: از فوتبال ایران علی دایی را می شناسم.

ترکیه یکی از تیمهای حاضر در رقابتهای فوتبال بازیهای کشورهای اسلامی است. تیم زیر ۲۳ سال ترکیه در این رقابتها حضور یافته که در دو بازی نخست مغلوب الجزایر و عمان شد. ندیم سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ سال ترکیه برخلاف سایر مربیان ترکیه ای نظیر فاتح تریم، مصطفی دنیزلی، سنول گونش شخصیتی آرام و متین دارد. ندیم در گفتگوی اختصاصی و مفصل با خبرگزاری فارس درباره تیمش و البته وضعیت فوتبال ترکیه و فوتبال ایران صحبت کرد.

ندیم در ابتدا درباره بیوگرافی خود گفت: فوتبال خودم را از آکادمی باشگاه گالاتاسرای آغاز کردم و تا ۱۸ سالگی در این تیم بودم. پس از آن و در رده بزرگسالان در تیم هایی نظیر ساکاری اسپور، یوزگات اسپور، زیتین اسپورفوتبال بازی کردم. دوره مربیگری من نیز از همان دوره بازیگری آغاز شد. وقتی در تیم زیتین بودم همزمان در تیم پایه ها مربیگری میکردم و پس از آن هنگامی که در تیم یوزگات بازی می کردم همزمان مربی تیم جوانان این باشگاه بودم و بعد در تیم بزرگسالان این ست را داشتم بعنی مربی – بازیکن این تیم بودم. بعد از آن به تیم گالاتاسرای بازگشتم و مدیر تیم پایه ها و آکادمی این باشگاه شدم.

وی افزود: هنگامی که مدیر آکادمی بودم، تعدادی از بازیکنان بزرگ فوتبال این کشور فوتبال خود را از آکادمی ما آغاز کردند که مهمترین آنها امره بود. همه آنها در حال حاضر در سوپرلیگ ترکیه بازی می کنند. بعد از آکادمی گالاتاسرای، علاوه بر هدایت تیم جوانان و آکادمی باشگاه کمک مربی تیم قازیان تب و ازمیر کلاب بودم و در حال حاضر مدت ۲ سال است که هدایت تیم زیر ۲۳ سال ترکیه را بر عهده دارم.

ندیم در ادامه از همکاری اش با فاتح تریم اسطوره فوتبال ترکیه گفت: در سال ۲۰۰۰ در تیم ملی یکی از همکاران فاتح تریم بودم و هدایت تیم ۹ ساله ها را بر عهده داشتم. در حال حاضر در تیم زیر ۲۳ سال برنامه مدنی را آغاز کرده ایم و بازیکنان ۱۴ تا ۲۳ سال را در تیمم دارم. بازیکنانی که عمدتا در تیم های دوم به پایین باشگاه ها بازی می کنند و در سطح اول فوتبال ترکیه حضور ندارند و در لیست اصلی قرار نمی گیرند و مجبورند تا در لیگ ۲ به پایین بازی کنند و بدین ترتیب فرصتی برای رشد کیفی آنها وجود ندارد.

وی افزود: من اغلب بازیکنانم را از لیگ های پایین تر و تیم هایی با محدودیت های فراوان انتخاب می کنم و استعدادها را کشف و به ایم تیم دعوت می کنم. به نوعی من پایه های فوتبال ملی را می سازم.

ندیم درباره نتایج تیمش در بازی های کشورهای اسلامی و دو شکست برابر الجزایر و عمان گفت: در هر دو بازی نیمه نخست خوب بودیم و از رقبا پیش افتادیم اما در نیمه دوم تیم ما افت کرد و باختیم. اعتقاد دارم که تیم من از لحاظ ذهنی مشکل دارد و هنوز آمادگی و ذهنیت بردن را پیدا نکرده.

از ندیم درباره افت فوتبال ترکیه در سال های اخیر بعد از یک دوره طلایی و درخشان در اواخر دهه ۹۰ و اوایل هزاره سوم و ظهور ستاره هایی نظیر روشتو رچبر، هاکان شوکور، امره بلوزوغلو، ایلهان مانسیز برادران آلتین تاپ و... پرسیدیم و او پاسخ داد: همین آخرین بازی تیم ملی ترکیه برابر مولداوی را وقتی نگاه کنید، متوجه تغییرات می شوید. فوتبال ما تغییر نسل داده و در همین تیم اخیر همه بازیکنان متولد ۱۹۹۷ به بعد بودند. من معتقد ضعف و افت فوتبال ترکیه نیستم. در فوتبال امروز دیگر تیم قوی و ضعیف نداریم. فاصله تیم از یکدیگر کم شده و این جزئیات هستند که تفاوت ها را رقم می زنند. فوتبال دیگر تغییر کرده و بدل به علم شده. تمرینات، تغذیه، برنامه ریزی و تئوری فوتبال علمی شده است و همین تغییرات سبب شده تا فاصله ها کم شود. من معتقدم فوتبال ترکیه در مسیر رو به جلو قرار دارد.

در دو دهه اخیر در فوتبال ترکیه مربیان بزرگی چون فاتح تریم، مصطفی دنیزلی و سنول گونش حضور داشتند که به نوعی غول های فوتبال ترکیه محسوب می شوند. اما نسل مربیان بزرگ در ترکیه رو به انقراض است. ندیم به عنوان یک مربی ترکیه ای در پاسخ به این تفاوت ها می گوید: من معتقدم در حال حاضر مربیان بزرگی در فوتبال ترکیه داریم که مدرن هستند و البته در حال یادگیری و تکامل و قطعا در آینده از آنها بیشتر خواهید شنید و آوازه شان فراگیر خواهد شد. با این وجود در میان مربیانی که نام بردید و به طور کلی مربیان تاریخ فوتبال ترکیه، فاتح تریم را از همه جدا می دانم. تریم مربی نبود بلکه یک مدیر به تمام معنا بود. او فوتبال ترکیه را تغییر داد و رنسانس عظیمی را در فوتبال ترکیه رقم زد. تا قبل از تریم فوتبال ترکیه دفاعی بود اما تریم فلسفه خاص خودش را داشت و تنها و تنها به فوتبال هجومی می اندیشید. او همیشه فوتبال را تهاجمی بازی می کرد و تیم ملی و باشگاه برایش تفاوتی نداشت. ۱۵ سال درتیم ملی و گالا کار کرد و رکورد شگفت انگیزی را خلق نمود و زیر سایه همین ثبت و تداوم بدل به یک کالت تمام عیار شد. قریب به ۲۵ سال پیش زمانی که با او همکار بودم، از فاتح درباره برنامه های تدافعی پرسیدم اما او تاکید کرد اجازه بده از حمله حرف بزنیم. بعد از حضور تریم در فوتبال ترکیه و موفقیت هایش تمامی باشگاه ها از او الگوبرداری کردند و همین سبب پیشرفت فوتبال ترکیه شد. به اعتقاد من او در فوتبال ترکیه انقلاب کرد.

مصطفی دنیزلی سرمربی سابق پرسپولیس و پاس سئوال بعدی ما از ندیم است. مربی که با پرسپولیس و پاس هیچ جامی کسب نکرد اما بسیار محبوب بود. ندیم درباره دنیزلی می گوید: باید از فوتبال به عنوان یک هنر لذت برد. فوتبال معادله و فرمول نیست. برای لذت بردن باید تلاش کرد و مصطفی دنیزلی به این نظربه اعتقاد دارد. فلسفه دنیزلی احترام به روح فوتبال است و تلاش می کند تا همه از فوتبال لذت ببرند حتی اگر قرار این لذت به قیمت از دست رفتم موفقیت و جام باشد. راز محبوبیت دنیزلی در فوتبال ایران همین است.

فوتبال ایران همیشه با فوتبال ترکیه رابطه خوبی داشته و مربیان ترکیه ای علاقه وافری به کار در ایران دارند. ندیم درباره این علاقه می گوید: مربیان ترکیه ای ذاتا مربیان سازنده ای هستند و با توجه به اینکه فوتبال شما استعدادهای خوبی دارد و از نیروی انسانی قابل توجهی سود می برد، به فوتبال شما علاقه دارند.

سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ سال ترکیه درباره آشنایی اش از فوتبال ایران گفت: از فوتبال شما علی دایی را می شناسم. او بازیکن بزرگی بود که در اروپا بازی می کرد و زمانی که در آلمان بازی می کرد طرفدار او بودم. یک بار هم با تراکتورسازی در جریان یک اردوی تدارکاتی که در ترکیه برپا کرده بود، بازی دوستانه برگزار کردیم.

از ندیم درباره دلایل ناکامی ستاره های فوتبال ایران در لیگ ترکیه پرسیدیم و او اظهار داشت: من از وضعیت ستاره های شما در لیگ ترکیه و اتفاقاتی که برای آنها رخ داد بی اطلاع هستم اما به طور کلی فوتبالیست های ایرانی بازیکنان خلاق و ظریفی هستند و سوپرلیگ ترکیه نیز فیزیکی و گاه خشن دنبال می شود که برای موفقیت در آن باید از لحاظ جسمانی شرایط بالایی داشت. از سوی دیگر برای موفقیت در این لیگ باید همیشه کیفیت بالای خود را حفظ کنید و نوسان نداشته باشید. معمولا هواداران و رسانه های ترکیه ای در قبال بازیکنان خارجی بسیار سختگیر هستند و از آنها انتظارات بالایی دارند و می خواهند آنها هر هفته توانایی های خود را به رخ بکشند. بنابراین بازیکنان خارجی باید هر هفته نمایش فوق العاده ای داشته باشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.